هزینه سفر به کیش و استانبول چقدر تمام می شود ؟

به گزارش اقتصادی رکنا، درحال حاضر ارزان‌ترین بلیت رفت و برگشت تهران ـ استانبول برای پایان هفته، حدود چهار میلیون تومان است. بلیت یک‌طرفه تهران ـ کیش در ارزان‌ترین حالت ۹۵۰هزار تومان است که هزینه دو طرف آن نزدیک به دو میلیون تومان می‌شود که به گفته آژانس‌داران برای یک سفر داخلی، با توجه به حذف قانون تکمیل ۶۰ درصد صندلی‌ها، قیمت بالایی محسوب می‌شود.

علاوه‌بر نرخ بلیت هواپیما، قیمت هتل نیز هزینه سفر به جزیره کیش را در رقابت با استانبول که یکی از پرسفرترین مسیرهای خارجی ایرانی‌ها محسوب می‌شود، قرار داده است.

قیمت یک شب اقامت در اتاق دوتخته هتل‌های پنج‌ستاره کیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و این نرخ در هتل دریایی این جزیره برای اتاق‌های دونفره رو به غروب تا شبی پنج میلیون هم تومان می‌رسد.

نکته قابل تأمل، قیمت برخی از هتل‌های دو و سه‌ستاره این جزیره است که در مواردی با نرخ هتل‌های پنج‌ستاره برابری می‌کند، درحالی کیفیت خدمات آن‌ها قابل مقایسه نیست؛ مثلا یک هتل دوستاره که ۳۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و یک بار سال ۱۳۹۷ بازسازی شده، برای یک شب اقامت در اتاق دوتخته، یک میلیون تومان قیمت گذاشته است که با توجه به میانگین اقامت در جزیره کیش که حدودا چهار شب است، اقامت در یک هتل دوستاره برای دو نفر به مدت چهار شب همراه با صبحانه بدون احتساب ناهار و شام و ترددها و تفریح، فقط چهار میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

با این حال، آژانس‌داران می‌گویند مسیر کیش در آستانه اجرای طرح هوشمندسازی سفر و آلودگی هوای پایتخت شلوغ شده، به طوری که در بسیاری از هتل‌ها جای خالی پیدا نمی‌شود.

مهرسا سبزه‌ها، مدیر داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری در تهران که از افزایش حجم تقاضا در مسیر کیش ابراز تعجب می‌کند، رشد قیمت در هتل‌های این جزیره را هم ناگهانی می‌داند و به ایسنا می‌گوید: یکی از گران‌ترین هتل‌های کیش تا ۲۸ آبان، صددرصد پر شده است و در سایر هتل‌های سه، چهار و پنج‌ستاره به سختی اتاق خالی پیدا می‌شود. شاید علت آن اجرای طرح جدیدی باشد که به مسافران بدون کارت واکسن و تست منفی کرونا، اجازه سفر و اقامت نمی‌دهد. البته آلودگی هوا هم مزید بر علت شده است.

او اظهار می‌کند: تغییر قیمت‌ها در این مسیر به نظرم ناگهانی بوده است. قیمت یک تور چهار شب و پنج روز با پرواز رفت و برگشت و اقامت در هتل پنج‌ستاره معمولی برای یک نفر، شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. وقتی به مسافر این قیمت را اعلام کردم، تعجب کرد و گفت اگر قرار باشد شش میلیون تومان برای این هتل و آن پرواز بدهد، دو میلیون تومان اضافه می‌دهد که حداقل در بهترین هتل کیش اقامت داشته باشد.

او اضافه می‌کند: قیمت هتل‌ها و پرواز کیش، هزینه این سفر را به نرخ تور استانبول نزدیک کرده است؛ قیمت تور سه شب و چهار روز استانبول با اقامت در یک هتل سه‌ستاره از حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. همین خدمات با اقامت در هتلی پنج‌ستاره حدود شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگرچه کیش به خاطر آب و هوا و محدودیت‌هایی که به‌زودی اجرا می‌شود، برای الان مقصد جذابی است، ولی خیلی‌ها وقتی قیمت سفر ترکیه را متوجه می‌شوند، ترجیح می‌دهند آن را انتخاب کنند.

سازمان فرهنگ و گردشگری استانبول به تازگی اعلام کرده که تنها در یک ماه (سپتامبر ۲۰۲۱) نزدیک به ۱۰۶هزار ایرانی به این شهر سفر کرده‌اند. همچنین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱، ایرانی‌ها در بین اتباع خارجی، بیشترین سفر را به ترکیه داشته‌اند./ایسنا

کدخبر: 740693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟