پیش‌ نویس مدیریت ارز و بازار داخلی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آماده شود

به گزارش رکنا، یکصد و شانزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف کشور، محمدجواد عسگری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه های مختلف برگزار شد.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست با تبریک فرارسیدن ایام شعبانیه اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام پایان سال قرار داریم، یکی از کارویژه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این است که در مواقعی مانند برهه کنونی که نیازمند گره گشایی برای مسائل اقتصادی هستیم، بتوانیم بیشتر از ظرفیت دبیرخانه این شورا استفاده کنیم.

وی افزود: اتفاقات و رویدادها و تلاطم‌های ارزی کشور به طور مستقیم با نوع عملکرد صادرکنندگان و واردکنندگان و فعالان اقتصادی ارتباط پیدا کرد و با توجه به اینکه دولت برنامه خود را در بازگرداندن ثبات به بازار ارز در نظر گرفته و تدابیر بانک مرکزی تا همین ایام گذشته موثر واقع نشده است،  امیدواریم که تغییر اخیر سیاستها به بازگشت ثبات به بازار ارز در ایام پیش رو کمک کند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد: در خصوص سایر متغیرهای قیمتی هم شاهد نوساناتی به تبعیت از اتفاقات و رخدادها و تلاطمات اخیر هستیم و هزینه تمام شده تجارت افزایش یافته است و صادرکنندگان و واردکنندگان با افزایش هزینه روبرو شدند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: این موضوع اگر در یک فضای همگرایی و همکاری بین سیاست‌های دولت رخ ندهد و تدابیر مورد نیاز برای رسیدن به ثبات بخش خصوصی صورت نگیرد و همفکری نباشد و بدون استفاده از توان جمعی بخواهیم کار را پیش ببریم، یا به سرانجام نمی‌رسیم یا اقتصاد ملی را باید بسیار پرهزینه پیش ببریم،  بنابراین این همگرایی بین سیاست‌های دولت و دیگر بخشها و نهادها را به عنوان یکی از دستور کارها در نظر گرفتیم.

خاندوزی متذکر شد: بنده به عنوان رئیس شورا میخواهم که دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ابتدا در ساحت مدیریت بازار ارز کشور و دوم در ساحت مدیریت بازار و قیمتهای داخلی تا شب عید و ماه رمضان،  پیشنویس و متنی را آماده کنیم و بنده هم از معاون اول رییس جمهور خواهم خواست تا با گفتگو با نماینده بخش خصوصی این پیشنهادات عرضه شود.

وی اضافه کرد: امروز بیشتر از قبل نیاز به همگرایی و هم‌افزایی و هماهنگی بخش‌های مختلف هستیم، بنابراین نیاز است که دبیرخانه شورا پیشنویس را آماده کند و متن پیشنهادی دبیرخانه شورای گفت‌وگو در نهایت ارائه و جمع‌بندی شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست بیان کرد: در مورد مسائل ارزی، بزرگترین اثرگذاری برای خروج از این بحران، کسب درآمدهای ارزی بیشتر خواهد بود که از راه صادرات بیشتر میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: تجربه گذشته نشان میدهد که در سال 97 استقرار کمیته اقدام ارزی در بانک مرکزی را داشتیم که موجب بروز مشکلات عدیده ای شد و اثرگذاری زیادی بر صادرات داشت، در سال 1400 تغییرات بسیار مثبت و اثرگذاری را دولت سیزدهم ارائه کرد و کمیته اقدام ارزی به سازمان توسعه تجارت رفت، اما دوباره این کمیته از سازمان توسعه تجارت گرفته و به بانک مرکزی داده شد و در راستای آن اتاق بازرگانی نیز از عضویت کمیته اقدام ارزی حذف شد.

شافعی تاکید کرد: برای صادرات امکان بیشتر صادر کردن وجود دارد و شرط آن گوش شنوا برای شنیدن پیشنهادات بخش خصوصی است.

کدخبر: 873577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟