ابزار دقیق مورد نیاز صنعت

در دنیای مدرن امروزی، هدف اصلی هر کارخانه، دستیابی به حداکثر تولید ایمن از تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه‎های خود است. برای رسیدن به آن هدف، یکی از گام های اصلی که دنبال می‎کند، نصب ابزار دقیق استاندارد در کارخانه است.

Untitled-1

در یک کارخانه مدرن انواع ترانسمیتر، گیج، ترموول، شیر کنترلی، پوزیشنر، موتور، فلومتر،شیرهای برقی و غیره استفاده می‎شود که همگی ابزار دقیق هستند. صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، تصفیه فاضلاب و تمامی‎صنایع غذایی نیاز به ابزار دقیق دارند.

در  ادامه ما چند ابزار دقیق برای اندازه‎گیری را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

ترانسمیتر فشار

در صنعت نیاز است تغییرات فشار به صورت منظم رصد شود، در حالی که سنسورهای فشار می‎توانند تغییرات فشار را تشخیص دهند، اما سیگنال های ضعیفی هستند و برای ارسال به کنترل کننده مناسب نیستند. برای انجام این کار، یک ترانسمیتر فشار مورد نیاز است. ترانسمیتر فشار شامل یک سنسور فشار و یک تنظیم کننده سیگنال برای تقویت خروجی از سنسور فشار است. ترانسمیتر های فشار معمولاً حاوی نمایشگری هستند که مقدار فشاری را که توسط سنسور فشار منتقل می‌شود را به صورت استاندارد نشان می‌دهند.

2

کاربرد ترانسمیتر فشار

از ترانسمیتر فشار به طور معمول در طیف وسیعی از بخشهای صنعتی استفاده می‎شود. برای مثال در حفاری و اکتشاف نفت خارج از آب معمولاً از ترانسمیتر های فشار برای اندازه‎گیری مقادیر اختلاف فشار بین فضای داخلی و خارجی تجهیزات حساس به فشار استفاده می‎کنند.

انواع ترانسمیتر فشار

  • اختلاف فشار: ترانسمیترهای اختلاف فشار تفاوت بین دو فشار را اندازه‌گیری می‌کنند. آنها برای هر دو کاربرد جریان و سطح استفاده می‎شوند.
  • فشار گیج: ترانسمیترهای گیج به جای خلاء مطلق به فشار اتمسفر تخلیه می‎شوند. ترانسمیترهای فشار گیج به طور گسترده در صنایع فرآیندی برای اندازه‎گیری فشار مایع، گاز و بخار استفاده می‎شود.
  • فشار مطلق: ترانسمیترهای فشار مطلق برای اندازه‎گیری فشارهایی استفاده می‎شوند که تحت تأثیر فشارهای اتمسفر نیستند. ترانسمیترهای خلاء اغلب در جاهایی که به دقت بالایی نیاز است، مانند اندازه‎گیری فشار پایین ستون های تقطیر خلاء استفاده می‎شود.

بهترین ترانسمیتر فشار

یکی از مشکلاتی که در اندازه‎گیری فشار وجود دارد، مربوط به ترانسمیتر با دقت پایین و پشتیبانی است. شرکت های بزرگی در این زمینه سرآمد هستند. ترانسمیترهای یوکوگاوا و روزمونت بسیاری از این چالش ها را برطرف می‎کند.

ترانسمیتر دما

دما رایج ترین پارامتر اندازه‎گیری شده در محیط های تجاری و صنعتی است. سنسور دمای انتخابی در این محیط ها معمولا یک ترموکوپل یا دماسنج مقاومتی مانند RTD یا PRT است.

این سنسورهای دما مزایای مشابهی دارند:

  • محدوده اندازه‎گیری گسترده
  • دقت خوب
  • طراحی ساده و قابل اعتماد

آنها همچنین یک نقطه ضعف مشترک دارند: سیگنالی که تولید می‎کنند گاهی اوقات برای سیستم های کنترل دما کافی نیست. از ترانسمیتر دما برای کاهش این نقص استفاده می‎شود.

3

کاربرد ترانسمیتر دما

ترانسمیتر و مبدل دما رابط بین سنسورها و دستگاه اندازه‎گیری کنترل را فراهم می‎کنند. سنسورهای دما یک سیگنال میلی ولت غیر خطی تولید می‎کنند و آن را به یک سیگنال میلی آمپر یا ولتاژ خطی تبدیل می‎کنند که می‎تواند در فواصل طولانی‎تری بدون کاهش سیگنال ارسال شود. آنها مزیت اضافی ارائه پلتفرمی‎دارند که بر اساس آن سیگنال دیجیتالی مانند HART یا Fieldbus را می‎توان به صورت piggyback قرار داد که امکان ارتباطات و کنترل بسیار پیچیده را فراهم می‎کند.

انواع ترانسمیتر دما

با نادیده گرفتن مدل های پیچیده تر، میتوان ترانسمیترهای دما و مبدلها را به دو نوع تقسیم کرد که نشان دهنده سبک نصب آنها است.

  • ترانسمیتر دما ریلی یا تابلویی: برای قرار دادن کلیدها، رله ها و ترانسمیتر ها از ریل DIN استفاده می‎شود. خود ریل قطعه ای فلزی است که برای نصب یک ابزار مانند ترانسمیتر، با استفاده از یک گیره فنری که به داخل یک خم در ریل فلزی می‎لغزد و خود را محکم می‎کند، شکل گرفته است.
  • ترانسمیتر هدمونت: ترانسمیتر را در سر اتصال سنسور یا محفظه بیرونی قرار می‌دهند. آنها به راحتی نصب می‎شوند و به دلیل این ماهیت، به سیم کشی محدودی نیاز دارند، زیرا سر سنسور اساساً به یک ترانسمیتر تبدیل می‎شود.

بهترین ترانسمیتر دما

با وجود برندهای مختلف برای ترانسمیتر دما، معمولا متخصصین اتوماسیون و مهندسین ابزار دقیق، ترانسمیتر دمای روزمونت را توصیه می‎کنند.

فلومتر

برای حفظ شرایط مطلوب فرآیند در جهت به حداکثر رساندن تولید کارخانه و کیفیت محصول، توانایی اندازه‎گیری دقیق و کنترل فلومتر امری ضروری و حیاتی است. در اکثر کاربردهای فرآیند، تنظیم مناسب نرخ فلو، کنترل نرخ واکنش فرآیند را تضمین کرده و همچنین متغیرهای دیگری چون فشار، سطح و دما را تنظیم می‎کند.اغلب اوقات، اندازه‎گیری های جریان به عنوان شاخص های عملکرد کل فرآیند بهره برداری مورد استفاده قرار می‎گیرند.

کاربرد فلومتر

فلومتر (یا سنسور جریان) ابزاری است که برای اندازه‎گیری سرعت جریان خطی، غیر خطی، جرمی‎یا حجمی‎یک مایع یا گاز استفاده می‎شود. هنگام انتخاب فلومتر، باید عوامل ناملموسی مانند آشنایی پرسنل کارخانه، تجربه آنها در کالیبراسیون و نگهداری، در دسترس بودن قطعات یدکی و زمان متوسط بین سابقه خرابی و غیره در محل کارخانه را در نظر گرفت.

4

انواع فلومتر

  • جریان اولتراسونیک: این فلومتر بر اساس اندازه‎گیری سرعت صوتی که از میان جریان فلوی درون یک لوله عبور می‎کند، کار می‎کند.
  • فلومتر اختلاف فشاری: در این فلومتر با اندازه‎گیری افت فشار ایجاد شده بواسطه یک محدودیت قرار گرفته در مسیر جریان فلو، میزان نرخ فلو تعیین می‎شود، به طوری که اختلاف فشار ایجاد شده اندازه‎گیری شده و سپس نرخ فلو از این اختلاف فشار استنتاج می‎شود.
  • فلومتر توربینی: نرخ دبی را در یک لوله یا خط فرآیند از طریق روتور اندازه‎گیری میکند که به محض اینکه سیال از پره های آن عبور میکند میچرخد.
  • روتامتر: سنجش فلو توسط این دستگاه نیز بر اساس رابطه ی بین دو فاکتور شناخته شده صورت می‎گیرد که یکی از فاکتورهای ثابت بوده، و تغییرات فاکتور دیگر نشان دهنده تغییرات نرخ فلو می‎باشد.
  • فلومتر کوریولیس: یک فلومتر جرمی‎واقعی می‎باشدکه بر اساس اصول فزیکی تاثیرات چرخش زمین بر روی جرم کار می‎کند.
  • فلومترهای مغناطیسی : از این فلومتر به طور گسترده ای برای اندازه‎گیری نرخ فلوی سیالات رسانا استفاده می‎شود.
  • فلومتر ورتکس: این فلومتر از پدیده های فیزیکی ای استفاده می‎کند که باعث ایجاد تغییرات گسسته در برخی پارامترها می‎شود، به طوری که این پارامتر ها تابعی از فلو عبوری از فلومتر می‎باشند.

بهترین فلومتر:

همانطور که مشخص است انتخاب بین انواع فلومتر با برندهای مختلف، کار دشواری است، با این حال پرمصرف‎ترین فلومتر در صنعت، فلومترهای برند اندرس هاوزر می‎باشد.

تامین ابزار دقیق مورد نیاز کارخانه

تمامی‎موارد گفته شده برای آشنایی و انتخاب ابزار مناسب ضروری است. البته این بخشی از مطالب مورد نیاز است، مسلما بهره گیری از مشاوره افرادی که در این حوزه فعالیت می‎کنند می‎تواند کمک بسیاری کند. در این بین شرکت هایی که به طور مستقیم یا با توجه به شرایط فعلی کشور به صورت غیر مستقیم با کارخانه هایی نظیر زیمنس، اندرس هاوزر، روزمونت، سامسون، پیلز، ABB، پپرل فوکس، یوکوگاوا، روتورک، ویکا ارتباط دارند، علاوه بر فروش محصولات، در بحث ارائه محصولات سفارشی و پشتیبانی و تعمیرات می‎توانند پاسخگو باشند. میراکنترل یکی از این شرکتهاست که با توجه به بهره گیری از مهندسین مجرب، برای استقرار، مشاوره و پشتیبانی می‎تواند خدمت رسانی کند.

کدخبر: 743106 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟