نشست کمیته اقتصاد فرهنگ‌وهنر اتاق تهران با رئیس صندوق اعتباری هنر برگزار شد

به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه همچنین، فعالان اقتصاد فرهنگ و هنر با رئیس صندوق اعتباری هنر پیرامون چگونگی تعامل و نوع همکاری‌ها، به گفت‌و‌گو نشستند. صندوق اعتباری هنر، موسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که نزدیک به بیست سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد. عمده‌ترین خدمات این صندوق به هنرمندان،نویسندگان و روزنامه‌نگاران، مبتنی بر حمایت‌های مالی و خدمات بیمه درمانی است.

سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر طی سخنانی به فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی این صندوق به اهالی فرهنگ و هنر اشاره کرد و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به کارآفرینان این حوزه تا سقف 2 میلیارد تومان را از جمله خدمات صندوق اعتباری هنر دانست.

وی همچنین از طراحی 21 پروژه مرتبط با حوزه فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی از سوی صندوق اعتباری هنر، خبر داد و یادآور شد که پروژه حراج و فروش آثار هنری و همچنین، ایجاد شهرک‌های هنر و نیز صندوق‌های جسورانه، از جمله طرح‌های تدوین شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین، از طراحی پروژه‌ای با موضوع برگزاری مسابقات جهانی فوتبال رایانه‌ای در جزیره کیش، همزمان با جام جهانی قطر خبر داد و تصریح کرد که زیرساخت‌های این رویداد در حال آماده شدن است.

پوراحمدی پس از تبادل بحث و نظر با نمایندگان بخش اقتصاد فرهنگ و هنر که در این جلسه حضور داشتند، آمادگی این صندوق برای تعامل بیشتر با سمن‌های صنایع خلاق فرهنگی را اعلام کرد و یادآور شد که از راهکارها و پیشنهادهای فعالان این حوزه استقبال می‌کند.

تعامل برای ورود صنایع خلاق ایران به بازار عمان و قطر

در این جلسه همچنین، مهدی کرباسیان رئیس کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران طی سخنانی به ارائه گزارشی از نشست چندی پیش خود و دیگر مسولان این کمیته با معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت.

وی تصریح کرد که در این ملاقات، موضوعات مرتبط با راهکارهایی برای توسعه و ترویج صادرات حوزه فرهنگ و هنر کشور، برگزاری نشست‌ هم‌فکری با رایزنان اقتصادی کشورهای هدف، اصلاح آئین‌نامه مشوق‌های صادراتی و تسری آن به حوزه اقتصاد هنر و همینطور، پیشنهاد تشکیل اتحادیه صادرکنندگان آثار هنری و صنایع خلاق فرهنگی، به بحث گذاشته شد.

کرباسیان با این توضیح که در نشست نمایندگان اقتصاد فرهنگ و هنر با علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت، موضوعات مهم و مرتبط با توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی کارآفرینان این بخش مطرح شد و توافقاتی نیز به عمل آمد، افزود: استفاده از ظرفیت مراکز تجاری ایران در برخی از کشورها برای معرفی و عرضه تولیدات صنایع خلاق فرهنگی کشور، و بویژه در رابطه با حضور شرکت‌ها و فعالان این بخش در مرکز تجاری ایران در عمان و قطر از جمله دستاوردهای این جلسه بود

رئیس کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، تاکید کرد که این رویداد بین‌المللی فرصت مناسبی برای معرفی و نمایش تولیدات کارآفرینان ایرانی حوزه صنعت خلاق فرهنگی و آثار هنری کشور است و یادآور شد که در این رابطه، با ایجاد کمیته مشترک از فعالان اقتصادی و مسولان سازمان توسعه تجارت ایران، راهکارهای اجرایی برای استفاده حداکثری از این رویداد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کرباسیان همچنین تصریح کرد که بازار اقتصادی روسیه، از دیگر فرصت‌های پیش روی کسب‌و‌کارهای حوزه صنایع خلاق فرهنگی کشور است که سیاست‌گذاران صادراتی کشور نیز نسبت به توسعه روابط با این بازار، اهتمام ویژه دارند.

وی در عین حال، برگزاری جلسات منظم اعضای کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر اتاق تهران و صاحبان کسب‌و‌کار در این حوزه با سفرای کشورهای خارجی در ایران را از دیگر برنامه‌های کاری این کمیته عنوان کرد و خاطرنشان کرد که طی این ملاقات‌ها، ظرفیت و توانمندی‌های کارآفرینان و فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر معرفی و زمینه‌های توسعه همکاری‌ها با کشورهای هدف، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.

 در این نشست، برخی از فعالان اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر، به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پیرامون توسعه بازار صنایع خلاق در داخل و خارج از کشور پرداختند.

مرتضی کاظمی از فعالان اقتصادی هنرهای تجسمی، بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه بازارهای صادراتی این بخش از صنایع خلاق فرهنگی ایران، تاکید کرد و با اشاره به رویداد پیش‌روی جام جهانی فوتبال در قطر، تصریح کرد که با تدوین چندین پروژه هنری از سوی بخش خصوصی و با همکاری سازمان توسعه تجارت، معرفی آثار برجسته هنرمندان ایران در کشورهای همسایه فرصتی مناسب برای کسب‌و‌کارهای این بخش است. وی همچنین، تعامل با صندوق اعتباری هنر را یکی از راه‌های بزرگ‌تر کردن بازار اقتصاد هنر در ایران عنوان کرد و ایجاد دفتر مشاوره در این موسسه غیردولتی برای ارائه خدمات مشاوره به فعالان اقتصادی و هنری را به مدیرعامل صندوق اعتباری هنر پیشنهاد کرد.

همچنین مهدی افضلی، مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، نیز در سخنانی از رویداد جام جهانی فوتبال قطر به عنوان یک سکو برای صادرات محصولات فرهنگی کشور یاد کرد و افزود که قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بازار مناسبی برای تولیدات فرهنگی و هنری ایران است. وی همچنین با اشاره به آمادگی جزیره کیش برای پذیرایی از دو تیم حاضر در این دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال و نیز تماشگران بین‌المللی این بازی‌ها، حضور کسب‌و‌کارهای خلاق فرهنگی در این جزیره در طول دوره برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال قطر را نیز فرصتی مغتنم برای این بخش از اقتصاد کشور عنوان کرد.

بابک چمن‌آرا از فعالان صنعت موسیقی نیز به آمادگی فعالان اقتصادی این حوزه برای حضور در رویدادهای حاشیه جام جهانی فوتبال قطر اشاره کرد. سیده محبوبه کاظمی دولابی از فعالان هنرهای تجسمی نیز بر ضرورت استفاده از توان و ظرفیت مشاوره‌دهی بخش خصوصی به دستگاه‌های اجرایی برای حضور هرچه بهتر آثار هنری و فرهنگی ایران در بازارهای بین‌المللی تاکید کرد و وحید ملک از دیگر فعالان صنعت هنرهای تجسمی نیز، یادآور شد که در صورت آماده‌سازی فضا و بستر مناسب برای نمایش آثار هنری از ایران در حاشیه بازی‌های جام‌جهانی فوتبال قطر، هنرمندان و فعالان حوزه تجسمی آمادگی عرضه آثار خود در این کشور را دارند.

کدخبر: 801091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟