سند همکاری ایران و روسیه نقطه عطفی در روابط دو کشور
حجم ویدیو: 8.88M | مدت زمان ویدیو: 00:01:12

ایران و روسیه وارد روابط اقتصادی جدیدی می شوند. ابراهیم رئیسی امروز به روسیه سفر کرد. رئیس جمهور در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد. حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه است. در این دیدار ایران و روسیه ، وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد. ابراهیم رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است. سفر امروز رئیس جمهور می تواند رویکردی جدید در روابط اقتصادی ایران و روسیه باشد. جزئیاتی از روابط جدید ایران و روسیه از زبان رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به شرح زیر است.

ایران و روسیه

سفر رئیس جمهور به روسیه نقطه عطفی است در روابط دو کشور

به گزارش رکنا اقتصادی، علیرضا پیمان نیک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص سفر ابراهیم رئیسی به روسیه ضمن بیان این که این سفر نقطه عطفی است در جهت روابط اقتصادی دو کشور، گفت: عمده موضوعات گفتگو درخصوص حوزه های صادرات غیرنفتی، اقتصادی، اوراسیا، حمل و نقل، توسعه بازار، تامین کالاهای اساسی و مسائل پولی و بانکی است. وزیر نفت که در این سفر همراه آقای رئیسی هستند قطعا در حوزه انرژی مذاکراتی را انجام خواهند داد.

وی ضمن بیان این که همه موضوعات مطرح شده در قالب سند همکاری ایران و روسیه قابل تعریف است، گفت: به دلیل پروتکل های بهداشتی کرونا هیئت همراه آقای رئیسی محدود است. اما قرار است تصمیمات بزرگی گرفته شود که قطعا آثار آن در اقتصاد و تجارت مشاهده خواهد شد. این سفر یک فضای جدی را باز خواهد کرد که کل دستگاه های دو کشور روابط خود را توسعه دهند.

سهم ایران از صادرات کالا به روسیه بسیار ناچیز است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، باتوجه فرصتی که در روسیه وجود دارد، گفت: ایران تا 9 ماهه اول سال 1400 نزدیک به 500 میلیون دلار به کشور روسیه صادرات داشته است. این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش داشته است. واردات روسیه از کشورهای مختلف جهان به طور میانگین طی 10 سال گذشته 300 میلیارد دلار بوده است که سهم ایران از این میزان تنها 0/02 درصد است.

پیمان پاک ضمن بیان این که سال گذشته روابط تجاری با روسیه به دلیل کرونا و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش پیدا کرده بود، گفت: طی یک سال گذشته توانستیم روابط اقتصادی خود را با روسیه بهبود ببخشیم. از میزان 250 تا 300 میلیارد دلار واردات روسیه از کشورهای مختلف، حدود 40 تا 50 میلیارد دلار در حوزه صنایع غذایی، محصولات کشاورزی و آبزیان است.

کشور روسیه به خودی خود 1/5 میلیارد دلار محصولات آبزی وارد می کند که بخش قابل توجه آن میگو و ماهی قزل آلا است. روسیه به دلیل نوع اقلیمی که دارد به میزان 8 میلیارد دلار خشکبار و میوه و تره بار واردات دارد. یعنی ایران هم در بخش صادرات آبزیان و هم در صادرات خشکبار و میوه و تره بار دارای مزیت است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: عمده واردات روسیه تقریبا در 6 ماهه دوم سال شمسی است. به دلیل سرما در کشورهای ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان که به دلیل نوع اقلیم و سرما در تامین میوه و تره بار روسیه دچار مشکل می شوند،  تنها جایی که می تواند این محصولات را تامین کند جنوب ایران است. هم اکنون نیز صادرات از دزفول، هرمزگان، جیرفت و جنوب اصفهان انجام می شود. ایران پتانسیل این را دارد که وارد این بازار شود، اما سهم ایران از این بازار فقط 200 تا 250 میلیون دلار است.

پیمان نیک

ایران پتانسیل افزایش صادرات به روسیه را دارد

پیمان پاک درخصوص توسعه صادرات ایران به روسیه بیان کرد: ایران پتانسیل آن را دارد که در سال ها آینده با زیرساخت هایی که ایجاد می کند تا افق 1404 میزان صادرات خود به روسیه را تا 7 میلیارد دلار افزایش دهد.

کشور روسیه در حوزه پتروشیمی ضعف دارد و فاقد سرمایه گذاری های لازم است. ایران می تواند در حوزه پتروشیمی، لوازم خانگی و حتی خودرو که سوابق خوبی نیز دارد  به روسیه صادرات داشته باشد. خودروی سمند با این که در داخل انتقاداتی به آن وارد است، به روسیه صادرات داشتیم که روند صادرات آن متوقف شد. تاکنون تمام صادرات ایران مورد پذیرش طرف روسی قرار گرفته است.

ایران در حوزه صنعت، صنایع غذایی، محصولات کشاورزی و پتروشیمی جایگاه خوبی دارد. ضمن این که هم اکنون در زمینه نفت و گاز و انرژی مذاکراتی بین ایران و روسیه در حال انجام است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان این که اقتصادها مکمل هم هستند، گفت: در مقابل ما نیز می توانیم از روسیه مواد اولیه کشاورزی همچون غلات و نهاده هایی چون جو و گندم وارد کنیم. روسیه رتبه اول و قطب صادرات غلات جهان است. ایران می تواند محصولات کشاورزی که نیاز دارد را از روسیه وارد کند.

به زودی شاهد تحولات جدی خواهیم بود

وی ضمن تاکید بر اولویت ها و این که با هزینه کم و رفع موانع می توانیم آورده بسیاری داشته باشیم، تاکید کرد: توافقنامه کریدور شمال - جنوب که روسیه را به کشورهای هند و حاشیه خلیج فارس وصل می کند، از سال 1374 امضاء شده است، اما تا به امروز اجرا نشده است. هنوز سیستم ریلی به شمال متصل نشده است. راه آهن رشت - انزلی (بندر کاسپین) که 30 کیلومتر است، سال ها معطل است.

ایران باید مشکل گلوگاه های اصلی را رفع و سرمایه گذاری های لازم در بحث حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای انجام دهد. گمرکات ما هم اکنون نیاز به این موارد دارد که طراحی های آن انجام شده است و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شده است. به زودی این طرح ها مصوب و تکالیف دستگاه ها طراحی می شود. سازمان توسعه تجارت به عنوان محور، همه مجموعه ها را باهم هماهنگ می کند و به زودی شاهد تحولات جدی در این حوزه ها خواهیم بود.

ماجرای صادرات فلفل دلمه ای به روسیه چه بود ؟

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص ماجرای صادرات فلفل های دلمه ای به روسیه گفت: مشکلات از این دست نشان دهنده ضعف ها و خلاهایی است که در ایران وجود دارد. اگر بخواهیم کشور صادراتی و صادرات محور باشیم، همه ارکان کشور باید بین المللی شوند.

سازمان استاندارد، قرنطینه و دامپزشکی همه مجموعه ها باید بین المللی باشند. قرنطینه ایران باید به حوزه توافقات بین المللی وارد و مرتب به صورت آنلاین در ارتباط باشد.

درخصوص صادرات فلفل دلمه ای سم هایی که مورد مصرف ایران قرار می گرفت، در کشور مقصد ثبت نشده و مورد تایید قرار نگرفته بود. طبق گفته سفیر ایران10 ماه قبل از پایان دولت روحانی، 48 مرتبه با وزارت جهاد مکاتبات انجام شد که باید سموم، استاندارد و کیفیت محصولات باید در کشور مقصد به زبان رسمی آن کشور به ثبت برسد. اما پاسخی دریافت نشد.

وقتی بازار ایران یک بازار داخلی است و رسالت، رسالت داخلی است، این موارد رخ می دهد. همین اتفاق به مراتب بدتر ممکن بود در حوزه صادرات ایران به چین رخ می داد. دولت چین چند ماه قبل اعلام کرد اگر اطلاعات، کیفیت و استانداردهای موجود در حوزه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در گمرکات چین به زبان چینی ثبت نشود، به طور کلی واردات از ایران را متوقف خواهد کرد. اما به موقع این کار انجام شد و از توقف صادرات ایران به چین جلوگیری شد.

کدخبر: 763810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟