برخی نانوایی ها درخواست اضافه سهمیه آرد دارند / فروش کیلویی کیفیت نان را کاهش می دهد

به گزارش رکنا، در طرح اصلاح یارانه آرد و نان قرار بر این است که قیمت نان برای مصرف کننده تغییر نکند و دیگر آرد یارانه ای بین نانوایان توزیع نشود و نانوایی ها آرد را به نرخ آزاد تهیه کنند و مابه التفاوت آن توسط دولت به حساب نانوایی ها واریز شود. براین اساس نصب کارتخوان های الکترونیکی در نانوایی ها در سراسر کشور آغاز شده است تا میزان نان فروخته شده را به طور دقیق مشخص کند. هم اکنون این طرح به طور آزمایشی در حال اجرا است تا نواقص و ایرادات احتمالی آن برطرف شود.

در این خصوص گفتگوی رکنا با محمد سلیمانی، نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران را بخوانید:

طرح جدید فروش نان هنوز آغاز نشده است

محمد سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح جدید امکان تخلف وجود دارد، گفت: هنوز طرح جدید اجرایی نشده است و در حال حاضر به طور آزمایشی کارتخوان های الکترونیکی را در نانوایی ها قرار داده اند تا ایرادات و نواقص آن مشخص و برطرف شود. تخلفات احتمالی را باید زمانی مورد بررسی قرار داد که این طرح در سراسر کشور اجرایی شود. در این صورت حتما از بروز تخلفات جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سهمیه آرد نانوایی ها ادامه دارد و آرد یارانه ای دریافت می کنند. وقتی طرح جدید عملیاتی شود، نانوایی ها آرد را با نرخ آزاد دریافت می کنند و دولت مابه التفاوت آن را برحسب فروش نان به حساب نانوایی ها واریز می کند.

چرا ساعت کاری نانوایی ها باهم متفاوت است؟

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران درخصوص عدم پخت نان در برخی نانوایی ها گفت: اگر مردم تعطیلی نانوایی ها یا کم کاری در ساعات کاری را گزارش کنند حتما برخورد می شود.

لازم به ذکر است که ساعت کاری نانوایی ها نسبت به میزان سهمیه آردی که دریافت می کنند، متفاوت است. سهمیه آرد نانوایی های جدید 5 کیسه آرد در روز است. این نانوایی ها به دلیل کمبود آرد در روز نمی توانند در عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند و بنابراین ساعات کمتری نان پخت می کنند.

سهمیه آرد برخی نانوایی ها 10 کیسه آرد در روز است، لذا ساعت بیشتری مشغول پخت نان هستند. به طور کلی پخت نان برای نانوایی ها مقرون به صرفه است. طرح جدید که اجرایی شود به طور دقیق میزان مصرف آرد هر نانوایی مشخص و مطابق با آن آرد دریافت می کنند و انشاالله مشکل کمبود آرد نانوایی ها برطرف خواهد شد.

وی درخصوص زمان اجرایی شدن طرح جدید گفت: هنوز زمان دقیقی اعلام نشده است. فعلا نصب کارتخوان های الکترونیکی به صورت آزمایشی در حال انجام است و گفته شده است وقتی سراسر کشور نصب شد این طرح اجرایی خواهد شد.

فروش کیلویی کیفیت نان را کاهش می دهد

سلیمانی درخصوص طرح فروش کیلویی نان گفت: فروش کیلویی نان سنگک باعث کاهش کیفیت نان می شود. از طرفی یک فردی باید مسئول وزن کردن نان در نانوایی ها باشد که هزینه اضافه ای را برای نانوایی به همراه خواهد داشت. از قدیم هم گفته اند که نان سنگک یک نان دستوری است که هر کس به سلیقه خود سفارش می دهد که با این تفاسیر فروش نان کیلویی سنگک را تایید نمی کنم.

کمبود آرد در بازار آزاد! نانوایی ها درخواست اضافه سهمیه آرد دارند

وی درخصوص تشکیل صف های نانوایی ها گفت:  10 الی 15 درصد این صف ها به دلیل نانوایی های فانتزی است. محصولات این نانوایی ها پس از آنکه جزو صنف و صنعت شدند، افزایش یافت. لذا متقاضیان این نان ها به سمت نان های سنتی آمدند. دلیل دیگر مربوط به نانوایی های سنتی است که فقط 5 کیسه آرد سهمیه دارند. این نانوایی ها تقاضای افزایش سهمیه دارند. آنها حتی نمی توانند آرد را در بازار آزاد تهیه کنند.

در گذشته تفاوت قیمت زیادی بین قیمت آرد آزاد و سهمیه ای وجود نداشت. ولی الان هم قیمت آرد بالا رفته است و هم در بازار آزاد پیدا نمی شود. به جرات می توانم بگویم که باتوجه به سهمیه آرد نانوایی های ما، آرد کم می آوردند اما اضافه نمی آورند.

نایب رئیس اول اتحادیه نانوایان سنگک تهران در پاسخ به این سوال که آیا می توان وجود صف ها را عدم تعادل تعداد نانوایی ها نسبت به جمعیت هر منطقه دانست، گفت: کارگروه اتحادیه این مساله را تشخیص می دهد. ضمن این که هر کسی هر جایی می تواند برای صدور جواز نانوایی ثبت نام کند و هیچ معیار و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

ان شاالله طرح جدید به سرانجام برسد و از این بحران بیرون بیاییم. همه نانوایی ها درخواست اضافه سهمیه به دلیل افزایش تقاضا داده اند. امکان دارد تا 20 یا 30 روز آینده طرح اجرایی شود.

کدخبر: 802584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟