کامیونداران در پیچ و خم جاده ها بدون سوخت و لاستیک رها شده اند / خطر در کمین ناوگان جاده ای !

کامیونداران و راننده های ناوگان حمل و نقل جاده ای قشر زحمت کشی هستند که باید با نگاهی ویژه به مشکلات آنها پرداخت. بسیاری از مشکلات کامیونداران ریشه در مسائل داخلی دارد و کافی است با کمی توجه و رفع موانع موجود از سوی مسئولین بخش عمده ای از آنها رفع و مطالبات این قشر زحمت کش برآورده شود. از مشکلاتی که کامیونداران کشور هم اکنون با آن مواجه هستند می توان به بحث گرانی بی حد و حصر قطعات، لوازم یدکی ناوگان، تامین لاستیک، اصلاح مسافت در سامانه سازمان سوخت و پایین بودن کرایه های حمل نسبت به هزینه های تعمیر و نگهداری اشاره کرد. دولت و مسئولین با نگاه ویژه به مشکلات کامیونداران و راننده های کشور می توانند با برنامه ریزی و قانونگذاری بهتر و دقیق تر به گونه ای عمل کنند که ناوگان حمل ونقل جاده ای که یکی از حیاتی ترین و مهم ترین ارکان اقتصادی کشور به شمار رفته و حتی در شرایط تحریم و دوران کرونا بی وقفه به حمل کالاهای اساسی در سراسر کشور پرداختند، بتواند با شرایط بهتری به کار خود ادامه دهد. در این خصوص گفتگوی رکنا با احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور را بخوانید:

سهمیه سوخت ناوگان مشکل دارد

کریمی در ابتدا درخصوص مشکلی که بعد از حمله سایبری به جایگاه های سوخت برای ناوگان حمل و نقل جاده ای رخ داده است، گفت: اطلاعات کارکرد ناوگان که توسط سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در سامانه وزارت نفت قرار می گیرد، به درستی احصا و دریافت نمی شود و سهمیه سوخت رانندگان ناوگان، سهمیه واقعی آنها نیست و آنها به مشکل برخورده اند. این سهمیه در وزارت نفت یا با یک کارکرد حداقلی و یا صفر خوانده می شود. به همین دلیل سوختی که برای ناوگان درنظر گرفته می شود، پاسخگوی یک ماه آنها نیست. این مساله مشکل جدی ایجاد کرده است و بسیاری از ناوگان متوقف شدند.

رانندگان 12 الی 24 ساعت در صف سوختگیری هستند / برخی محورها با کمبود سوخت مواجه شده اند

وی در ادامه درخصوص کمبود سوخت در برخی جایگاه های سوخت عنوان کرد: در جایگاه ها از استان یزد تا هرمزگان سوخت کم است و رانندگان برای سوخت گیری معطل می شوند و پس از معطلی های طولانی سوختگیری انجام می شود. سوخت رسانی به جایگاه ها در حد بسیار ضعیفی انجام می شود.

سوخت رسانی طوری است که کامیوندار وقتی به جایگاهی مراجعه می کند، سوخت کافی نمیگیرد و تا جایگاه بعدی هم جواب نمی دهد. کامیوندار نباید 12 الی 24 ساعت در انتظار باشد تا سوخت به جایگاه برسد و سوختگیری انجام شود. هم اکنون این مشکل در ناوگان وجود دارد. خصوصا در محور ترانزیتی یزد تا بندرعباس که با کمترین سوخت و یا بدون سوخت مواجه است.

قیمت لاستیک کمتر از یک ماه از 12 میلیون به 20 میلیون تومان رسید

کریمی درخصوص افزایش سرسام آور قیمت قطعات و لاستیک گفت: قیمت لاستیک کمتر از یک ماه از جفتی 12 میلیون تومان به 20 میلیون تومان رسیده است. قیمت لاستیک را بازار و لاستیک فروش تعیین می کند. مسئولین می گویند قیمت لاستیک در سامانه جامع تجارت کمتر تعیین شده است اما قطعا رانندگان ناوگان به لاستیک سامانه دسترسی ندارند.

90 درصد لاستیک در بازار آزاد توسط لاستیک فروشان تامین می شود و 10 درصد در سامانه توزیع می شود. آن هم به این صورت که لاستیک فروش از سند یک کامیوندار استفاده می کند و پس از آنکه برای مثال 4 حلقه لاستیک دریافت کرد، دو حلقه برای خود و دو حلقه به کامیوندار می دهد. متاسفانه این اتفاقات زیاد شده است و سامانه جامع تجارت، به هیچ عنوان خوب مدیریت نشد.

شرایط بسیار سخت شده است

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور درخصوص لاستیک سهمیه ای ناوگان گفت: از سال 1397 تا فرودین سال 1399 لاستیک سهمیه ای با عنوان یارانه دولت برای دارندگان ناوگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا، که دارای کارکرد بودند، توزیع می شد. از فروردین سال 1399 به دلیل حذف ارز ترجیحی برخی کالاها، دیگر لاستیک عرضه نشد. ولی چون قبلا ثبت سفارش شده بود تا اسفند 1399 به صورت محدود توزیع شد.

لاستیک در سال جاری به مقدار کمی وجود داشت که آن هم سهمیه کامیون هایی شد که از بنادر بار می آوردند و به عنوان تشویقی از طریق سامانه به این افراد تعلق گرفت اما به صورت عمومی دیگر توزیع نشد.

توزیع لاستیک یارانه ای باعث شده بود که بازار بسیار خوب و متعادل نگه داشته شود و در آن دو سال رضایتمندی رانندگان را فراهم کرده بود. علت آن بود که لاستیک سهمیه ای براساس کارکرد ناوگان در سامانه ای که سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای طراحی کرده بود با حداقل فساد و انحراف توزیع می شد و تقریبا نیاز ناوگان را به طور کامل تامین می کرد.

در حال حاضر لاستیک در سامانه جامع تجارت می رود و به هیچ عنوان به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده واقعی قرار نمی گیرد. قیمت ها سرسام آور بالا رفته و شرایط بسیار سخت شده است. در سال 98 شرایط به نحوی بود که در سامانه سازمان راهداری لاستیک وجود داشت اما مشتری نداشت. اگر به میزان مصرف یک کامیون کشنده در سال 6 جفت لاستیک مصرف می شد، راننده هر 6 جفت را دریافت می کرد و مشکلی وجود نداشت وتا این اندازه بازار حفظ و کنترل شده بود اما به مرور که ارز ترجیحی لاستیک حذف شد، شرایط بدتر شد.

کریمی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که نمی دانیم مبنای سازمان استاندارد برای استاندارد لاستیک چیست که هر لاستیکی را تایید می کند. تقریبا 80 درصد لاستیک هایی که وارداتی بود، لاستیک هایی با برند قابل قبول بود، چون لاستیک های اروپایی، کره ای و ژاپنی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

لاستیک های چینی و ترک متنوع است و از کیفیت بسیار بد تا کیفیت خوب وجود دارد. 20 درصد لاستیک هایی که به بازار می آمد، کیفیت بسیار نامناسبی داشت. در حال حاضر شرایط بهتر شده، اما قیمت ها بسیار بالا است.

با افزایش 70 درصدی قیمت ها کرایه اردیبهشت ماه را به رانندگان پرداخت می کنند

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور ضمن بیان این که صفر تا صد بار مالی افزایش قیمت لاستیک و قطعات بر دوش رانندگان است، گفت: تقریبا دو ماه است که درخواست می کنیم، باتوجه به این که کرایه ها اردیبهشت ماه سال جاری بروز رسانی شده است، نرخ های جدید تعیین شود. ناوگان کشور در حال حاضر نرخ کرایه اردیبهشت ماه را دریافت می کنند. در حالی که حدود 70 درصد قیمت روغن، لاستیک، قطعه، تامین موتور و لوازم پرمصرف افزایش یافته است.

شاهد آن هستیم که هزینه های روزمره و اجناس چقدر گران شده است. واقعا این کرایه پاسخ گوی هزینه ها نیست. درخواست کردیم که نسبت به افزایش قیمت ها هزینه کرایه بروزرسانی شود. بروزرسانی هم یک قاعده علمی و فنی است و مقاومت در مقابل آن بسیار مضحک و غیرمنطقی است. اگر شاخص 36 را در اردیبهشت ماه برای کرایه حمل تعیین کردیم، امروز باید ببینیم این شاخص 36 چقدر باید نسبت به افزایش قیمت ها افزایش یابد. کرایه فعلی پاسخگوی رانندگان ناوگان نیست.

ضریب خطر با تعویض قطعات و لاستیک بالا می رود / استرس و نگرانی همیشه همراه رانندگان ناوگان است

کریمی در ادامه گفت: ناوگان درصورتی که فقط لاستیک را مصرف کنند و دستخوش حادثه، آسیب و تصادف قرار نگیرند، ماشین های کشنده هر سال حداقل 6  جفت، کامیون 10چرخ 8 حلقه و کامیون تک 6 حلقه نیاز دارد.

وی در پاسخ به این که لاستیک ناوگان اگر به موقع تعویض نشود چه خطراتی ایجاد می کند، گفت: اگر لاستیک کیفیت خود را از دست بدهد باید قطعا تعویض شود. وقتی راننده نیاز به یک ترمز آنی داشته باشد، لاستیک آن طور که باید عمل نمی کند و امکان حادثه بسیار بالا می رود. ضمن این که هر لحظه احتمال ترکیدن وجود دارد و حادثه ای ایجاد می کند.

جاده های ما در زمستان لغزنده است، صد درصد ضریب خطر برای سر خوردن و واژگونی کامیون ها وجود دارد. یا خطرات جدی و حادثه با ناوگانی که از روبرو می آید وجود دارد. مهمتر آنکه راننده مدام در حال استرس و نگرانی است. روح و روان ناوگان به هم می ریزد، وقتی می دانند کامیون لاستیک مرغوبی ندارد و هر آن ممکن است اتفاقی رخ دهد و این استرس همیشه همراه آنان است.

کدخبر: 756203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟