چرا تنها یک شرکت در ایران می تواند کاغذ تحریر تولید کند؟ / تمام قوانین به نفع واردات است نه تولید !

به گزارش رکنا، در حاشیه بازدید از سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اظهار داشت: "به کارخانه‌ های تولید کاغذ که بر اساس اصل 44 واگذار شدند، ولی به تعهدات خود در قرارداد واگذاری عمل نکرده و تولید کاغذ را در شرایط فعلی با تنگنا مواجه کرده‌اند، هشدار می‌ دهیم که سال 1401 باید تولید خود را به ظرفیت واقعی نزدیک کنند."

این در حالی است که به گفته فعالان این حوزه، دیگر چیزی به نام "تولید کاغذ" ( تحریر و روزنامه ای ) در کشور وجود ندارد. وزارت اقتصاد و مسئولین ذی ربط باید بررسی کنند که چرا تولیدکننده های کاغذ، نمی توانند به خط تولید بازگردند؟ در شرایطی که امکانات، تجهیزات و ماشین آلات لازم وجود ندارد و حتی به گفته فعالان این حوزه، کشور ایران فاقد تکنولوژی سفید کردن کاغذ است، آیا تولید امکان پذیر است؟

حمایت دولت از چرخه های تولیدی و کالای ایرانی یک ضرورت است. چرا که تولید ملی می تواند به اشتغالزایی، کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. اما برخلاف شعارهایی چون "اقتصاد مقاومتی" و "حمایت از کالای ایرانی"، در عمل دیده می شود که مسئولین تنها و تنها راه را برای واردات باز کرده اند و شرایط برای واردکننده های این حوزه تسهیل شده است. در واقع حاضر هستیم کاغذ خارجی را به هر قیمتی تهیه کنیم و در مقابل یا شرایط سختی برای تولیدکنندگان اعمال می‌ شود و یا تنها از تولیدکننده های محدود حمایت می شود. اگر می توانیم مشکلات این حوزه را بر طرف کنیم، اگر نه هشدار به تولیدکننده ها بدون حمایت مسئولین و بدون بررسی مشکلات آنها چه حاصلی خواهد داشت؟

ابوالفضل روغنی اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ + سمیه باغی

در این خصوص گفتگوی رکنا با ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران را بخوانید:

مقامات و مسئولین پاسخگو باشند که چرا شرکت ها از تولید کاغذ تحریر خارج شدند؟

روغنی اظهارنظر وزیر اقتصاد درباره تولید کاغذ، گفت: اقتصاد دستور پذیر نیست. اگر اقتصاد دستور پذیر بود، قیمت های کالاهای اساسی در این جایگاه نبودند. تولید کاغذ تحریر که مدنظر وزیر اقتصاد است، پروسه ای طولانی از تامین، تولید، طراحی و به نتیجه رسیدن دارد. شرکت های تولیدکننده وظیفه تولید کاغذ دارند، اما دستگاه های حاکمیتی نیز وظایفی در کشور دارند. مقامات و مسئولین پیش از هر چیز باید پاسخگو باشند که چرا شرکت ها از تولید کاغذ تحریر خارج شدند؟ قطعا فعالیت یک بنگاه اقتصادی در جهت تولید، ایجاد انتفاع، اشتغال و حضور در اقتصاد ملی کشور است.

تمام قوانین به نفع واردات است

وی تاکید کرد: مشکل تولید کاغذ در کشور از گذشته تا به امروز این بوده است که تمام ظرفیت و حمایت به حوزه واردات تخصیص یافته و تولید داخل مورد غضب و فراموشی قرار گرفته است. زمینه، فرصت و مزیتی برای سرمایه گذاری در حوزه کاغذ تحریر در داخل کشور بوجود نیامده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران درخصوص مشکلات موجود گفت: ما هم اکنون در تامین مواد اولیه مشکل داریم. وقتی تمام قوانین به نفع واردات است، آیا برای تولید، انگیزه سرمایه گذاری ایجاد می شود؟ برای این که به نتیجه رضایت بخشی در حوزه تولید برسیم، باید اقدامات و زیرساخت های لازم فراهم باشد. از جمله این که قوانین را اصلاح کنیم.

برای مثال مالیات 9 درصد ارزش افزوده از کاغذ وارداتی اخذ نمی شود، اما به تمام آحاد تولید داخل کشور تعلق می گیرد. این مساله در حوزه وظایف وزارت اقتصاد است. در حوزه وظایف مجلس است. نمی توان در یک میدان مسابقه دست و پای تولید کننده را بست و واردکننده با آزادی کامل مسابقه بدهد. امکان پذیر نیست. باید شرایط رقابت و مسابقه برابر باشد. اکنون نه تنها شرایط برابر مهیا نیست، بلکه حتی همه امکانات به واردکننده اختصاص یافته است. در این شرایط طبیعی است که تولید در کشور مورد استقبال قرار نگیرد.

روغنی با بیان این که تولید کاغذ باید افزایش یابد و تا جایی که مقدور است در هر جایی که مزیت اقتصادی و تولید وجود دارد باید سرمایه گذاری شود، گفت: البته سرمایه گذاری در این حوزه نباید دستوری باشد، بلکه باید فرصت و امکان لازم فراهم شود تا با دانش، تجربه و اطلاعات لازم سرمایه گذاری محقق گردد تا بخشی از نیاز کشور تامین شود.

در برخی سنوات 90 درصد کاغذ تحریر موجود در کشور وارداتی بوده است

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران درخصوص میزان واردات کاغذ به کشور گفت: در بعضی سنوات 10 درصد کاغذ تحریر تولید داخل و 90 درصد واردات بوده است. در برخی اوقات  30 تا 40 درصد تولید و 60 تا 70 درصد واردات بوده است. در حال حاضر تنها شرکتی که می تواند کاغذ تحریر تولید کند و در بازارهای کشور عرضه کند، فقط شرکت مازندران است.

چرا به غیر از یک شرکت، باقی شرکت ها قادر به تولید کاغذ تحریر نیستند؟

وی تاکید کرد: باید بررسی شود که چرا باقی شرکت ها قادر به تولید کاغذ تحریر نیستند؟ باید مشکلات این شرکت ها برطرف شود. اقدامات اولیه انجام گیرد. امکان سنجی انجام شود و منابع ارزان قیمت در اختیار این شرکت ها قرار گیرد. مشکلاتی از جمله نوسازی و بازسازی صنایع برطرف شود. پس از آن می توانند انتظار داشته باشند که شرکت های تولیدکننده در چرخه تولید اقتصادی قرار بگیرند و توانایی تولید کاغذ تحریر را به دست آورند.

روغنی در ادامه گفت: هم اکنون کاغذ و خمیر از کشورهای اندونزی، روسیه، اروپا و کشورهای دیگر وارد ایران می شود. قابل ذکر است که جنگ روسیه و اوکراین مانند بازار مواد غذایی چون غلات، گندم و روغن، در بازار خمیر و کاغذ نیز بی تاثیر نبوده است، زیرا روسیه مهمترین کشور تولیدکننده خمیر و کاغذ در دنیا محسوب می شود.

دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی به وظایف خود عمل کنند

وی درباره قیمت کاغذ در بازار گفت: هم اکنون کاغذ در بازار آزاد از بندی 850 هزار تومان تا بالای یک میلیون تومان به فروش می رسد. باتوجه به این که ارز 4200 تومانی از این حوزه حذف شده است، اما برخی ناشران سهمیه کاغذ دولتی دریافت می کنند. متاسفانه رانت همه جا بوده است و خواهد بود. من صد در صد مخالف تخصیص ارز 4200 تومانی به کاغذ هستم. تخصیص ارز دولتی بسیار اشتباه و کار خطایی است.

روغنی در آخر گفت: دستور وزیر محترم اقتصاد درخصوص افزایش ظرفیت تولید کاغذ، زمانی محقق می شود که زیرساخت ها، امکانات و مقدمات فراهم شود. تولیدکنندگان افسران جنگ اقتصادی کشور هستند. آنها در شرایطی می توانند در عرصه تولید قلم بزنند، تولید کنند و کار کنند که دولت، مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی به وظایف خود عمل کنند.

کدخبر: 783256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟