اعلام فهرست جدید کالاهایی مطلقا واردات ممنوع به زودی

به گزارش رکنا، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت و کاظم مادر شاهی، مدیر داخلی کارخانه و تولید کننده اسید بنزوئیک میهمانان میز اقتصاد امروز سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ هستند و درباره موضوعات مرتبط با واردات کالای مشابه بحث و تبادل نظر می‌کنند.

مجری: آیا فهرست جدیدی از کالا‌هایی که واردات آن‌ها جدیدا ممنوع شده، داریم؟

میهمان: (معاون صنایع عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت) بر اساس قانون حمایت از تولید داخل در فصل سومش، وزارت صمت مکلف می‌شود ثبت سفارش‌هایی که کالای مصرفی هستند یا مصرفی با دوام و خارجی دارای مشابه کالای داخلی با شرط اینکه دارای کیفیت مناسب و میزان کافی تولید باشند تا پایان مدت قانون ۵ ساله ششم ممنوع اعلام شده و در این حوزه تکالیفی را مشخص کردند که به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

مجری: اشاره کردید هر سال تعدادی تکالیف به فهرست اضافه یا کم می‌شود آیا تاکنون برای امسال فهرست منتشر کرده اید؟

محمد مهدی برادران: کتاب منتشر شده و اطلاعات کامل تقدیم می‌شود، اما بحث اصلی، بحث ارز بری و مصارف ارز و رقابتی که در منطقه داریم مربوط می‌شود منابع ارزی خود را به جای اختصاص دادن به کالا‌هایی که مشابه داخلی دارد یا کالای مصرفی است می‌توانیم صرفه جویی کنیم مثل ساخت کارخانه آن کالا، به طبع باعث تعمیق تولید خواهد شد.

مجری: دولت به این نتیجه می‌رسد که باید برای واردات یکسری کالا‌هایی که نباید وارد کشورد شود، ممنوعیت ایجاد کند، که برنامه ریزی‌ها و نظارت آن با وزارت صمت است درصورتیکه انحصاری ایجاد نشود یا افزایش قیمت یا کاهش قیمت بوجود نیاید، آیا این اتفاق می‌افتد؟

محمد مهدی برادران: قانون، کلیات کار را می‌گوید، در قالب ستاد هماهنگی، چهارچوب دقیق‌تر می‌شود حتی ما موارد را چک می‌کنیم، اما جا‌هایی قانون گذار اختیار داده به ما به عنوان مجری قانون برای تنظیم نواسات و ارتقای کیفیت موجودی کالا در کشور؛ باید به سمت آزاد سازی برویم یا آزاد باشد و به این نتیجه برسیم تولید در کشور شکل گرفته، تولید کننده درخواست کند، آمادگی داشته باشیم با شرایط مناسب که در قانون اشاره کردم به میزان کافی و کیفیت مناسب به طبع قیمت مناسب عرضه کنند و ما به سمت محدودسازی برویم؛ یکی از بند‌های دیگر ماده ۴ که تکلیف کرده بود وزارت صنعت و معدن موظف است از محل اعتبارات داخلی وابسته به سامانه موجود، سامانه متمرکزی را جهت فهرست توانمندی محصولات داخلی ساماندهی کند که این سایت معرفی شد به توان ایران که یک سمت نیازمند کالا و یک سمت کسی که در داخل این کالا را تولید کرده اگر کالایی بود که کسی ابراز نیاز کرده بود و، اما کسی ابراز توانمندی در تولید نکرده بود به صورت خوبخود تأیید می‌شود.

مجری: با توجه به اینکه ۶۴ تولید کننده داریم که لنت ترمز با نشان استاندارد لنت تولید می‌کنند، اما همچنان ثبت سفارش انجام می‌شود! در این باره توضیحاتی بفرمایید.

محمد مهدی برادران: درباره قطعات یدکی خودرو به صورت مستقیم ورود کردیم، لنت سازی جز یکی از صنایع خوب در حوزه صنعت خودروسازی است، اما واقعیت این است در صنعت لنت سازی، لنت وقتی نصب می‌شود موجب لرزش در ماشین نشود یا ضریب اصطکاکش مناسب باشد، اما فقط تولید کفایت نمی‌کند بلکه تنظیم بازار تولید و شبکه فروش باید تنظیم شود، وقتی شبکه فروش را درست تنظیم نکنیم چه بسا کالا در تولید داشته باشیم بنا به هر دلیلی بازار دست کالای قاچاق است خوب برخی معتقدند این کالا کیفیت ندارد در همین لنتی که شما می‌فرمایید تولید کننده بسیار خوب داریم تولید کننده ضعیف هم داریم حالا استاندارد که اشاره کردند سال ۱۳۸۱ استاندارد لنت صادر شد هنوز در حوزه کیفی سازی یا اقتضا نکرده یا حتی خود تولیدکنندگان لنت ورود جدی نداشته اند و دو سال اعلام کردند استاندارد را به روز کنند که در سال‌های گذشته انجام نشده، رویکرد جدید سازمان استاندارد این است در حوزه ارتقای کیفیت، یعنی استاندارد‌های جدید سختگیری بیشتری داشته باشد.

مجری: هم اکنون فهرستی وجود دارد که در آن واردات لنت ترمز ممنوع است آیا در فهرست جدید هم واردات این کالا ممنوع اعلم شده است؟

محمد مهدی برادران: اعدادی که در گزارش شما آمده بود برخی مواد اولیه لنت هست یعنی مثلا می‌خواهیم لنت تولید کنیم باید مواد اولیه اش را داشته باشیم لنت مشمول کارتابل فنی شده، تولید کشورمان بین ۲۵ میلیون در لنت خودروسواری، ۷ میلیون در ماشین سنگین و نیمه سنگین است، ۲۰ مواد اولیه ارزش کالا را باید وارد کنند و طبیعی است مواد اولیه تولید آن لنت باید وارد شود، اما نیاز کشورمان در حوزه خودرو سواری حدود ۳۰ میلیون لنت باشد حالا تولید کنندگان قائل هستند که ما می‌توانیم پوشش بدهیم یعنی ظرفیت تولید تا ۵۰ میلیون لنت هست، اما بازار اقتضا نمی‌کند.

در ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید قاچاق کالا را محدود کنیم تا به سمت تولید بیاید، در صورتیکه یک باره چند تولید کننده با هم تصمیم بگیرند قیمت‌ها را ۵ برابر کنند چه کار خواهید کرد حتما می‌روید به این سمت که تنظیم بازار از سمت کارتابل فنی انجام شود یا اگر جا‌هایی ما به این جمع بندی برسیم که برخی از لنت‌ها برای ماشین‌های خاص اصلا تولید نشود به طبع باید برویم به این سمت؛ اساسا رویکرد اصلی وزارتخانه حمایت از تولید است، هم قانون مطالبه کرده هم مردم مطالبه کردند هم رسالت اصلی خودمان این است که به ایده الی برسیم در کالا‌هایی که می‌توانیم داخل تولید کنیم که به هیچ وجه ارز بری خارجی نداشته باشد. آمار نشان می‌دهد که کاهش ارز بری و افزایش تولید داخلی داشتیم مثلا در سه ماه اول ۱۴۰۱ ما افزایش تولید داشتیم این امر قابل توجه است در نمایشگاهی که مسکو برگزار می‌شود ما به نوعی اعلام آمادگی در برخی از حوزه‌های لنت کردیم که صادرات هم داشته باشیم.

مجری: وزارت صمت، فهرست کالا‌های ممنوعه و فهرستی که خود وزیر صمت به آن اشاره کردند را باید یکبار منتشر کند، اگر منتشر نکند عده‌ای می‌گویند نباید وارد شود یک عده هم می‌گویند باید وارد شود بعد شما هم می‌آیید ثبت سفارش می‌کنید در این قصه بعضی‌ها متضرر می‌شوند و عده ایی در داخل کشور تولید می‌کنند!

محمد مهدی برادران: یک لیست گروه ۴ داریم که مطلقا واردات آن کالا‌ها ممنوع است مثلا مثل لوازم خانگی که آنجا اشاره شده مثلا تلویزیون یا یخچال محصول نهایی ممنوع است.

مجری: درباره لوازم خانگی هم صحبت می‌کنیم و در حال بررسی هستیم.

محمد مهدی برادران: برخی از کالا‌ها جز گروه ۴ است برخی جز گروه ۲۷ و ممنوع کردیم که جز اختیارات وزارت صمت است سایر معاونین، شخص آقای وزیر بنا به تشخیص بازار، گروه ۲۷ قرار دارد که گفتند نیاز داخلی کفایت می‌کند که عدد قابل توجهی است ۶۰۰ کالا از عددی که ۲ هزار و اندی گفته می‌شد، مقطعی اگر احساس کنیم با اختیار خودمان بیرون بیاوریم.

مجری: این‌ها هم جز آن دسته از کالا‌هایی است که منتشر نکردید؟

محمد مهدی برادران: عرض کردم در کتاب تعرفه ملاحظه کنید اگر نیاز باشد و گزارشی برای عموم مردم لازم باشد اهم آن را منتشر کرد فرمایش شما را رد نمی‌کنم درست است باید این کار صورت گیرد، اما صادر کنندگان وارد کنندگان و کسانی که در حوزه تجاری هستند به مجرد تغییر سال، این کتاب را تهیه می‌کنند در دفتر خودشان تنظیم می‌کنند ۳۱۸ کالا در کارتابل فنی داریم کارتابل فنی یعنی ممنوع نیست، اما محدود است. بنده و سایر معاونین وزارت خانه آمادگی دارند که در حوزه کالایی ممکن است کالایی امروز به تولید رسید و ما مطلع نیستیم این را به سامانه توان ایران اعلام بفرمایند و هم دفاتر تخصصی ما در حوزه‌های ادارات کل تخصصی که در هر کسب و کاری است آمادگی دارند که این را جزو کالا‌های ممنوعه قرار دهند حداقل در کارتابل فنی ببریم یا ببریم کلا در گروه ۲۷ که به هیچ وجه وارد نکنیم و ما متقاضی این کار هستیم.

مجری: هم اکنون وضعیت تولید چقدر است آیا نیاز داخل را تامین می‌کنید؟

کاظم مادر شاهی (مدیر داخلی کارخانه و تولید کننده اسید بنزوئیک): از سال ۹۸ توانایی تامین کل نیاز کشور را در زمینه تولید خط بنزوئیک و بنزوات سدیم پیدا کردیم، صد‌ها نامه نگاری انجام دادیم و به تمامی صنایع حتی استان‌ها و تمامی مسئولین مربوطه گفتیم که ما این توانمندی را داریم تا ممنوعیت انجام شود و متاسفانه در سال ۹۸ واردات یکدفعه به سه یا چهار برابر هر سال برای این محصول صورت پذیرفت؛ با پیگیری‌هایی که انجام دادیم از طریق مجلس شورای اسلامی و دادستانی کل کشور، وزارت صنایع اعلام کردند از سال ۹۸ در سامانه توانمندی ایران کالا را برده شود و دیگر واردات انجام نشود و بعد‌ها متوجه شدیم که فقط سامانه توان ایران برای شرکت‌های دولتی کاملا الزام آور هست.

به ما این اطمینان را دادند که بروید تولید کنید و نگران نباشید، اما از سال ۹۹ تا ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ با آمار ارائه شده توسط آمار رسمی که گمرک به مجلس شورای اسلامی داد ۷۰۵ تن ۱۲۶ مورد ثبت سفارش در حالی که این کالا در کارتابل فنی در سامانه توانمندی ایران بود، انجام شده است.

مجری: آقای برادران پاسخ شما چیست؟

محمد مهدی برادران (معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت):در سامانه توان ایران، بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام شده، اما در این مورد خاص بر آن عهد هستیم تا جایی که تولیدکننده داخلی، نیاز کشور را تامین کند و قیمت براساس عرف بازار باشد.

مجری: این موضوع را شما باید نظارت کنید؟

محمد مهدی برادران: باید نظارت کنیم و این را از انجمن‌های دیگر به ما اطلاع می‌دهند مثلا می‌گویند از زمانی که این امتیاز را برای این کالا در نظر گرفتید، صادرات مثلا در مورد کاشی، رومبلی صادرات مبل به شدت کاهش پیدا کرده است چرا، چون ما انحصاری ایجاد کردیم برای پارچه رومبلی.

مجری: شاید آن‌ها واردکننده هستند؟

محمد مهدی برادران:نه، صادرات خود مبل، یعنی ما صنعت مبل سازی داریم، یک صنعت پارچه رومبلی داریم ما می‌خواستیم از صنعت پارچه رومبلی حمایت کنیم، آمدیم از صنعت مبل سازی که تعداد زیادی نجار بود، اشتغال را پایین آوردیم به نوعی صادرات را پایین آوردیم و به طور کلی روند ما هم به تولید وفادار است و بیشترین آمار طی سال‌های اخیر رشد اقتصادی بود که در صنعت محقق شده است.

مجری: موضوع ما بحث اسید بنزوئیک که اعلام می‌کنند در داخل کشور می‌توانند تولید کنند، شما می‌توانید ورود کنید که در یک هفته آینده این را حل و فصل کنید و این موضوع را نظارت می‌کنید؟

محمد مهدی برادران: صنایع شیمیایی که اشاره کردند جلسه داشتند، مجددا پیگیری خواهم کرد و اگر از مسئله کیفیت و قیمت مطمئن باشیم، این وظیفه اخلاقی و قانونی ماست که پیگیری کنیم.

مجری: هفته آینده این موضوع را پیگیری می‌کنیم، آقای برادران در مورد کارتابل فنی و ثبت سفارش‌هایی که در استان‌ها انجام می‌شود، این هم یکی از موضوعاتی شده است که اعتراضاتی نسبت به آن وجود دارد شما این جا ممنوع اعلام می‌کنید، ولی در یک استانی ثبت سفارش انجام می‌شود و شما تایید می‌کنید آیا این گونه است؟

محمد مهدی برادران: خیر، قبلا در ستاد وزارت خانه حالت امضای طلایی شده بود و برای اینکه موضوع را حل کنیم و وارد تصدی نشویم چرا که کار ما در ستاد وزارت خانه بیشتر امر سیاست گذاری و نظارتی و هماهنگی است و امورات اجرایی را به استان تفویض کردیم و شائبه ارتباطات خاص یا امضای طلایی در مجموعه وزارت خانه نزدیک به صفر است.

مجری: در مورد کارتابل فنی و ثبت سفارشی که در استان‌ها انجام می‌شود، پایشی در مرکز می‌کنید؟

محمد مهدی برادران خلخالی: بله ما نظارت می‌کنیم و اگر موردی دیدیم که دلیلی نداشته به نوعی تذکر دادیم و مواردی است که آن‌ها قیود بیشتری برای کارتابل فنی شان می‌گذاریم یعنی باید حتما تاییدیه انجمن ذی ربط را بیاورند و یا انجمن مکمل شان را بیاورند و شروط زیادتری داریم و این را محدودتر می‌کنیم؛ چند تا آمار داریم صنایع سلولزی ما در ۵ ماهه ۱۴۰۰، ۱۴۵ میلیون صادرات داشته است و در حال حاضر ۱۹۴ میلیون صادرات دارد یعنی بیش از ۳۰ و چند درصد رشد داشتیم یا در حوزه صنایع غذایی از ۶۳۴ میلیون به ۶۹۸ میلیون تن رسیده ایم.

کدخبر: 825438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟