ایران باید مشتری جدیدی غیر از چین برای فروش نفت پیش بینی کند / مشتری برای خام فروشی محدود است

به گزارش رکنا، ایران در شرایط تحریم به سر می برد و هنوز از وضعیت نهایی مذاکرات احیای برجام خبری نیست. بازارهای جهانی نیز به دلیل جنگ روسیه و اوکراین وضعیت بسامانی ندارند. بازارهای ارزآور دنیا همچون نفت، گاز، فرآورده های نفتی، فولاد و فلزات به دلیل تخفیف های بسیار نازل توسط روسیه تحت تاثیر قرار گرفته است. بازار نفت ایران نیز از این غافله مستثنی نبوده است. صادرات نفت مهمترین منبع درآمد کشور است.حدود 60 درصد بودجه کشور وابسته به نفت است.

تخفیف های روسیه در بازارهای جهانی/ تهدید یا فرصت؟

خبرگزاری رویترز چندی پیش گزارش داد که چین برای خرید نفت به سمت روسیه حرکت کرده است. این موضوع موجب شده تا فروش نفت ایران به چین به شکل قابل ملاحظه‌ای کم شود. رویترز در ادامه مدعی است که حدود 40 میلیون بشکه نفت ایران، بر روی نفتکش‌ ها در آسیا بلاتکلیف مانده است. رویترز گزارش داده که علاوه بر ایران، ونزوئلا نیز در پی جنگ اوکراین بخشی از بازارهای نفت خود را از دست داده است.

در پی جنگ روسیه و اوکراین، کشور روسیه با تحریم های فزاینده آمریکا و اروپا از جمله ممنوعیت واردات نفت از این کشور مواجه شد. در مقابل مسکو با تخفیف های بسیار بالا تلاش کرد که بازار نفت جهان را به دست گیرد. چین نیز از این فرصت استفاده کرد و به یکی از خریداران مهم نفت روسیه تبدیل شده است.

از سوی دیگر جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز چهارشنبه تاکید کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای فروش نفت ایران نیست. روسیه در پی تحریم های استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده با ممنوعیت صادرات نفت خود از سوی اتحادیه اروپا مواجه است.

نفت ایران

در این خصوص گفتگوی رکنا با فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

فریدون عباسی درخصوص تعیین قیمت های نازل نفت و دیگر محصولات از سوی روسیه، گفت: این ویژگی بازارهای جهانی است و بر آن همیشه حاکم بوده است. اگر کشورهای غربی و حتی چین ببیند که ایران می تواند محصولی را در داخل تولید کند، قیمت ها را کاهش می دهند تا تولید آن محصول در داخل به صرفه نباشد. روسیه هم به دلیل این که مورد تحریم قرار گرفته است، با تغییر قیمت ها چین را ترغیب به خرید می کند.

وی درخصوص بازار فلزات و مواد معدنی افزود: این مساله اگر درباره نفت محتمل باشد، اما درخصوص دیگر محصولات دور از ذهن است. زیرا پیش از این نیز چین مشتری روسیه بوده است و دلیلی ندارد که متقاضی کاهش قیمت مواد معدنی و فلزات باشد. پیش از این نیز ارتباط تجاری بین چین و روسیه قوی بوده است و این محصولات را از روسیه تامین کرده است.

ایران باید مشتری جدیدی غیر از چین برای خود پیش بینی کند

این نماینده مردم کازرون با تاکید بر این که ایران باید تمهیداتی را بیاندیشد، گفت: فروش نفت ارزان روسیه به چین، در آینده ممکن است درخصوص گاز محقق شود. ایران باید تمهیدات خود را داشته باشد و بازارها و مشتری جدیدی غیر از چین برای خود پیش بینی کند.

عباسی در پاسخ به این که مجلس در این راستا چه برنامه ای دارد، گفت: لایحه بودجه 1401 مشخص است و تصویب شده است. دولت اختیار دارد که در چهارچوب لایحه بودجه عمل کند. در بودجه قیمت نفت تعیین شده است. دولت در حال حاضر بالاتر از قیمت تعیین شده نفت را می فروشد. اگر بخواهد پایین تر از قیمت تعیین شده نفت را بفروش رساند، باید در شورای اقتصاد یا در محل قانونی دیگر طبق منافع کشور تصمیم جدیدی اخذ شود. به اندازه کافی قانون در کشور وجود دارد و فعلا نیازی نیست مجلس جداگانه وارد عمل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بازاریابی در حوزه فروش نفت بر عهده امور بین الملل وزارت نفت است. مجلس می تواند در حوزه دیپلماسی انرژی و دیپلماسی اقتصادی فعالیت کند و کمیسیون های مختلف می توانند مذاکرات خود با کشورهای خارجی را در اختیار دولت قرار دهند.

مشتری برای خام فروشی محدود است/ مشتقات نفت و پتروشیمی تولید کنیم

عباسی درخصوص کاهش فروش نفت ایران به چین و اهمیت جایگزین مشتری جدید، گفت: وقتی بازار متشنج می شود منافع هر کشوری اقتضاء می کند که مشتری های مختلف و قیمت های مختلف برای عرضه در نظر داشته باشد.

من فکر می کنم بهترین تصمیم در این شرایط خنثی سازی تحریم ها است. به این معنی که نفت خام را نفروشیم. بلکه نفت خام را به فرآورده یا روش هایی که مواد پتروشیمی از آن حاصل شود، تبدیل کنیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که هر چقدر که می توانیم از نفت خام، ارزش افزوده ایجاد کنیم. این مساله باعث می شود مشتری های بیشتری داشته باشیم. مشتری برای خام فروشی محدود است. این تلاش را همه باید داشته باشیم تا اشتغال ایجاد شود و مشتقات نفت و پتروشیمی در کشور به وفور تولید شود.

کدخبر: 782833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟