نرخ تورم اسفند ماه 46.5 درصد اعلام شد

به گزارش رکنا، بانک مرکزی خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) در اسفندماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

براین اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ به عدد ۷۹۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش یافت.

همچنین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ معادل ۴۶.۵ درصد است.

توضیح مرکز آمار در چرایی تاخیر در اعلام نرخ تورم اسفند ماه ۱۴۰۱

مرکز آمار ایران، علت تأخیر در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ١٤٠١ را تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، در توضیحات مرکز آمار ایران آمده است: نظر به اینکه شاخص قیمت مصرف کننده همواره در نخستین روز ماه بعد توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، به اطلاع می‌رساند علت تأخیر در انتشار نتایج اسفند ١٤٠١، تکمیل فرایند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ است.

در ادامه توضیحات آمده است: با توجه به تغییر ترکیب سبد مصرف کننده در طول زمان، طبق توصیه های بین‌المللی ضروری است در بازه های زمانی مشخص سال پایه تغییر کند، بر این اساس فرایند تغییر سال پایه که از ابتدای سال ١٤٠٠ در مرکز آمار ایران آغاز شده، در مراحل پایانی است و آخرین نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده بر اساس سال پایه جدید متعاقباً اعلام خواهد شد.

کدخبر: 880353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟