پاسخ ایران به ادعای کاهش صادرات نفت به چین

به گزارش رکنا اقتصادی،‌ به نقل از پرس تی وی،‌ پس از آنکه رسانه های غربی مدعی شدند پکن ممکن است در حال جایگزین کردن بشکه های ایران با محموله های ارزان تر از روسیه باشد، یک شرکت نفتی بسیار بزرگ ایران قرار است این هفته 2 میلیون بشکه در پایانه نفتی در چین تخلیه کند.

رویترز به نقل از متخصص ردیاب نفتکش «ورتکسا آنالیتیکس» گزارش داد که کشتی حامل دیونا متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) به ژانجیانگ در استان گوانگدونگ خواهد رسید و محموله به یک پایگاه ذخیره در بندر جنوبی پمپاژ خواهد شد.

این خبرگزاری می‌گوید: «این سومین محموله نفتی ایران خواهد بود که پس از دو محموله با اندازه مشابه در ماه‌های دسامبر و ژانویه به مقصد ذخایر دولتی ارسال شد».

از آنجایی که گمرک چین اطلاعات دقیق واردات کالاها  را اعلام می کند در 20 ژوئن، واردات این  محموله را گزارش خواهد کرد.

در دو سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، چین حجم زیادی نفت ایران را خریداری کرده است و محموله های خریداری شده از ایران در حال افزایش است.

از سوی دیگر ایران بخشی جدایی ناپذیر از ابتکار کمربند و جاده چین است که  یک برنامه سرمایه گذاری تریلیون دلاری زیرساختی در سراسر آسیا، اروپا و آفریقا برای پیوند دادن اقتصاد این قاره ها محسوب می شود.

طبق گزارش ها، چین در حال حاضر نفت بیشتری نسبت به قبل از تحریم های اعمال شده علیه ایران در سال 2018 خریداری می کند. هند، دومین مشتری بزرگ نفت خام ایران قبل از تحریم‌ها، همچنین در حال آماده‌سازی پالایشگاه‌های خود برای واردات است.

گفته می شود که دولت هند یک الگوی قراردادی برای ورود سریع به مذاکرات ایجاد کرده است. این روند با دیگر مشتریان آسیایی عمده ایران مانند کره جنوبی که بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران قبل از تحریم ها بود، وجود دارد.

جواد اوجی وزیر نفت ایران روز چهارشنبه تاکید کرد که روسیه هیچ تهدیدی برای فروش نفت ایران نیست. روسیه در پی تحریم های استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده با ممنوعیت صادرات نفت خود از سوی اتحادیه اروپا مواجه است.

شبح ممنوعیت حدود نیمی از 7.85 میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش شده روسیه به اروپا این گمانه زنی را به وجود آورده است که روسیه به دنبال بازارهای جدیدی در آسیا خواهد بود به طوری که چین و هند به خرید نفت خام روسیه ادامه می دهند.

بر اساس ارقام جدید یورواستات، درآمد روسیه از صادرات نفت به اروپا در سال 2022 نسبت به سال 2021 بالاتر است.

منبع: فارس

کدخبر: 782449 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟