حجم قابل توجه برنج در گمرک زاهدان همچنان گرفتار در سیل! / مسئولان رسیدگی کنند

به گزارش رکنا، انجمن واردکنندگان برنج ایران با صدور اطلاعیه ای درباره  آسیب دیدن حجم قابل توجهی از کالاهای معطل مانده در گمرک زاهدان در اثر بارندگی و سیلاب از جمله میزان قابل توجهی از برنج‌های وارداتی اعلام کرد:  انجمن واردکنندگان برنج طی ماه‌های اخیر چندباره نسبت به شرایط نامناسب و فاقد استانداردهای حداقلی انبارداری و نگهداری کالا در گمرگ زاهدان هشدار داده بود.

وجود گمرکات در استان محروم سیستان و بلوچستان موجب رونق اقتصادی و کمک به توسعه منطقه در مسیر بهبود معیشت هموطنان عزیزمان می‌شود، اما برعهده مسولان است که با اتخاذ سیاست‌ درست و تدابیر لازم، شرایطی را فراهم کنند که بر اثر یک اتفاق میلیاردها تومان سرمایه کشور آسیب نبیند.

پیش از این انجمن واردکنندگان برنج ایران به صورت حضوری و همچنین ارسال درخواست مکتوب خدمت مدیران ارشد دولت در خصوص شرایط و فضای نامناسب نگهداری محموله‌های برنج در گمرک زاهدان هشدار داده بود و تأکید شده بود اگر امکان تجهیز محوطه گمرک و ایجاد شرایط استاندارد نگهداری محموله‌های تجاری فسادپذیر و آسیب‌پذیر نیست، تمهیدی اندیشیده شود تا زمان توقف برنج‌های وارداتی به حداقل کاهش یابد.

 بی‌توجهی به هشدارها و انتقادات انجمن واردکنندگان برنج ایران و بی‌اعتنایی به درخواست‌های مکرر واردکنندگان برای سرعت گرفتن روند ترخیص، موجب شد تا میلیاردها تومان سرمایه کشور آسیب ببیند و برنج‌هایی که در شرایط سخت فعالیت در بازار‌های جهانی برای قرار گرفتن در سبد مصرف‌ خانوار عزیز ایرانی تأمین شده بود، در بستر سیلاب از‌ بین‌رفت.

از طرفی در چنین شرایطی این انتظار می‌رفت تا مدیران اقتصادی دولت با این باور که همه فعالان اقتصادی و بدنه اقتصادی دولت، اعضای یک  خانواده هستند، در کنار فعالان بخش خصوصی قرارگرفته و ستاد بحرانی از دستگاه‌های ذیربط ایجاد و با تفویض اختیار به مسولین محلی شرایطی فراهم شود که با حداقل فرصت‌سوزی بحران مدیریت شود، اما حتی در این شرایط همچنان بروکراسی اداری حاکم و فعالان بخش خصوصی گرفتار پروسه‌های طولانی تصمیم‌گیری هستند.

با این تفاسیر از مسولان دولت محترم درخواست می‌کنیم با اتخاذ تمهیدات لازم در دو بخش کوتاه و بلند مدت جهت حل مشکلات واردکنندگان برنج کشور و تجهیز گمرک زاهدان اتخاذ نمایند.

1_ کمیته بحران با حضور و مشارکت دستگاه‌های ذیربط تشکیل و دولت برای کمک به بخش خصوصی در کنار ایشان قرار گیرد.

2_ از آنجائیکه محموله‌های برنج وارداتی در محدوده محوطه گمرک زاهدان قرار داشته اند، نسبت به برآورد خسارت و پرداخت بیمه از محل بیمه انبارداری و گمرک اقدام شود.

3_ شرایط به گونه‌ای فراهم شود که برنج‌های باقیمانده در گمرک زاهدان در کوتاه ترین زمان ممکن ترخیص شوند.

4_ باتوجه به کمبود امکانات و حداقل تجهیزات مورد نیاز برای انبار و توقف موقت محموله‌های وارداتی فسادپذیر مانند برنج در گمرک زاهدان، تجهیز این گمرک به زیرساخت‌های مورد نیاز در اولویت قرارگیرد و در صورت وجود محدودیت منابع، بخش خصوصی کشور آمادگی مشارکت و سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد.

5_ یکی از بزرگترین مشکلات تجار و بازرگانان وجود قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی است که حتی برخی از آنها در تضاد و نافی یکدیگر هستند و تجار را گرفتار پروسه طولانی و زائد ترخیص کالا کرده است که درخواست می‌شود این قوانین با هدف تسهیل و تسریع روند تجارت خارجی کشور بازنگری و به‌روز رسانی شوند.

در پایان متذکر می‌شود، در شرایطی که تحریم‌های خصمانه و ظالمانه از یک سو و تبعات جنگ روسیه و اوکراین از سوی دیگر، واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را با مشکلات و سختی‌های متعدد روبرو کرده است، حداقل انتظار فعالان بخش خصوصی کشور از مدیران و مسولان تیم اقتصادی دولت این است که با تسهیل شرایط و رفع موانع به تسهیل فعالیت ایشان کمک کنند، نه اینکه موانع و مشکلات داخلی سدی محکم‌تر از شرایط تحمیلی خارجی پیش روی کسب و کار بخش خصوصی باشد.

منبع: تسنیم

کدخبر: 809488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟