واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سسرخابی ها در اسفند ماه انجام می‌شود

به گزارش رکنا ،  «حسین قربان زاده» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام سرخابی ها اعلام کرد: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه ۲ باشگاه انجام شد و سرانجام پس از چند دهه عرضه سهام سرخابی ها به مردم انجام شد که با انجام چنین اتفاقی شاهد آغاز خصوصی سازی این ۲ باشگاه بودیم.

وی افزود: این اتفاق سال گذشته به ثمر نشست و عملا حدود ۱۰ درصد از هر ۲ باشگاه در اختیار سهامداران و ۹۰ درصد دیگر در مسیر واگذاری قرار دارد که تصویب آن در هیات واگذاری مطرح شده است.

قربان زاده تاکید کرد: واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام سرخابی ها در اسفند ماه سال جاری انجام خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: در جلسه اخیر واگذاری ۵۱ درصد از سهام سرخابی ها با قیمت مصوب تصویب شد.

وی به تاریخ دقیق این مزایده اشاره کرد و ادامه داد: تاریخ مزایده پرسپولیس هفتم اسفند ماه تعیین شده است و مزایده استقلال هم در اسفند ماه انجام خواهد شد اما تاریخ دقیق آن تاکنون مشخص نشده است.

قربان زاده به علت نامعلوم بودن تاریخ مزایده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون صورت های مالی که باید به تایید سازمان حسابرسی برسد تهیه نشد و به ما ارایه نشده است.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: ضرورت دارد تا هر چه سریعتر این اتفاق انجام شود و امکان دارد که تا روز شنبه آگهی عرضه سهام استقلال ارایه شود.

وی گفت: در صورت پایبندی به تعهدات در اسفند ماه مزایده هر ۲ باشگاه انجام خواهد شد.

قربان زاده گفت: اعضای هیات واگذاری با توضیحاتی که ارایه دادند تشویقاتی را برای ۲ باشگاه در نظر گرفتند تا فضایی فراهم شود که سهامداران علاقمند به این ۲ باشگاه پا به این عرصه بگذارند.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از سهام سرخابی ها واگذار شده است که اگر واگذاری ۵۱ درصد با موفقیت انجام شود حدود ۶۱ درصد از سهام این ۲ باشگاه واگذار شده و معضل همیشه دولتی بودن ۲ باشگاه مرتفع شده است.

وی گفت: با انجام چنین اتفاقی شاهد اثربخشی بیشتر ۲ باشگاه در عرصه ورزش و اقتصاد ورزش خواهیم بود.

قربان زاده خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال کنترل باشگاه سرخابی ها هستند با رقم ۴۶۰ میلیارد تومان برای باشگاه استقلال و نیز مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس می توانند از این امکان برخوراد باشند.

قربان زاده گفت: اقتضای سرنوشت این ۲ باشگاه که میراث فرهنگی و ورزشی کشور هستند این است که همه بررسی ها در مورد انتخاب خریدار صورت بگیرد زیرا بعد از آن دیگر کنترل استقلال یا پرسپولیس در اختیار خریدار است.

رییس سازمان خصوصی سازی به حق پخش سرخابی ها اشاره کرد و گفت: این ۲ باشگاه باید درآمد پایدار داشته باشند و درآمد اصلی باشگاه های ورزشی به ویژه فوتبال از محل حق پخش تلویزیونی تامین می شود. در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و امروز جلسه ای با رییس سازمان صدا و سیما برای تصمیم گیری این موضوع برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه حق پخش باید در این کشور به رسمیت شناخته شود، گفت: آنچه که در قانون برنامه و قوانین بودجه سنواتی بوده است درآمد حاصل از تبلیغات ورزشی بود که در تخصیص دچار مشکل شده است زیرا آن درآمد به مبلغ اندک هفت میلیارد تومان برای همه فدراسیون های های ورزشی بوده است.

قربان زاده ادامه داد: به طور حتم در ۲ ماه پایانی سال جاری کمیته ای با حضور نمایندگانی از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، سازمان صدا و سیما و دیگر ارگان ها برگزار خواهد شد که در آن کمیته بهترین پیشنهاد برای تعریف بازی برد-برد در خصوص به رسمیت شناخته شدن حق پخش داده خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: برخی از اعضای کمیسیون تلفیق این مساله را مورد بحث قرار دادند و در این کمیته پیشنهادی براساس لایحه بودجه سال آینده مطرح شده است.

تصویب شرایط واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سرخابی ها

در ادامه این نشست «محمود قامت»، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری بلوک ۵۱ درصدی گفت: تاکنون شرایط واگذاری ۵۱ درصدی سهام ۲ باشگاه به تصویب رسیده است و به غیر از قیمت، شرایط واگذاری این ۲باشگاه یکسان خواهد بود.

وی اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده قیمت ۵۱ درصد از سهام استقلال ۲۳۸۶ میلیارد تومان و قیمت ۵۱ درصد از سهام پرسپولیس ۲۷۳۶ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه خریدار باید ۲۰ درصد قیمت را حدود ۲۰ روز کاری بعد از تاریخ معامله به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کند، اعلام کرد: مدت اقساط ۶ سال و فاصله اقساط نیز ۶ ماهه است.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی عدم مالکیت همزمان ۲ باشگاه را جزو الزامات AFC دانست و گفت: با توجه به چنین الزامی یک فرد نمی‌تواند به صورت همزمان اقدام به خرید همزمان ۲ باشگاه کند.

به گفته وی، مالکین سایر باشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به خرید سرخابی‌ها اقدام کنند.

قامت خاطرنشان کرد: برای مشارکت افراد در مزایده اهلیت، صلاحیت فنی و مدیریت متقاضیان سنجیده می‌شود و افرادی که قادر به عبور از شاخص‌ها باشند می توانند در مزایده مشارکت کنند.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: در هر مرحله از عرضه تا زمان عقد قرارداد اگر ثابت شود متقاضی فاقد صلاحیت است، سازمان خصوصی سازی کمی تواند مطابق ضوابط اقدام به فسخ قرارداد کند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضی خریدار بلوک ۵۱درصدی باید دارای صلاحیت عمومی باشد و ضمن اینکه نباید بدهکار بانکی و ممنوع‌المعامله باشد سوپیشینه هم نباید داشته باشد.

قامت اظهار داشت: این موارد توسط فرابورس بررسی می‌شود اما صلاحیت های تخصصی که شامل صلاحیت فنی مدیریتی می‌شود نیز توسط سازمان خصوصی‌سازی بررسی خواهد شد.

ارائه برنامه از سوی متقاضیان

قامت به ارائه ۶ محور از سوی متقاضیان اشاره کرد و گفت: در ابتدا خریدار باید منابع درآمدی جدید و پایدار را پیش‌بینی کند. همچنین مدیریت هزینه و راهبرد جذب بازیکنان و کادر فنی را داشته باشد و ضمن کاهش بدهی‌های معوق، در صدد خروج از زیان انباشته و سودآوری پایدار شرکت باشد.

وی ادامه داد: برنامه پنجم تقویت و توسعه تیم‌های پایه و کسب درامد از این محل است و در آخر نیز هدف‌گذاری جایگاه و رتبه تیم بین باشگاه‌های ایران و آسیا باید جزو این برنامه ها باشد.

تعهدات خریدار

قامت با تاکید بر تعهدات خریدار اعلام کرد: کاهش بدهی‌های شرکت مندرج در صورت‌های مالی به میزان یک سوم ظرف مدت یک سال با اولویت پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان فصول قبل یکی از تعهدات خریدار است.

به گفته معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، در صورت عدم ایفای تعهدات جریمه معادل ۱۰ درصد بدهی‌ها خواهد بود.

وی به تعهد دیگر خریدار اشاره کرد و گفت: رتبه تیم‌فوتبال در لیگ برتر فوتبال کشور در ۲ سال متوالی از رتبه چهارم کم‌تر نباشد در غیر این صورت سازمان خصوصی‌سازی حق فسخ قرارداد واگذاری را خواهد داشت.

منبع : ایرنا

کدخبر: 864425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟