روسیه بزرگترین صادرکننده انرژی می شود؟

به گزارش رکنا، به نقل از راشاتودی، شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین (CNPC) روز جمعه دومین قرارداد بلندمدت برای تامین 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از خاور دور روسیه را امضا کردند.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای یک سفر رسمی در چین به سر می‌برد.

به گفته گازپروم، این توافق "گام مهمی در تقویت بیشتر همکاری های سودمند دوجانبه بین روسیه و چین در بخش گاز است."

بر اساس این گزارش، پس از اینکه این پروژه به ظرفیت کامل خود برسد، حجم گاز انتقالی از روسیه به چین از مسیر خاور دور که شامل صادرات از طریق خط لوله گاز "قدرت سیبری" می‌شود به 48 میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

بزرگترین مخزن ذخیره گاز طبیعی گازپروم در خاور دور میدان یوژنو-کیرینسکویه است که قرار است تولید آن در سال 2023 آغاز شود.

الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم گفت: امضای دومین قرارداد برای تامین گاز روسیه به چین نشان از بالاترین سطح اعتماد متقابل و مشارکت بین دو کشور و شرکت‌های ما دارد. شرکای چینی ما درCNPC  تأیید می کنند که گازپروم یک شرکت قابل اعتماد برای تامین گاز است.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار ریاست جمهوری روسیه، صادرات انرژی از روسیه به چین به بالاترین رقم خود رسیده است.

گازپروم و شرکت ملی نفت چین اولین قرارداد 30 ساله خود را در زمینه تامین گاز از طریق خط لوله Power of Siberia در سال 2014 امضا کردند.

این خط لوله 3000 کیلومتری (1864 مایلی)، که اولین خط لوله گاز طبیعی بین روسیه و چین محسوب می شود، تحویل گاز را از سه سال پیش آغاز کرد.

صادرات گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین از سرگرفته شد

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که شرکت گازپروم روسیه با رزرو روزانه 109 میلیون متر مکعب از ظرفیت خط لوله گاز اروپا از طریق خاک اوکراین، صادرات را از سر گرفته است.

بر اساس یک قرارداد 5 ساله که در سال 2024 منقضی می شود، انتظار می رود این شرکت سالانه 40 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق اوکراین به اروپا تحویل دهد.

این خبر باعث کاهش قیمت گاز شد که مدت‌ها پیش‌بینی می‌شد به طوری که قیمت‌های آتی در ماه مارس به زیر 900 دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

گازپروم روسیه روز سه شنبه گزارش داد که فروش گاز طبیعی روسیه به کشورهای خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق طی ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل 41.3 درصد کاهش یافته است، در حالی که تولید کلی این کشور افزایش یافته است.

طبق گزارش‌ها، سطح ذخایر گاز اروپا در چند ماه گذشته به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده و قیمت انرژی در این منطقه را افزایش داده است. این در حالی است که برخی از مقامات اتحادیه اروپا گازپروم را به توقف عمدی عرضه متهم می‌کنند. البته گازپروم می گوید که منابع اضافی قبل از 2 فوریه رزرو نشده است.

 گازپروم در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: تحویل گاز این شرکت طبق درخواست مصرف کنندگان و با رعایت کامل تعهدات قراردادی انجام می شود.

کدخبر: 769987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟