تصمیم جدید بانک مرکزی علت افت شدید بازار بورس امروز + جدول نمادها

به گزارش رکنا، بورس امروز دوشنبه 3 تیر ماه 1401 به شدت با افت همراه شد و با سقوط بیش از 20 هزار واحدی در کانال یک میلیون و 443 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن با افت بیش از 8 هزار واحدی در کانال 392 هزار و 21 واحد قرار گرفت. نمادهای شبندر، نوری، شستا و فولاد و خودرویی هابیشترین اثر منفی را بر بورس امروز گذاشتند.

سیاست های بانک مرکزی بازار سرمایه را نابود می کند

بهنام صمدی کارشناس بورس

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس امروز به خبرنگار رکنا گفت: یک بار دیگر سیاست های بانک مرکزی به بازار ضربه زد. با این که گزارش های سه ماهه بسیار عالی بود، افزایش نرخ بهره بین بانکی به طور مستقیم بر روی بازار اثر گذاشت.

بارها گفته شده است که هر زمان نرخ بهره بین بانکی و نرخ بهره بانکی بالا رفته بازار زمین خورده است. در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی حدود 21/31 درصد اعلام شده که مشخص است که قصد دارند میزان آن را بالاتر ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این تصمیمات بازار سرمایه را نابود می کند. سال های 92 و 93 نرخ بهره بانکی را بالا بردند و بازار را زمین زدند. تا وقتی بانک مرکزی جزیره ای و بدون توجه به بازار سرمایه تصمیم گیری می کند این وضعیت ادامه  دارد و شاهد سقوط بورس خواهیم بود.

طبق مصوبه دولت سقف نرخ بهره بین بانکی باید 20 درصد باشد، اما بانک مرکزی این مقدار را افزایش داده است. دولت باید مداخله کند. در حال حاضر با یک بازار بی اعتماد مواجه هستیم. هیچ اعتمادی به گفته های مسئولین وجود ندارد. حتی خود مسئولین نیز به گفته های خود پایبند نیستند. آقای خاندوزی در برنامه زنده تلویزیون اعلام کرد که نرخ بهره 20 درصد است، اما شاهد افزایش آن هستیم.

بورس امروز

کدخبر: 807198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟