تیراژ خودروهای پرطرفدار مثل 206 بیشتر می شود / آیین نامه واردات خودرو به زودی تصویب می شود

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه روز صنعت و معدن در پاسخ به خبرنگار رکنا مبنی بر این که حذف قرعه کشی خودرو چگونه محقق می شود، گفت: همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال 1401 قرعه کشی خودرو را به تدریج حذف کند، البته این عبارت به درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشد و شائبه هایی را ایجاد کرد. از ابتدا نیز مقرر نبود که از آغاز امسال قرعه کشی حذف شود، بلکه قرار است به تدریج و در طول سال انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌ کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که عرضه و تقاضا نامتعادل است. در حالی در سال یک و نیم میلیون تقاضا وجود دارد که در سال گذشته فقط 900 هزار دستگاه عرضه شد. این انباشت تقاضا باعث کمبود و تلاطم در بازار خواهد شد. خوشبختانه روند تولید بسیار خوب انجام می شود. در سه ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه سال گذشته رشد قابل توجهی داشتیم و تولید خودرو به لحاظ تعداد و این که دیگر خودروی ناقص تولید نشود، به یک ثبات رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر تولید افزایش یافته است چرا قیمت ها کاهشی نشد و هنوز قرعه کشی وجود دارد، گفت: تولید و عرضه خودرو به صورت تدریجی انجام می شود. برنامه ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از یک و نیم میلیون دستگاه خودرو است که در بهار سال جاری 98 درصد آن برنامه محقق شده است.

 فاطمی امین در ادامه در پاسخ به این سوال رکنا که آیا تولید خودروهای پرطرفدار در برنامه است، افزود: سال 1401تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو 206 در دستور کار است، خودروی تارا سال گذشته کمتر از 20 هزار دستگاه تولید شد که امسال به 80 هزار دستگاه در برنامه تولید است و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد. محور دوم برای حذف قرعه کشی، واردات خودرو است که آیین نامه آن طراحی شده و به زودی در دولت مصوب خواهد شد و برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

کدخبر: 799062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟