سردرگمی وزارت صمت در صنعت خودرو ادامه دارد / توقف قرعه کشی خودروهای وارداتی به خاطر یک محصول ایران خودرو؟

به گزارش رکنا، در حالی شرکت ایران خودرو صبح روز گذشته (سه‌ شنبه) از اجرای طرح فروش فوق العاده تعدادی از محصولات خود برای 3 گروه متقاضیان خبر داد که 6 روز پیش امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: "تا پایان امسال، یعنی اسفند ماه دیگر قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت علت آن هم در رشد جهش وار تولید خودرو باید جستجو کرد."

از آغاز روی کار آمدن دولت سیزدهم تا امروز تمام اظهار نظرهای وزارت صمت از وزیر گرفته تا سخنگو بسیار متنوع و متناقض بوده است. از آنجا که صنعت خودرو کشور متولی ثابتی ندارد و ذی نفعان این صنعت جریان های مختلفی را تشکیل می دهند، حتی وزارت صمت هم نمی داند چه می خواهد.

گفتنی است امروز شرکت ایران خودرو به مناسبت عید نیمه شعبان طرح فروش فوق‌العاده 4 محصول خود را در قالب طرح عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برای متقاضیان عرضه می کند و مشتریان نهایی روز یکشنبه هفته آینده از طریق قرعه‌ کشی تعیین خواهند شد.

در حالی فرآیند ثبت نام هنوز نامشخص است که شب گذشته نام خودروها و زمان قرعه‌ کشی اعلام شد. طبق آنچه اعلام شد این طرح شامل 4 محصول سورن پلاس بنزینی، دناپلاس توربورشارژ اتوماتیک، هایما S۵ و هایما S۷ است. البته بررسی ها تا این لحظه نشان می دهد با اینکه هزینه خودرو در حساب وکالتی مشتریان موجود است اما هنوز اجازه ثبت نام در طرح فروش فوق العاده شرکت ایران خودرو وجود ندارد و ثبت نام ناممکن است.

 فروش فوق العاده شرکت ایران خودرو

از آن سو براساس اعلام وزارت صمت قرار بود قرعه کشی تعیین اولویت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی روز گذشته صورت گیرد اما مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت امروز در اظهارنظری جدید اعلام کرد "به علت اخذ استعلامات لازم و جمع بندی آن، زمان قرعه کشی طی روزهای آینده خواهد بود که به نظر می رسد به دلیل فروش محصول هایما ایران خودرو مانع قرعه کشی خودروهای خارجی شدند."

به نظر می رسد اگر در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت سیاستی به نفع برخی از جریان ها نباشد آن سیاست لغو می شود و خود به خود تصمیم جدیدی گرفته می شود. از آنجا که دخالت دولت در صنعت خودرو از ورود به شرکت های خودروسازی تا روند فروش، واردات، قیمت گذاری و ... باعث گسترش ذی نفعان این صنعت شده است، این جریان ها حتی در تحقق اهداف خود نیز به شدت باهم در تضاد قرار گرفته اند.

کدخبر: 875767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟