تولید 190 میلیون تن غذا برای 105 میلیون ایرانی تا سال 1430

به گزارش رکنا، سید مجتبی خیام نکویی؛ رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری گفت: تولیدات بخش غذا در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سال 1357 تا کنون با جمعیت 36 میلیونی، 25 میلیون تن غذا در کشور تولید می‌شد، در طول 43 سال بعد از پیروزی انقلاب این میزان به صد میلیون تن افزایش پیدا کرده و امروز حدود 126 میلیون غذا در کشورمان تولید می‌شود.

او گفت: بخشی از این افزایش ناشی از افزایش سطح زیرکشت در این چهار دهه است، اما اگر بخواهیم به ضریب خودکفایی و تولید غذایی در کشور را مرور کنیم، چیزی حدود 85 درصد تولید غذا در داخل کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی گفت: امروز در تولید مواد غذایی با محدودیت‌های مختلف اقلیمی در دنیا که ما هم درگیر آن هستیم مانند افزایش دما و گرما، خشکسالی و بسیاری از عوامل دیگر روبرو هستیم.

او گفت: ما در 40 سال گذشته چیزی حدود 95 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده می‌کردیم و اکنون این رقم چیزی حدود 75 میلیارد مترمکعب هست که در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و با این روند افزایش گرما، وضعیت به مراتب بدتر  خواهد شد یعنی ما در آینده حداقل 10 میلیارد مترمکعب از این آبی که داریم کمتر خواهد بود و از طرفی با رشد جمعیت مواجه هستیم، اگر رشد فعلی جمعیت را در نظر بگیریم  ایران 1430؛ صد و چهار و پنج میلیون جمعیت داریم که امروزه  تولید غذا در کشور 125 میلیون تن است و برای ایران 1430 باید از راه‌های مختلف چیزی حدود 190 میلیون تن تولید غذا داشته باشیم، یکی از این راه‌ها واردات است.

نکویی گفت: در بحث واردات اتفاقی که در جنگ اوکراین و روسیه افتاد مشخص شد که صرف این که یک کشوری قابلیت خرید مواد غذایی دارد، کافی نیست و در این موضوع کشور‌های اروپایی برای خرید غذا دچار بحران شدند و حتی در بعضی از کشور‌ها برای خرید 500 هزار تن غلات دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

او گفت: از حدود 6 هزار و 800 شرکت دانش بنیان حدود 5 درصد آن‌ها در بخش کشاورزی فعال است و اگر بخواهیم واحد‌ها و. هسته‌های فناور را هم به آن اضافه کنیم؛ حدود 450 شرکت و واحد فناور و هسته فناور داریم.

نکویی با بیان اینکه برای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی باید از ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور در قالب تشکیل واحدها، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم، گفت: درصد رسوخ دانش در بخش کشاورز؛ 6 درصد است برای اینکه کشاورزی را دانش بنیان کنیم هم از بُعد علمی و هم از بُعد فناوری؛ این میزان را حداقل باید در چهار سال آینده به 12 درصد که دو برابر است برسانیم، اگر این اتفاق بیفتد، میانگین گندم  آبی که اکنون در هر هکتار چهار تن است، حداقل یک تن در واحد سطح افزایش می‌یابد.

کدخبر: 815541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟