تصمیم‌ گیری برای اخذ مالیات از خانه‌ های لوکس در قانون بودجه صحیح نیست

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که به اخذ مالیات از خانه‌های لوکس باز می‌گشت، در اخطار قانون اساسی بیان کرد: اشکالات متعددی که هم در کمیسیون تلفیق هم در صحن مجلس شورای اسلامی به مصوبه کمیسیون پیرامون اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مطرح شده است نشان می‌دهد که چنین احکامی نیازمند قانون دائمی است و در بودجه سالیانه نباید حکم آن دیده شود. ما برای یک سال احکامی را در بودجه می‌آوریم بدون آنکه نیازمندی‌های پیرامون آن را به طور جامع دیده و یک تصمیم‌گیری جامعی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: اتخاذ چنین احکامی در احکام بودجه بدون توجه به آثار و تبعات آن مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند. براساس شرایط روز کشور عملا آثار تورمی به اموال مردم تحمیل شده است که نتیجه سیاست‌های غلط ارزی در دولت گذشته و دولت فعلی است. شرایط اقتصادی بر روی دارایی‌های مردم تاثیر گذاشته و اکنون ما می‌خواهیم از آنها مالیات بگیریم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا باید افرادی که مالیات دهند و افرادی که حق آنها نیست که مالیات دهند از یکدیگر جدا شوند. ما نمی‌توانیم با یک حکم بودجه تصمیمی بگیریم که جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر براساس پیشنهاد کنونی که طرح شده و براساس مصوبه کمیسیون اگر واحدی بدون مجوز ساخته شود با اخذ مالیات ما به آن مشروعیت قانونی می‌دهیم که خودش برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. متنی که اکنون برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس تهیه شده متن جامع و کاملی نیست بهتر است در بودجه سالانه قانون‌گذاری در این حوزه صورت نگیرد ما در حوزه مالیات قانون دائمی داریم و درست است که باید بروزرسانی شود اما از این روش باید اجتناب کرد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار پورابراهیمی بیان کرد: ما در ارتباط با برخی از قوانین که اشاره شد توافقی با دولت داشتیم که احکام یک ساله و احکام دائمی از یکدیگر تفکیک شوند، بنا شد احکام دائمی در یکجا به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا تحت عنوان مقررات تنظیمی دو به تصویب برسد. نهایتا در لایحه دولت برای دائمی کردن بخشی از احکام بودجه‌ای این موضوع دیده خواهد شد و دولت این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کند، پس بهتر است در خصوص این موضوعات صحبت نشود.

کدخبر: 873888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟