افزایش دامنه نوسان خوب است و به ثبات تدریجی بازار بورس کمک می کند

به گزارش اقتصادی رکنا، شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس بند یک هفتصد و نود و دومین صورتجلسه هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 1401/1/24، دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول ( تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران از امروز دوشنبه (29 فروردین) مثبت و منفی 6 درصد می شود.

این گزارش می‌ افزاید: پس از بررسی پیشنهادات بورس اوراق بهادار تهران مستند به ماده 213 دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و گزارش تحلیلی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در جهت افزایش کارایی و نقدشوندگی در بازار سرمایه، افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت متقارن در بازار اول ( تابلو اصلی و فرعی) بورس تهران مقرر شد و به مثبت و منفی 6 درصد افزایش یافت.

شایان ذکر است شرکت فرابورس ایران نیز در این رابطه اعلام کرد: بر اساس بند یک هفتصد و نود و دومین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس مورخ 24 فروردین امسال، دامنه نوسان روزانه قیمت در تمامی نمادهای مندرج در بازار اول فرابورس نیز از روز دوشنبه 29 فروردین ، به 6 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف تدریجی آن به نفع بازار سرمایه کشور است.

بهنام صمدی کارشناس بورس

اثر مثبت افزایش دامنه بورس در بلند مدت

در این خصوص بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با رکنا ضمن بیان این که افزایش دامنه نوسان در بلند مدت می‌ تواند اثر مثبت بر بورس بگذارد، گفت: در کل دامنه نوسان یکی از عوامل دستکاری در بازار ایران در زمینه صف خرید، صف فروش و قیمت هایی که تعیین می شود، است.

در واقع یکی از پارامترهایی است که فقط مخصوص بازار ایران است و در بازارهای جهانی چیزی به عنوان دامنه نوسان وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد با بازه بزرگتری وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: افزایش دامنه نوسان باید رخ دهد، اما باتوجه به عدم ثبات در حوزه های سیاسی و اقتصادی کشور و انتشار اخبار متنوعی که می تواند بازار سرمایه و اقتصاد کشور را متلاطم کند، حدود دامنه نوسان لازم است. بهتر است به صورت تدریجی به سمت حذف دامنه نوسان بروند و آرام آرام دامنه را بزرگتر کنند و پس از آن به طور کلی آن را حذف کنند.

باید به سمت حذف تدریجی دامنه نوسان برویم

صمدی در ادامه تصریح کرد: به دلیل وجود تحریم ها و موضوع مذاکرات هر خبری می تواند بازار سرمایه را به سرعت هیجانی کند. به ویژه این که سهامداران مبتدی در بازار وجود دارند و اثر اخبار را نمی توانند بر روی سهم ها و بازار سرمایه تحلیل کنند. اولین کاری که ممکن است این سهامداران انجام دهند این است که دست به خرید یا فروش بزنند.

بنابراین به طور کلی افزایش دامنه نوسان اتفاق خوبی است، اما فعلا قابل توجه نیست و در حال حاضر در بازار اول و تابلو اول فرابورس انجام می شود. در نهایت باید به سمت حذف تدریجی دامنه نوسان برویم، زیرا باید به بخش حضور غیرمستقیم مردم عادت کنیم. افزایش صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها باعث می شود که مردم به جای اینکه به طور مستقیم وارد بورس شوند، از طریق صندوق ها وارد شده و پرتفوی آنها توسط افراد حرفه ای مدیریت شود.

در نهایت افزایش دامنه نوسان خبر خوبی است و به ثبات تدریجی بازار کمک می کند. امیدواریم با این اقدام شاهد اتفاقاتی که در سال 1399 رخ داد نباشیم.

کدخبر: 771811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟