فاطمی امین: خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک است/ نماینده مجلس : وزیر صمت به وعده‌ کاهش قیمت خودرو عمل نکرد
حجم ویدیو: 85.81M | مدت زمان ویدیو: 00:05:34

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال رشیدی کوچی پیرامون دلیل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث شیرین خودرو باعث شده که بنده مرتبا در مجلس حاضر شوم و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کنم. چهار عامل اصلی در قیمت خودرو موثر است؛ مهم‌ترین عامل عرضه و تقاضاست عرضه متاثر از تولید و واردات خودرو و تقاضا متاسفانه متاثر از نرخ ارز است. ما باید بین عرضه و تقاضا در این بازار تعادل ایجاد کنیم و هرچه بیشتر این تعادل ایجاد شود تلاطم در بازار کمتر می‌شود. در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال قبل ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در آبان‌ماه ۱۲۲ هزار خودروی سبک و سنگین تولید شده که رکورد پنج سال گذشته را شکسته است. میزان تولید خودروهای سنگین ۱۷۶ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ما بر روی تولید متوازن متمرکز شده‌ایم.

فاطمی امین تاکید کرد: اوایل امسال ایران خودرو حدود ۱۰ هزار خودرو در سال تولید داشت و سایپا حدود ۸ هزارتا، اما هفته گذشته ایران خودرو در هفته ۱۵ هزار خودرو تولید کرد و سایپا حدود ۸ هزار خودرو در سال تولید داشته است.

وی افزود: موضوع دیگر واردات خودرو است اگر وارد بازار محقق کنیم، عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد. در این دو ماه گذشته بعد از فراخوان ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این ۴۰۰ واحد، ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودن و۴ شرکت ثبت سفارش انجام دادند و اولین خودروهای وارداتی از هفته آینده به گمرک خواهد آمد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه سال ۹۹ در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است اما تاکنون در دستور کار صحن علنی مجلس جهت تصویب نهایی قرار نگرفته است.

نماینده مجلس : وزیر صمت به وعده‌ کاهش قیمت خودرو عمل نکرد

کوچی

در ادامه جلال رشیدی کوچی در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته ایم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به وعده‌های خود در خصوص حذف قرعه کشی خودرو و کاهش قیمت آن عمل نکرده و امروز مردم حتی توان خرید ارزان‌ترین خودروی تولید داخل را ندارند اما ما همچنان در حال بازی با کلمات هستیم.

کدخبر: 852310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟