در حال حاضر بیشتر ارزهای دیجیتال دنیا گرفتار نوسان قیمت هستند و در نتیجه سرمایه گذاران برای نگهداری آن‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. منتقدان حوزه کریپتوکارنسی (مانند دولت و موسسه‌های مالی کشور چین) بر این باورند که این نوسان قیمت باعث می‌شود ارزهای دیجیتال در دسته ارزهای واقعی قرار نگیرند؛ زیرا احتمال تغییر قیمت آن‌ها بالاست و در نتیجه توافق بر سر قیمت به امری دشوار تبدیل می‌شود. رمز ارزی‌هایی مانند تتر (Tether) برای حل این مشکل طراحی شده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند بدون مواجه شدن با قیمت‌های غیر قابل پیش بینی، وارد فضای کریپتو شوند.

تتر چیست؟

تتر یا USDT در دسته‌ای از رمز ارزها به نام استیبل کوین (Stablecoin) قرار می‌گیرد. استیبل کوین‌ها برای وابستگی به یک ارز خاص طراحی شده‌اند و USDT به دلار ایالات متحده آمریکا وابسته است. تتر مدعی شده که هر کدام از توکن‌هایش توسط یک دلار نگهداری شده در خزانه آن، حمایت می‌شوند. هر زمان که قیمت USDT از ۱ دلار فاصله بگیرد، ربات‌ها با انجام خرید و فروش تتر قیمت را مجددا تنظیم می‌کنند.

نحوه عملکرد ارز تتر را می‌توان به صورتی ساده شرح داد: هر زمان که یک کاربر دلاری به حساب شرکت Tether واریز کند، این شرکت یک واحد USDT صادر خواهد کرد. البته Tether فقط خودش را به دلار آمریکا محدود نکرده و برای ارزهای یورو و ین ژاپن هم در دسترس است.

سازنده ارز دیجیتال USDT

شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) در اواخر سال ۲۰۱۴ رمز ارزی به نام ریل کوین (Realcoin) عرضه کرد و پس از مدتی نام آن را به تتر تغییر داد. این شرکت کار خود را در جزایر ویرجین بریتانیا (British Virgin Islands - منطقه‌ای که به خاطر عدم سختگیری‌های قانونی شناخته می‌شود) آغاز کرد و دفتر اصلی آن در هنگ کنگ واقع شده است. اعضای تیم مدیریتی شرکت تتر لیمیتد، شامل مدیر عامل، مدیر ارشد استراتژی و مشاور ارشد، در صرافی بیتفینکس (Bitfinex) هم نقش‌‌های مدیریتی مشابهی دارند.

تاریخچه تتر‌

  • جولای ۲۰۱۴: ریل کوین، یک توکن پشتیبانی شده توسط دلار آمریکا عرضه شد.
  • نوامبر ۲۰۱۴:  ریل کوین پس از تغییر نام به تتر وارد فاز آزمایشی شد.
  • ژانویه ۲۰۱۵: بیتفینکس Tether را در لیست معاملاتی خود قرار داد.
  • فوریه ۲۰۱۵: معامله تتر آغار شد.
  • دسامبر ۲۰۱۷: موجودی Tether از از مرز ۱ میلیارد واحد عبور کرد.
  • زوئن ۲۰۱۸: یک مطالعه آکادمیک مدعی شد که صدور توکن‌های Tether بدون نیاز به تقاضای سرمایه گذاران امکان پذیر است.
  • آوریل ۲۰۱۹: دادستان کل نیویورک، شرکت مادر تتر، یعنی آی‌فینیکس (iFinex)، را به سوءاستفاده از USDT برای جبران ۸۵۰ میلیون دلار دارایی از دست رفته متهم کرد.
  • جولای ۲۰۲۰: ارزش بازار USDT از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد.
  • دسامبر ۲۰۲۰: ارزش بازار USDT از مرز ۲۰ میلیارد دلار عبور کرد.
  • فوریه ۲۰۲۱: پرونده قضایی تتر، بیتفینکس و دادستان کل نیویورک با یک توافق نامه ۱۸.۵ میلیون دلاری به پایان رسید.
  • فوریه ۲۰۲۱: ارزش بازار USDT از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرد.
  • آوریل ۲۰۲۱: تتر وارد شبکه پولکادات شد و ارزش بازار آن به ۴۳ میلیارد دلار رسید.
  • می ۲۰۲۱: تتر برای اولین بار از سال ۲۰۱۴، جزئیات ذخایر خود را اعلام کرد.
  • می ۲۰۲۰: ارزش بازار USDT از مرز ۶۰ میلیارد دلار عبور کرد.

با خرید تتر چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

ارز Tether در تعداد زیادی از صرافی‌های رمز ارزی پذیرفته می‌شود و کاربران می‌توانند به آسانی از آن برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند. تتر توسط سرمایه گذاران و تریدرهایی که به هنگام نگه داشتن یک موقعیت خاص در بازار، به یک ابزار ذخیره ارزش باثبات نیاز دارند، به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما این استیبل کوین در میان صرافی‌ها هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. جفت‌های معاملاتی تتر یک راه آسان برای مشخص کردن قیمت با ارز فیات هستند که درک قیمت جفت‌ها را برای بیشتر مردم آسان‌تر می‌کند. در ضمن از آن جایی که باز کردن حساب بانکی فیات برای بیشتر صرافی‌ها رمز ارزی غیر ممکن است، بعضی از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا دارایی‌ها خود در قالب ذخایر توکن تتر نگهداری کنند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال USDT و مزایای خرید تتر

ثبات: تتر ادعا می‌‌کند که توسط ارز فیات حمایت می‌شود. این یعنی دارندگان آن در معرض نوسان قیمتی که همواره گریبانگیر سایر ارزهای دیجیتال می‌شود، نیستند. با این استیبل کوین، دسترسی به بازار کریپتو آسان‌تر می‌شود و خطر تغییر قیمت‌های غیر قابل پیش بینی از بین می‌رود.

مقبولیت گسترده: USDT یک رمز ارز محبوب است که خرید و فروش آن در بیشتر صرافی‌های رمز ارزی انجام می‌شود. علاوه بر این، تعداد زیادی از صرافی‌ها برای ایجاد جفت‌های معاملاتی از آن استفاده می‌کنند.

آشنایی: حمایت شدن توکن‌های Tether توسط یک ارز بین الملی باعث می‌شود تا این استیبل کوین ارزش ذاتی داشته باشد. بنابراین  USDT یک ابزار کاربردی برای خرید رمز ارزهای دیگر است.

تتر توسط چه چیزی حمایت می‌شود؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم، Tether در میان تمام ارزهای دیجیتال یکی از بهترین درصدهای مقبولیت را دارد و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر (آذر ۱۴۰۰) حجم تراکنش‌های روزانه ارز USDT در حوالی ۵۰ میلیارد دلار قرار دارد و بیت کوین با ۲۳ میلیارد دلار رتبه دوم را تصاحب کرده است. نفوذ عمیق و گسترده تتر به بازار ارز دیجیتال به دلیل ادعای معادل بودن هر کدام از توکن‌های آن با یک دلار آمریکا اتفاق افتاده است. البته این ادعا تاکنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته و یکی از منتقدان اصلی آن، یعنی دادستان کل نیویورک، نبردی طولانی با تتر و بیتفینکس داشت.

اما بالاخره در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، شاهد به توافق رسیدن تتر و بیتفینکس با ریاست دفتر دادستان کل نیویورک، یعنی خانم لتیشیا جیمز (Letitia James) بودیم. بر اساس این توافقنامه، این دو شرکت تمام فعالیت‌های معاملاتی خود در نیویورک را متوقف کردند و متعهد به پرداخت چیزی نزدیک به ۹ میلیون دلار جریمه شدند. یک بند دیگر از این توافقنامه تتر را موظف کرد تا به صورت مرتب گزارش‌هایی در مورد کسب و کار و دارایی‌های ذخیره شده‌اش منتشر کند. شرکت Tether نیز در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) اولین گزارش خود را منتشر کرد و بر اساس آن مشخص شد که ۷۶ درصد از ذخایر تتر در قالب «پول نقد یا جایگزین پول نقد» نگهداری می‌شوند. مقدار باقیمانده نیز به صورت وام، اوراق قرضه و سرمایه گذاری‌هایی مانند بیت کوین نگهداری می‌شود.

از میان ۷۶ درصد اصلی، اوراق تجاری و سپرده‌های امانتی به ترتیب ۶۵ و ۲۵ درصد را تشکیل می‌دهند. سهم ذخایر پول نقد نیز کمتر از ۳ درصد است. مشاور ارشد تتر، استوارت هوگنر (Stuart Hoegner) در رابطه با این موضوع گفته بود که مردم نباید پایین بودن درصد پول نقد را با کمبود نقدینگی اشتباه بگیرند.

تتر چگونه ایجاد می‌شود؟

بر خلاف رمز ارزهایی مانند بیت کوین، تتر طی فرآیند ماینینگ یا استخراج به وجود نمی‌آید. پس از واریز شدن ارز فیات مربوطه به ذخایر تتر لیمیتد، این شرکت توکن‌ها را از طریق صرافی بیتفینکس صادر می‌کند. پس هر واحد USDT دارای پشتوانه دلاری است. به ازای هر یک واحد تتر که در شبکه بلاک چین آن عرضه می‌شود، یک دلار آمریکا در یک حساب بانکی به عنوان پشتوانه ذخیره خواهد شد.

ارتباط میان تتر و بیت کوین

در حال حاضر نگرانی‌هایی در مورد تتر وجود دارد و مشخص نیست که آیا می‌توان در ازای تمام توکن‌های USDT یک دلار آمریکا دریافت کرد یا خیر. منتقدان این استیبل کوین هنوز هم تردیدهایی در مورد پشتیبانی شدن ۱۰۰ درصدی توکن‌های تتر با ذخایر پول نقد دارند. در گذشته عده‌ای از این افراد تتر را به ایجاد بدون پشتوانه توکن‌ها متهم کرده‌اند و اگر این موضوع صحت داشته باشد، مشکل بزرگی برای بیت کوین پیش خواهد آمد.

نگرانی اصلی این است که شاید Tether و بازار ۷۶ میلیارد دلاری آن، قیمت بیت کوین را بالا نگه داشته باشند. منتقدان می‌گویند از آن جایی که سهم پول نقد در دخایر تتر تنها ۳ درصد است، زمانی که مردم بخواهند بیت کوین‌هایشان را به فروش برسانند متوجه خواهند شد که بازارها بر اساس پول بدون پیشوانه ایجاد شده و اکنون پول واقعی برای برداشت دارایی وجود ندارد. از طرف دیگر، حامیان تتر می‌گویند که امکان دریافت دلار آمریکا در ازای USDT وجود دارد. در ضمن برنامه صدور تترهای جدید به تغییرات قیمت بیت کوین ربطی نداشته و واحدهای جدید این استیبل کوین هم در زمان صعود و هم در زمان سقوط BTC، طبق برنامه‌های قبلی صادر شده‌اند.

آینده تتر و مزایای خرید آن به جای دلار کاغذی

امروزه کاربرد تتر برای کاربران ارز دیجیتال اثبات شده و سرمایه گذاران برای محافظت دارایی‌هایشان از روندهای نزولی بازار، از آن استفاده می‌کنند. این استیبل کوین هم‌چنان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و یک توکن از آن ممکن است طی یک ۲۴ ساعت بارها معامله و بین افراد مختلف منتقل شود. این شرایط باعث شده تا تتر یک منبع نقدینگی مفید برای بازار باشد که به ثابت ماندن قیمت‌ها کمک می‌کند.

آینده تتر نیز به توانایی آن برای حفظ اعتماد بازار بستگی دارد؛ زیرا اگر حرف منتقدان درست باشد، از بین رفتن اعتماد می‌تواند صرافی‌هایی که از این استیبل کوین برای ذخیره ارزش استفاده می‌کنند، را ورشکسته کند.

در مقایسه با دلار کاغذی، خرید و نگهداری تتر مزایای متعددی دارد. به عنوان مثال دیگر نگرانی از بابت ذخیره حجم انبوهی اسکناس در منزل نخواهید داشت. دیگر احتمال سرقت وجوه به صورت فیزیکی وجود ندارد، چرا که دارایی ارز دیجیتال شما در یک اپلیکیشن گوشی هوشمند ذخیره است. حتی اگر گوشی شما نیز سرقت شود، سارق به خاطر نداشتن پسورد ورود به دستگاه قادر به برداشت دارایی نخواهد بود و شما می‌توانید با کد بازیابی کیف پول مجددا به دارایی رمز ارزی و تتر خود دست پیدا کنید.

کدخبر: 752949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟