سهمیه برق تشویقی برای عرضه سیمان در بازار بورس

به گزارش رکنا، در پی افزایش قیمت سیمان به دلیل عرضه خارج از شبکه شرکت های سیمانی، روز شنبه یکی از مدیران وزارت صمت به مدیران عامل شرکت های سیمانی اعلام کرد که مطابق کف عرضه اعلام شده نسبت به عرضه برای روز یکشنبه 29 خرداد ماه اقدامات لازم انجام شود.

در ادامه به شرکت های سیمانی که میزان عرضه کمی داشته اند گفته شد عرضه خود را افزایش دهند و در غیر این صورت برق شرکت هایی که از عرضه خودداری کنند قطع و به شرکت های سیمانی عرضه کننده منتقل خواهد شد. همچنین از صادرات این شرکت ها جلوگیری خواهد شد. بر این اساس قرار شد کارخانه‌ های سیمانی با آخرین توان سیمان عرضه کنند تا التهابات بازار کم و قیمت ها متعادل شود.

شرکت های سیمانی عنوان می کنند سال گذشته قطعی برق و اجرای بخشنامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد منجر به توقف تولید در کارخانه‌های فولاد و سیمان شد که همین امر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشت. متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آورده و سپس قیمت سیمان افزایش یافت.

با عرضه سیمان در بورس، عرضه و تقاضا متعادل می شود

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر روز گذشته در حاشیه جلسه "بررسی مشکلات مربوط به تنظیم بازار"  در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص قطع برق شرکت های تولیدکننده سیمان، گفت: برغم اینکه در حال حاضر با کمبود برق در کشور مواجه هستیم، سهمیه برق برای شرکت های سیمانی در نظر گرفته شده است که تولید خود را در بورس عرضه می کنند، زیرا از این طریق عرضه و تقاضا در بازار متعادل می شود. بنابر این سهمیه برق تشویقی به واحدهای سیمانی که تولید می کنند و تولید خود را خارج از شبکه عرضه نکنند، تعلق می گیرد.

نیمه پر لیوان را ببینیم !

وی در ادامه افزود: این روش، یک روش تنبیهی نیست، چون اساسا برقی وجود ندارد که وزارت صمت بخواهد آن را قطع کند. در حال حاضر با کسری برق مواجه هستیم. این یک روش تشویقی است و باید نیمه پر لیوان را ببینیم. سهمیه برق تشویقی فقط به واحدهایی داده می شود که تولید خود را در بورس عرضه می کنند و بازار سیمان متعادل می شود.

جلسه بررسی مشکلات مربوط به تنظیم بازار روز گذشته با حضور دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری، احمد اصانلو، رییس سازمان تعزیرات کشور، بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور و استانداران سراسر کشور عصر روز گذشته دوشنبه 30 خرداد ماه در محل وزارت کشور و پشت درهای بسته برگزار شد.

کدخبر: 794908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟