طراحی کاتالوگ چه تاثیری بر فروش و کسب و کار دارد؟

طی تحقیقات گسترده بین یازده هزار شرکت تولیدی، خدماتی و بازرگانی ارتباط مستقیمی بین موفقیت در فعالیت های پیش­بردی فروش، درآمد و برندینگ با کمیت و کیفیت کاتالوگ آنها ملاحظه شده، بدین ترتیب که کاتالوگ یکی از مولفه های اثر گذار در توسعه فروش و برندینگ هر یک از شرکت های موفق بود.

در دنیای تجارت هر کسب و کاری برای رشد و توسعه نیاز به تبلیغات موثر دارد. برای تبلیغات و بازاریابی ابزارهای بسیاری وجود دارد که یکی از بهترین و موثر ترین های آن ارائه ی کاتالوگ است.

وجود خدمات و محصولات متعدد این امکان را به شما میدهد که یک لیست کامل از آنها تهیه کنید. زمانی که بخواهید فهرستی اصولی در اختیار مخاطبان قرار دهید باید به سراغ طراحی کاتالوگ بروید.

یک کاتالوگ حرفه ای امکان برقراری ارتباط شما را به صورتB2B  (Business-to-Business)  و  B2C(Business to Consumer) ایجاد میکند.

با این حساب می توانید به راحتی فروش مستقیم به مشتریان بالقوه و کسب و کارهای مرتبط یا مشابه را افزایش دهید.

کاتالوگ مجموعه ای از اطلاعات پایه ی مربوط به برند است که برای مخاطبان امکان دسترسی و سفارش مایحتاج خود را در زمان و مکان دلخواهشان فراهم میکند.

اما یک کاتالوگ تاثیر گذار چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله قصد داریم طراحی کاتالوگ را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم؛ و نکات مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

انواع کاتالوگ

زمانی که تصمیم به طراحی کاتالوگ برای توسعه ی کسب و کار خود گرفتید ابتدا باید بدانید که کاتالوگ در دو نوع کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال قابل ارائه است.

البته ساختار کلی و مفهومی آنها با یکدیگر تفاوت ندارد، تفاوت آنها در نوع ارائه و ماهیت آن است.

کاتالوگ چاپی: متداول ترین نوع کاتالوگ، مربوط به نسخه های کاغذی و فیزیکی است که سالهای زیادی معرف برند ها و کسب و کارهای ریز و درشت بوده است. مطمئنا تا به حال نمونه های بسیاری از این نسخه ها را دیده اید. این سبک بیشتر در تبلیغات آفلاین کاربرد دارد.

کاتالوگ دیجیتال: همانطور که از نام آن پیدا است کاتالوگ های دیجیتال، برای استفاده در دستگاه های الکترونیکی مانند: کامپیوتر، موبایل و تبلت طراحی میشوند. از نام های دیگر این نسخه می توان به کاتالوگ هوشمند، کاتالوگ الکترونیکی و کاتالوگ آنلاین نیز اشاره کرد.

هر دوی این نسخه ها مخاطبان خاص خود را دارند و در بازاریابی بسیار تاثیر هستند. آنها می توانند به عنوان تکمیل کننده یا پوشش دهنده ی یکدیگر در بستر های مختلف عمل کنند.

بنابراین با طراحی هر دو نوع می­توانید توسعه ی گسترده تری را در بازاریابی آنلاین و آفلاین تجربه کنید.

2

طراحی کاتالوگ با اصول برند سازی

کاتالوگ باید طبق اصول و قواعدی طراحی شود تا بتواند به بهترین نحو معرف کسب و کار شما و محصولاتتان باشد. تنها هدف از طراحی کاتالوگ و ارائه این ابزار تبلیغاتی، فروش، برند سازی و ایجاد روابط کاری است.

بنا بر اصول برند­سازی، قبل از مرحله طراحی حرفه ای باید مسائلی از قبیل: هدف از طراحی، شناخت بازار و سایر رقبا، شناخت مشتریان هدف و نیاز های آنها، حرکت بر مبنای صفت و هویت برند تحلیل و بررسی شود.

نقش محتوا در تاثیر گذاری کاتالوگ

برای ایجاد یک ارتباط بصری مناسب باید از عناصر مختلفی مانند: متن، تصویر و المان های مرتبط با کسب و کار استفاده کرد.

اما پرسش این است که آیا چیدمان و نحوه ی استفاده از این عناصر چه تاثیراتی در بازاریابی خواهد داشت؟

انتخاب قطع مناسب: یک طراح حرفه ای اولین پرسشی که برای طراحی کاتالوگ از شما خواهد کرد درباره ی ابعاد منتخب است.

شما باید با توجه به استراتژی تبلیغاتی و محتوای موجود، طول و عرض مناسب برای محتوای خود را در نظر بگیرید تا از وضوح عناصری که قرار است درج شود مطمئن شوید.

به بیان ساده تر اندازه قطع مناسب به طراح امکان چیدمان منسجم و اصولی را خواهد داد و در زیبایی بصری و هزینه های چاپی  تاثیر بسزایی دارد.

انتخاب رنگ: بهترین راه برجسته سازی طراحی کاتالوگ انتخاب رنگ مناسب است، انتخاب رنگ نامناسب شما را از مسیر هدف دور می کند؛ زیرا اولین نکته مهم بصری که مخاطب را جذب میکند رنگها هستند. اگر میخواهید از دور هم دیده شوید باید رنگ های جسورانه انتخاب کنید.

البته در انتخاب رنگ مفاهیمی دخیل هستند که بسته به نظر شخصی صاحب کسب و کار نیست؛ باید تمام جوانب را در نظر گرفت؛ اعم از رنگ سازمانی برند، مفاهیم روانشناختی، نوع محصول و خدمات، گروه سنی، و... .

عکاسی یا انتخاب تصویر: یکی از چالش بر انگیز ترین انتخاب ها  که تاثیر مستقمی بر روی زیبایی و جلب اطمینان مخاطبان دارد درج تصاویر گویا و با کیفیت است که دقیقا مطابق با اصل محصول باشد یا شیوه خدمت رسانی را نمایان کند.

برخی افراد مبتدی یا افرادی که شناخت کافی از بازاریابی و مارکتینگ ندارند ممکن است برای طراحی کاتالوگ از تصاویر پر تکرار در اینترنت یا تصاویر بی کیفیت استفاده کنند که بینندگان به صراحت آن را متوجه می­شوند، به همین ترتیب خطر ورق نزدن کاتالوگ شما رقم خواهد خورد.

برای درج تصاویر حساسیت به خرج دهید و با دقت انتخاب کنید. بهترین توصیه ما این است که برای این امر از یک عکاس ماهر و با تجربه و یا شرکت های تبلیغاتی مانند شرکت مدرن طرح که خدمات عکاسی صنعتی را ارائه میدهند، کمک بگیرید تا نتایج مطلوب تری را دریافت کنید.

توضیحات موثر: نوشتن توضیحاتی کوتاه و مختصری که بدون اشاره مستقیم، مشتریان بالقوه را متقاعد به خرید کند کار آسانی نیست. معمولا متن های درج شده در کاتالوگ  به صورت تیتر وار و با اشاره به ویژگی های مهم، مجوز ها و نحوه ی استفاده از محصول و خدمات خلاصه می­شود.

همواره خودتان را در نقش مخاطب قرار دهید و سعی کنید به نکات مهم و وجه تمایز تان نسبت به دیگر محصولات یا خدمات مشابه اشاره کنید.

فونت و اندازه آن: تصور کنید که از تصاویر خوب و توضیحات موثر استفاده کرده اید اما با بی دقتی در انتخاب فونت و یا سایز نامناسب چقدر می توانید نوشته را ناخوانا جلوه دهد؟

بهتر است برای درج مطالب یک یا نهایت دو نوع فونت را انتخاب کنید؛ از قلم های رایج و تکراری استفاده نکنید و به سراغ فونت های خاص و زیبا باشید.

معمولا برند های معتبر یک فونت مختص به خود طراحی میکنند یا یک فونت مخصوص را خریداری و دائما از همان نوع قلم استفاده میکنند. همچنین اندازه ی قلم را به نسبت خوانایی و چیدمان در نظر بگیرید.

سادگی و وضوح: همان طور که بارها شنیده اید زیبایی در سادگی است. پیچیدگی، چیدمان نامنظم، استفاده نکردن از فضای منفی و... می تواند مشتریان را گیج کند و باعث کنار گذاشتن و عدم تمایل مشتریان برای بازدید مجدد کاتالوگ شما خواهد شد.

اگر دانش کافی برای طراحی کاتالوگ را ندارید حتما از یک فرد با تجربه بخواهید آن را انجام دهد.

کلام آخر

در این بخش طراحی کاتالوگ چاپی یا دیجیتال تفاوتی ندارد، موضوع قابل بحث بازاریابی هدفمند و تاثیر گذار است. بنابراین تلاش کنید یک کاتالوگ حرفه ای و کارآمد ارائه کنید زیرا این روش تضمین شده تاثیرات زیادی بر روابط و فروش شما خواهد داشت.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بوده اید.

کدخبر: 779273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟