ترکیه خواهان پیوستن به پیمان شانگهای است

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری دولتی آناتولی از ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور قصد دارد ترکیه را وارد سازمان همکاری شانگهای کند. در این پیمان از جمله کشورهای چین، روسیه و هند عضویت دارند.

بنا بر این گزارش، اردوغان پس از شرکت در آخرین نشست گروه شانگهای در سمرقند پایتخت ازبکستان اعلام کرد که ترکیه در نشست بعدی این گروه در سال آینده عضویتش در این پیمان همکاری را به بحث می‌گذارد.

اردوغان گفته کشورش وابستگی‌های "تاریخی و فرهنگی" به قاره آسیا دارد و می‌خواهد در پیمانی که "۳۰ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارد" نقش داشته باشد.

در حال حاضر ترکیه "شریک گفت‌وگو" در پیمان شانگهای است. در صورتی که ترکیه وارد این پیمان شود، اولین کشور عضو ناتو خواهد بود که به شانگهای می‌پیوندد.

پیمان شانگهای در سال ۲۰۰۱ از سوی کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. از سال ۲۰۱۷ هند و پاکستان نیز به این پیمان پیوستند. در آخرین نشست کشورهای شانگهای که هفته گذشته در ازبکستان برگزار شد، عضویت ایران نیز اعلام شد. روند عضویت بلاروس نیز در جریان است.

سرخورده از اتحادیه اروپا

اردوغان ناتو و اتحادیه اروپا را متهم به عدم حمایت کافی از ترکیه کرده است، بیش از هرچیز در رابطه با کشور همسایه یعنی یونان که روابط‌شان دچار تنش است. به همین دلیل او تاکید کرده که به دنبال شرکای جدید است.

ترکیه در جنگ اوکراین تلاش کرده تا نقش میانجی را بازی کند. از جمله بر سر موضوع صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کرده است.

کدخبر: 826736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟