بذرپاش: برخی پروژه‌های مسکن مهر روی خاک است

به گزارش رکنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شهرهای جدید از زمان تاسیس تاکنون از بیماری مزمن رنج می‌برد حرف نادرستی نیست، اظهار کرد: شهرهای جدید طبق قانون مصوب در سال‌های متمادی و در دولت‌های مختلف اجرا شده و به وضعیت موجود رسیدیم که البته مشکلاتی را نیز در این شهرهای داریم.

وی افزود: امروز یکی از کانون های هدف وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، شهرهای جدید است. به نظر می‌رسد قانون شهرهای جدید نیاز به اصلاح دارد که در صدد هستیم در همراهی با مجلس آن را اصلاح کنیم.

وی با بیان این‌که عملکرد شهرهای جدید در برخی وجوه مثبت و در برخی وجوه ایراداتی دارد که باید رفع شود، تصریح کرد: در دوره جدید اولویت وزارت راه و شهرسازی اصلاح قانون شهرهای جدید است.

وزیر راه و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرهای جدید را نبود روح متعالی نظام شهرسازی و زیست مومنانه ایرانی-اسلامی عنوان کرد و گفت: بخشی از مشکلات موجود در شهرهای جدید به دلیل نبود منابع و تامین خدمات روبنایی، بخشی به دلیل نبود طراحی از قبل و بخشی نیز به دلیل ایرادات قانونی بوده است. بنابراین وقتی در ادوار مختلف رویکرد درآمد هزینه‌ای به شهرهای جدید داشتیم ناچار شدیم تا اراضی را در این شهرها بفروشیم و این وضعیت ماحصل سال‌های طولانی است.

بذرپاش با بیان "ناچار شدیم اراضی را در شهرها بفروشیم تا خدمات زیربنایی و روبنایی را در شهرهای جدید تامین کنیم و مسکن بسازیم، اضافه کرد:  در اجرای طرح‌های فوریتی همچون اجرای طرح مسکن مهر، اقدام ملی، نهضت ملی مسکن منابعی به غیر از منابع بانکی دیده نشد و بخشی از مشکلات نیز به همین دلیل است که منابعی که در اختیار دولت‌ها بوده برای اجرای پروژه‌ها مهم از جمله تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن کافی نبوده است. هم‌اکنون نیز یکی از استمدادهای ما از کمیسیون عمران مجلس همین تامین منابع مالی کلان پروژه کشور است که در جلسه رای اعتماد نیز بر آن تاکید داشتم.

وی تاکید کرد: وقتی منابع اجرای طرح‌های کلان مسکن دولت متکی بر فقط منابع بانکی است یکی از سهل الوصول‌ترین روش‌ها فروش زمین است. اینکه زمین را بفروشند و هزینه آماده‌سازی بدهند و هرجایی که کمبود منابع بود حتی به عملیات احداث برسند که نمونه آنها را در باقیمانده‌های مسکن مهر شاهد هستیم.

برخی پروژه‌های مسکن روی همچنان روی خاک

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل حدود 50 هزار مسکن مهر باقیمانده از محل فروش زمین‌ها اقدام شده است. دولت در تکمیل این تعداد واحد باقیمانده مسکن مهر متعهد شده است تا واحدها را تکمیل کند زیرا با افزایش قیمت‌ها مردم متضرر شده‌اند. برخی از آنها نیز عملیات اجرایی نداشته و فقط زمین است و هیچ کاری روی اراضی انجام نشده است. بنابراین برای تکمیل واحدها چون منابع متکی به منابع بانکی است باید از  محل فروش اراضی تامین منابع انجام، واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شوند.

بذرپاش تصریح کرد: چنانچه مجلس راه دیگری را به دولت پیشنهاد می‌دهد تا از مسیرهای دیگر برود همچون تملک دارایی یا روش های دیگر تامین منابع مالی بر روی آن توافق و تصمیم‌گیری می‌کنیم تا تعهداتی که برعهده حاکمیت در خصوص تامین مسکن است انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای جدید کارهای خوبی نیز انجام شده است، گفت: چنانچه اعضای کمیسیون عمران موافق باشند، برنامه تحول و اصلاح شهرهای جدید ظرف یکسال آینده تهیه شود تا هرجا لازم است اصلاح لازم انجام شود. وزارت راه و شهرسازی علاوه بر برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید در همراهی با  مجلس، برنامه‌های آتی را برای اجرایی شدن روح حاکم بر شهرهای جدید بر مبنای ایرانی- اسلامی تعیین و ارایه خواهد کرد.

بذرپاش تاکید کرد: چنانچه پیمانکاری خاصی در شهرهای جدید تخلفات عدیده داشته معرفی شود تا پیگیری‌های لازم را انجام و بلافاصله قطع همکاری را با پیمانکار خاطی انجام بدهیم. وزارت راه در همراهی با مجلس بخشی از مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای مسکن را برمی دارد.

منبع: تسنیم

کدخبر: 857966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟