پیش بینی بورس روز دوشنبه ۱۴ فروردین سالجاری

به گزارش رکنا به نقل از اقتصاد 24، شاخص کل بورس اولین هفته کاری فروردین ماه را با فتح قله ۲ میلیونی پشت سر گذاشت؛ این رشد شاخص کل در اولین روز کاری سال باعث شد شاهد ورود نقدینگی جدید به تالار شیشه‌ای معاملات باشیم.

شاخص کل در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته روی عدد یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحدی بود و در پایان این هفته به عدد دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی رسید و بازدهی ۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در آن سوی بازار نیز شاخص هم‌وزن در محدوده ۶۲۲ هزار واحدی ایستاد و توانست بازدهی همانند شاخص کل یعنی حدود ۶ درصدی را کسب کند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز توانست با رسیدن به سطح ۲۵ هزار و ۳۵۷ واحدی بازدهی تقریبا ۴ درصدی را تجربه کند.

ارزش معاملات بازار سرمایه در اولین هفته کاری سال مطلوب بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هفت هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان، روز یکشنبه هفت هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۹ هزار و ۷۷ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۹ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۶۷ میلیارد تومان بود.

بازدهی بازار سرمایه در سال جدید

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دلار بازدهی بیشتری نسبت به بازار سرمایه ثبت کرده، گفت: البته چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ اینگونه نخواهد بود و اگر در کشور شاهد کاهش تنش‌های سیاسی باشیم، با تثبیت نرخ دلار در این محدوده‌ها بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی وضعیت بهتری خواهد داشت.

محمد غفوری با اشاره به اینکه سهم‌ها به سه مدل تحلیل می‌شوند، افزود: این سه مدل شامل تولید-فروش، دارایی محوری و قیمت پایین است. شرکت‌های دلاری محور در شرایط رشد دلار از لحاظ تولید و فروش وضعیت صعودی دارند. اگر قیمت میانگین دلار موثر بازار سرمایه را حدود ۲۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ در نظر بگیریم و اگر چشم‌انداز قیمت دلار موثر امسال حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان باشد، شاهد ۴۰ درصد رشد قیمت در بازار سرمایه خواهیم بود. این مساله می‌تواند محرک خوبی باشد. چراکه در بازار سرمایه اصولاً سرمایه‌گذاران آینده بازار را خریداری می‌کنند.

کدخبر: 881286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟