سامانه روادید الکترونیکی evisa.mfa.irچیست؟

به منظور سهولت در احراز شرایط دریافت ویزا برای اتباع خارجی، سامانه روادید الکترونیک راه‌اندازی شده است؛ به این دلیل که ورود به هر کشوری نیازمند اخذ اجازه ورود و دریافت ویزا است. سامانه روادید الکترونیک یکی از سایت‌های جدیدی است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی برای صادر کردن ویزای الکترونیکی (E-Visa) راه‌اندازی کـرده است. اتباع خارجی می‌توانند از طریق این سایت درخواست صدور ویزای خود را ثبت کننـد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا نحوه ورود به سامانه درخواست ویزا، شرایط صدور ویزای الکترونیکی و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم.

سامانه روادید الکترونیکی چیست؟

سامانه روادید الکترونیک وب‌سایتی است که توسط وزارت امور خارجه ایران به منظور صدور روادید برای آن دسته از اتباع خارجی که قصد ورود به ایران را دارند، راه‌اندازی شده است. اتباع خارجی به هر دلیلی که تصمیم ورود به کشوری را داشتـه باشند باید ابتدا اجازه ورود به آن کشـور، توسط دولت برای آن‌ها صادر شود. در مورد ویزا یا اجازه ورود باید بدانید که اجازه ورود به کشورها براساس مقررات بین‌المللی از طریق دریافت یک سند صادر می‌شود که به آن ویزا یا روادید می‌گویند. در ایران هم این شرایط وجود دارد و اتباع خارجی قبل از ورود به ایران باید نسبت به دریافت ویزا اقدامات لازم را انجام دهند.

وزارت امور خارجه با راه‌اندازی سامانه روادید الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران این امکان را در اختیار متقاضیان قرار داد تا به جای مراجعه حضوری، در کم‌ترین زمان ممکن اجازه ورود به کشور را دریافت نمایند. پیش از راه‌اندازی سامانه روادید آنلاین، اتباع خارجی برای دریافت ویزا باید به سفارت یا دفتر کنسولگری کشور مقصد مراجعه می‌کردند. راه‌اندازی سامانه ویزای الکترونیکی، منجر به شرایط تغییر شد و روادید الکترونیکی توسط بسیاری از کشورها به کار گرفته شد.

لازم به ذکر است امکان صدور روادید آنلاین توسط سامانه ویزای جمهوری اسلامی برای بسیاری از اتباع خارجی فراهم شده است. فقط در برخی شرایط متقاضیان و شهروندان برای دریافت ویزا، باید به صورت حضوری به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران مراجعه کننـد. به هر شکل با توجه به کاربرد فراوان سامانه روادید الکترونیک برای اتباع خارجی جهت دریافت ویزا، در این مقاله توضیحات کاملی را در مورد آن ارائه می‌دهیم.

Untitled-2

سامانه روادید الکترونیک

ورود و ثبت نام در سامانه روادید الکترونیکی

حال زمان آن رسیده است که با روش‌های دریافت ویزا آشنا شوید. برای ثبت درخواست در سامانه روادید الکترونیک باید بر اساس مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا باید آدرس اینترنتی evisa.mafa.ir را در مرورگر خود وارد کنید؛ به این ترتیب در گام اول به وب‌سایت سامانه روادید الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران – وزارت امور خارجـه وارد ‌می‌شوید.
  • بعد از ورود به سامانه روادید الکترونیکی، باید در قسمت بالای صفحه سمت راست، گزینه درخواست فردی روادید را انتخاب کنید. (در صورتی که قصد دارید به صورت فردی ویزا بگیرید این گزینه را انتخاب می‌کنید. آژانس‌های مسافربری و شرکت‌های گردشگری هم می‌توانند گزینه‌های مربوط به خود را در سامانه روادید ثبت کنند. این افراد می‌توانند در قسمت پایین صفحه گزینه‌های مربوط به سایر آژانس‌ها و شرکت‌ها را مشاهده کنند.)
  • بعد از انتخاب گزینه درخواست فردی ویزا، به صفحه‌ای وارد می‌شوید که تمام نکات لازم برای ثبت درخواست آنلاین در آن ثبت شـده است.
  • نکات شرح داده شـده در سامانه روادید الکترونیکی را به دقت مطالعه کنید و سپس از نوار سمت راست صفحه به سمت انتهای صفحه بروید.برای آشنایی بیشتر با این سامانه می توانید راهنمای کامل سامانه روادید الکترونیکی را بخوانید.
  • برای ثبت درخواست لازم است مدارک خود را در صفحه مذکور بارگذاری کنید و سپس گزینه ثبت درخواست روادید را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد تاکید می‌شود که این صفحه جهت ثبت روادید فردی تهیه شده است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید درخواست فردی روادید را ثبت کنید روی گزینه درخواست فردی روادید کلیک کنید.
  • در ادامه اطلاعات مربوط به درخواست ویزای خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نوع ویزا، ملیت، نوع گذرواژه و محل اخذ روادید است. سپس کد امنیتی را وارد و دکمه ثبت و ادامه را بزنید.
  • در این مرحله سامانه با توجه به اطلاعاتی که در قسمت قبلی تکمیل گردید و محلی که برای دریافت روادید توسط شما انتخاب شد، نکاتی را به شما گوش‌زد می‌کند. بعد از پاسخ به سوال «آیا اطمینان دارید؟» می‌توانید گزینه ادامه را بزنید.
  • در نهایت شما به فرم ثبت درخواست در سامانه روادید الکترونیکی می‌رسید. برای تکمیل این فرم لازم است چند مرحله را پشت سر بگذارید.
  • برای تکمیل این فرم لازم است که از اعداد و حروف انگلیسی استفاده کنید.
  • چون اطلاعات شخصی، ملیت و نوع ویزا را قبلا مشخص کرده‌اید، اکنون باید سایر اطلاعات خواستـه شـده مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، تابعیت قبلی، محل تولد، تاریخ تولد، وضعیت تاهل و شغل خود را وارد کنید. سپس عکس پرسنلی خود را بارگذاری کنید و به مرحله بعد بروید.
  • در مرحله بعد اطلاعات تماس و ارتباطی خود مانند شماره تلفن متقاضی، شماره همراه او، ایمیل، کد پستی، آدرس محل اقامت، شماره تلفن ایران و آدرس ایران را وارد کنید. حتما از یک ایمیل معتبر استفاده کنید.
  • در ادامه باید اطلاعات گذرنامه خود مانند شماره گذرنامه، نوع گذرنامه، تاریخ صدور و تاریخ انقضای آن را وارد کنید و تصویر صفحه اول گذرنامه را آپلود نمایید.
  • آخرین مرحله تکمیل فرم مورد نظر مربوط به اطلاعات روادید است. در این قسمت لازم است مدت روادید را به روز تعیین کنید، همچنین نوع ورود را هم از گزینه‌های موجود انتخاب کنید. سایر اطلاعات مانند کارت اقامت، تاریخ تقریبی ورود، تاریخ تقریبی خروج و بارگذاری کارت ملی میزبان هم اختیاری هستند. سپس روی گزینه ثبت و ادامه کلیک کنید.
  • با انجام مراحل فوق یک پیام تایید برای آدرس ایمیلی که ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود. لازم است این پیام را تایید کنید تا درخواست شما به صورت نهایی ثبت شود. در نهایت یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بعد از اتمام مراحل فوق، درخواست بررسی شرایط صدور ویزا در سامانه روادید الکترونیکی به وسیله شما ثبت شـده است و به وسیله کارشناسان بررسی می‌شود.

Untitled-3

فرم ثبت نام در سامانه روادید الکترونیک

نحوه پیگیری درخواست روادید در سامانه ویزا الکترونیکی

بعد از این که در مورد ثبت درخواست در سامانه روادید الکترونیک صحبت کردیم، بهتر است نحوه پیگیری صدور روادید الکترونیکی را هم برای شما شرح دهیم. قبل از هر چیزی باید بدانید ثبت این درخواست به معنای صدور روادید نیست و متقاضیان باید منتظر پاسخ نهایی باشند. برای پیگیری درخواست صدور روادید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا به سامانه روادید الکترونیکی وارد شود و گزینه بررسی وضعیت درخواست را انتخاب کنید.
  • در صفحه پیگیری درخواست روادید، برخی اطلاعات مانند کد رهگیری درخواست، شماره گذرنامه و آدرس ایمیل خود را وارد کنید و بعد از وارد کردن کد امنیتی، گزینه‌ی مشاهده را بزنید.
  • بعد از انجام این مراحل آخرین وضعیت درخواست صدور ویزا برای شما نمایش داده می‌شود.

 

چه کسانی شرایط صدور ویزای الکترونیکی را دارند؟

با توجه به اطلاعات درج شده در سامانه روادید الکترونیک شرایط صدور ویزای الکترونیکی برای همه افراد وجود ندارد. چهار گروه از اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست ویزا خود را ثبت کنند که این چهار دسته به شرح زیر هستند:

  • اشخاص حقیقی که تابعیت یکی از دولت‌های خارجی و قصد سفر به ایران را دارند.
  • شرکت‌های خصوصی و دولتی
  • آژانس‌های مسافرتی و گردشگری معتبر که مجوزهای لازم را دارند.
  • سازمان‌ها و نهادهای دولتی

تهیه بیمه مسافرتی بعد از احراز شرایط صدور ویزا

بعد از این‌که در مورد ویزا و نحوه دریافت آن صحبت شد، باید در مورد خدمات مفیدی که به واسطه تهیه و خرید بیمه مسافرتی می‌توانید در صورت بروز مشکلات در سفر از آن استفاده کنید هم صحبت شود. بیمه مسافرتی، بیمه‌ای است که ریسک‌های سفر بیمه‌گزار را در خارج از کشور تحت پوشش قرار می‌دهد. ریسک‌های سفر می‌توانند شامل بیماری‌های ناشی از سفر نظیر سرماخوردگی شدید، مسمومیت یا حوادث مربوط به سفر نظیر گم شدن یا تأخیر در رسیدن چمدان و بار مسافر، بروز مشکلات حقوقی و… باشند. خرید بیمه مسافرتی و داشتن آن برای اخذ ویزا برای سفر به برخی کشورها الزامی است.

با توجه به ریسک‌های موجود در سفر و حوادث پیش‌بینی نشده، استفاده از این بیمه برای مسافرهایی خارج از کشور امری ضروری تلقی می‌گردد. بیمه مسافرتی به دو گروه بیمه مسافرتی خارج از کشور و سفرهای داخلی تقسیم می‌شود.

علاوه بر این امکانی را فراهم کرده است تا اتباع خارجی بتوانند از امکانات درمانی داخل ایران استفاده کنند.

انجام سریع کارها با سامانه درخواست ویزا

در این مقاله راجع به نحوه ثبت نام و ایجاد درخواست در سامانه روادید الکترونیک صحبت کردیم؛ مراحل ثبت درخواست را به طور کامل توضیح دادیم و یک بیمه کاربردی به نام بیمه مسافرتی را به شما معرفی کردیم. سامانه روادید الکترونیک انجام کارهای صدور ویزا را سرعت بخشیده و از ایجاد شلوغی در مراکز مربوطه جلوگیری می‌کند. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود.

منبع: مجله بیمه (https://bimeh.com/mag/)

کدخبر: 882141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟