امکان خرید آنلاین ارز در روزهای آینده

به گزارش رکنا، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی ها با تشریح اقدامات انجام شده در راستای افزایش شفافیت و تعمیق  بازار ارز طی ماههای اخیر، گفت: بانک مرکزی از هر اقدامی برای تعمیق بازار ارز استقبال می کند.

وی تصریح کرد: اولین اقدام در این زمینه راه اندازی بازار توافقی ارز بود که ابتدا به صورت محدود انجام شد و پس از آن گسترش پیدا کرد و در حال حاضر تابلو مشخصی در بازار متشکل ارزی برای این اختصاص یافته است.

 صالح آبادی دومین اقدام در این خصوص را انتشار لحظه ای نرخ و حجم معاملات و تقاضاها در بازار ارز توافقی از طریق سامانه بازار متشکل برای عموم مردم و فعالان بازار دانست و گفت: این اقدام نقش مهمی در افزایش شفافیت بازار ارز داشته و عموم مردم می توانند جزییات نرخ ها و معاملات و تقاضاها را بازار ارز توافقی مشاهده کنند و در جریان آخرین تغییرات قرار گیرند.  

وی با اشاره به رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی ها از امروز گفت: سومین اقدام ارزنده ای که از امروز و در راستای تعمیق بازار ارز عملیاتی شده است اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط هر صرافی به صورت برخط از طریق سامانه بازار متشکل است.

صالح آبادی ادامه داد: پیش از این هر صرافی نرخ های خرید و فروش خود را از طریق ویترین صرافی اعلام می کرد و عموم مردم برای اطلاع از نرخ ها باید به صرافی مراجعه می کردند اما از امروز این نرخ ها علاوه بر ویترین صرافی ها در سامانه بازار متشکل ارزی  به تفکیک هر صرافی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه این اقدام به شفافیت و عمق بخشی بازار ارز کمک می کند ادامه داد: البته در حال حاضر تعدادی از صرافی ها نرخ خود را در این سامانه اعلام می کنند اما به تدریج کلیه صرافی های عضو بازار متشکل نرخ های اعلامی خود را در این سامانه اعلام خواهد کرد.

صالح آبادی افزود: همچنین در روزهای آینده امکانی ایجاد می شود که مردم علاوه بر روش های موجود بتوانند خرید ارز خود از بازار توافقی را به صورت آنلاین از طریق صرافی انجام دهند و وجه ان را در حساب خود و یا به صورت صورت فیزیکی دریافت کنند.

رشد 80 درصدی تامین ارز در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش قابل ملاحظه معاملات در سامانه نیما گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری معادل 22 میلیارد و 430 میلیون دلار در سامانه نیما معامله ارز انجام شده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته معادل 12 میلیارد و 362 میلیون دلار بود که این آمار بیانگر رشد 80 درصدی معاملات در نیما در سال جاری است.

وی ادامه داد: همچنین طی شش ماهه سال جاری حجم معاملات در بازار متشکل ارزی به صورت اسکناس و برای تأمین نیازهای خدماتی، 600 میلیون دلار بوده است.

صالح آبادی همچنین با اشاره به اثرات مثبت سیاست حذف ارز ترجیحی گفت: با اجرای این سیاست تقاضاهای کاذب در بازار ارز کاهش پیدا کرده و نیازها واقعی شده است؛ در واقع نیاز ارزی کاذب برای ارز 4200 بالا بود و با حذف این موضوع ارز قابل ملاحظه برای فروش در سامانه نیما وجود دارد و صرافی ها ‌توانند از این ارزها برای تامین کالاهای اساسی و غیر اساسی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ضروری است به سمت تأمین نیازهای ارزی از طریق بازار متشکل ارزی گام برداریم تأکید کرد: این بخش به صورت اسکناس است و عمدتاً ‌نیازهای خدماتی کشور را تأمین می کند و لذا هر چه بتوانیم امکان تأمین ارز را از طریق بازار توافقی و متشکل بیشتر فراهم کنیم، آنگاه نیازی به سایر بازارها برای تأمین ارز مورد نظر افراد نخواهد بود و این امر از طریق تعمیق این بازار و شفافیت معاملات امکان پذیر است.

رئیس کل بانک مرکزی به فعالیت های صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان فعالیت های درخور توجهی در زمینه بازگشت ارز  داشتند و در شکل حواله و اسکناس عرضه های خوبی داشتند. امیدواریم با عمق بخشی به این بازار به افزایش حجم عرضه ها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بعضا صرافی های خارج کشور تمایل به حضور و فعالیت در داخل کشور دارند، افزود: لذا در حال حاضر بازار متشکل ارز ایران در حال مطالعه بر روی این موضوع است و کانون صرافان نیز می تواند در این باره کمک لازم را به ما ارائه دهند. در حال حاضر صرافی خارجی در کشورمان حضور ندارند و امیدواریم بتوانیم شاهد حضور آنها در بازار متشکل ارزی و توافقی باشیم.

ارایه خدمات ارز اربعین به یک میلیون و 170 هزار نفر

مدیر بازار متشکل معاملات ارز ایران با بیان اینکه طی مدت 20 روز تعیین شده برای دریافت ارز اربعین، یک میلیون و 170 هزار نفر نسبت به دریافت ارز اربعین اقدام کردند، از همکاری و همراهی شبکه صرافی ها و بانک ها در این باره قدردانی کرد.

هامونی نیز، در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه اعلام نرخ صرافی ها گفت: پیش از این نرخ صرافی ها تنها بر روی ویترین های صرافی ها موجود بود و مردم باید با مراجعه حضوری صرافی مدنظر خود را انتخاب می کردند.

وی ادامه داد: البته پیش از این نیز برخی نرم افزارها و سایت ها به صورت غیررسمی نسبت به اعلام نرخ ها قدام می کردند لذا ضروری بود که این موارد به صورت متمرکز تجمیع شود. همچنین باتوجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی، از امروز علاوه بر نمایش نرخ صرافی ها شاهد این نکته خواهیم بود که نرخ خرید و فروش بر روی سامانه بازار متشکل معاملات ارز ایران قرار گیرد.

این مقام مسئول درخصوص سازوکار و نحوه انتشار نرخ اسعار عنوان کرد: بر روی وب سایت نام صرافی، نرخ خرید و فروش، استان و شهر مشخص شده است. از این رو تمام اسعار موجود در دست صرافی و آماده عرضه موجود است به همراه آدرس و لوگوی صرافی بر روی صفحه خاص هر صرافی درج شده است.

وی در خصوص محاسبه یکپارچه مالیات بر ارزش افروده صرافی ها و حل مشکل صرافی ها با هماهنگی بازار متشکل و سازمان امور مالیاتی گفت: هم اکنون در صدد نهایی کردن موافقتنامه ای هستیم که مالیات برارزش افزوده صرافی ها با تمرکز در بازار متشکل محاسبه و به سازمان امور مالیاتی اعلام شود که این امر نیز در حال پیگیری است.

منبع: تسنیم

کدخبر: 830328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟