میوه های شب یلدا تامین شد

به گزارش اقتصادی رکنا، مصطفی دارایی نژاد افزود: از آن جایی که هر ساله میوه‌های شب یلدا مثل هندوانه و انار مصرف بیشتری دارد، امسال نیز برنامه ریزی برای عرضه آن صورت گرفته است.

وی گفت: هندوانه سفید، هندوانه ساکاتا، بیضی و گرد در میناب کشت شده و در حال عرضه در میادین مرکزی است.

رئیس اتحادیه بارفروشان به عرضه روزانه 200 تا 300 تن هندوانه در میادین بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: تا یک هفته آینده، عرضه به بیش از هزار تن خواهد رسید.

دارایی نژاد به عرضه انار هم اشاره کرد و گفت: برای تامین انار شب یلدا، باغ‌های شیراز، ساوه، فیروزکوه، دماوند، کاشمر و قسمتی از کاشان را رصد کردیم ضمن اینکه بخشی از انار‌های برداشت شده در انبار‌ها ذخیره شده که اگر در آستانه شب یلدا، قیمت‌ها افزایش داشت، با عرضه انار‌های دپو شده به بازار، از افزایش قیمت آن جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هندوانه سفید و ساکاتا پنج هزار تومان در میادین مرکزی میوه قیمت گذاری شده است افزود: هندوانه گرد و بیضی نیز هفت هزار تومان در میادین مرکزی به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: انار ساوه 10 تا 16 هزار، انار کاشمر و شیراز 10 تا 22 هزار و انار صادراتی دماوند در میادین مرکزی 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

دارایی نژاد با اشاره به کاهش مهمانی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم نیز موجب شده تا مصرف میوه 50 درصد کاهش داشته باشد.

وی به ذخیره مرکبات و میوه برای شب عید هم اشاره کرد و افزود: بیش از دو میلیون و 500 هزار تن مرکبات (پرتغال و نارنگی) در استان مازندران تولید، و حدود چهار میلیون و 500 هزار تن سیب نیز برداشت و در انبار‌ها ذخیره شده است.

دارایی نژاد گفت: در حال حاضر 66 نوع سبزی، انواع میوه و صیفی جات در میادین وجود دارد که در تولید آن‌ها مشکلی نیست.

وی به دپوی سیب زمینی توسط دلال‌ها هم اشاره کرد و افزود: با کشف انبار‌های دپوی سیب زمینی، توانستیم زمینه عرضه آن را افزایش دهیم که اگر این انبار‌ها کشف نمی‌شد در تامین سیب زمینی به مشکل مواجه می‌شدیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون تن سیب زمینی در انبار‌ها توسط دلال‌ها دپو شده بود گفت: قصد دلالان از دپو آن این بود که با عرضه کم، قیمت‌ها را افزایش دهند.

دارایی نژاد افزود: از 50 درصد سیب زمینی‌ها ذخیره شده, 30 درصد برای صادرات به ازبکستان، ارمنستان، هند و ... است و فقط 20 درصد به شبکه عرضه داده می‌شد که با ورود تعزیرات و وزارت صمت، انبار‌ها رصد شد و عرضه افزایش یافت که در حال حاضر سیب زمینی با قیمت شش تا هشت هزار تومان عرضه می‌شود.

وی به عرضه گوجه فرنگی هم اشاره کرد و گفت: گوجه فرنگی در استان‌های بوشهر و شیراز در حال برداشت است.

رئیس اتحادیه بارفروشان علت عرضه کم گوجه فرنگی را سرما زدگی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی مناسب است به گونه‌ای که گوجه فرنگی بوته رس هشت تا 10 هزار تومان و گوجه کال که رنگ آوری می‌شود کیلویی هفت هزار تومان عرضه می‌شود./ تسنیم

کدخبر: 746501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟