مسکن مهر پس از 13 سال کامل نشده ، طرح های جدید می دهند !  / چرا خانه های مردم را تحویل نمی دهید ؟

مسکن مهر در سال 1388و در دوره تصدی محمد سعیدی کیا بر وزارت راه و شهرسازی، کلید خورد و در دوره وزارت علی نیکزاد به یکی از برنامه‌ های اصلی دولت محمود احمدی‌ نژاد بدل شد. طرح مسکن مهر در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال 1386 مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که طرح مسکن مهر در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است که در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود. دولت محمود احمدی‌نژاد تحت طرح مسکن مهر ، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تهیه و به‌ عنوان لایحه یک فوریتی در تاریخ اول خرداد 1386جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و متعاقباً مجلس نیز در تاریخ 25 اردیبهشت سال 1387 این لایحه را با تأیید شورای نگهبان نهایی و ابلاغ کرد که با ایجاد زمینه‌های لازم این قانون از سال 1388 اجرایی شد. پس از 13 سال سرنوشت مسکن مهر به کجا رسیده است؟

به گزارش اقتصادی رکنا، بیش از یک دهه از آغاز طرح مسکن مهر می گذرد اما این پروژه عظیم هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. میراثی که از دولت دهم برای دولت های بعدی باقی ماند و مشخص نیست چه زمانی به طور کامل تحویل متقاضیان می شود. واحدهای مسکن مهر از جمله شهر پرند مطابق قرارداد باید سال‌ های 91 و 92 تحویل می‌ شد، اما بعد از این همه سال هنوز پرونده این طرح مختومه نشده است و متقاضیانی که با هزار امید و آرزو در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اند، بلاتکلیف مانده و با خلف وعده در زمان تحویل مواجه هستند و کسی پاسخگوی آنها نیست.

محمد اسلامی: مسکن مهر به دولت سیزدهم انتقال پیدا نخواهد کرد !

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی وقت، تیر ماه 1400 در جریان بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی که شامل افتتاح بیش از 51 هزار واحد مسکن ملی و مهر بود، گفت: "دولت برای حمایت از قشر ضعیف‌ تر اقدامات حمایتی داشت تا ساز و کار جریان تولید مسکن و خانه دار شدن دهک های پایین به یک فرآیند منسجم تبدیل شود."

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متعهد شدیم مسکن مهر باقی‌مانده را تحویل دهیم، گفت: "امروز 51 هزار واحد مسکونی افتتاح شد که 22 هزار واحد آن مسکن مهر بود."

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفته بود: "دولت تدبیر و امید هم اشکالات واحدهای تحویل داده شده در دولت قبل را اصلاح کرد، هم محوطه سازی و خدمات روبنایی واحدهای تحویل داده شده را تکمیل کرد و هم با تکمیل واحدهای مسکن مهر و تحویل آن به مردم، مسکن مهر به دولت سیزدهم انتقال پیدا نخواهد کرد."

اما برخلاف گفته وزیر وقت، این پروژه به دولت سیزدهم نیز منتقل شد و هم اکنون صحبت از ساخت یک میلیون خانه در سال و طرح نهضت ملی مسکن به میان آمده است.

طرح هایی که عمده فرق آنها فقط اسامی آنان با هم است. در زمان حسن روحانی نیز مسکن مهر را غیرکارشناسی دانستند و طرحی به نام مسکن اجتماعی را مطرح کردند. پس از آن همان طرح را به مسکن ملی تغییر دادند. این تغییرات و تغییر اسامی چه کمکی به مردم کرده است که سالیان سال است در آرزوی مسکن به سر می برند؟ مساله ای که رییس کمیسیون عمران مجلس نیز از آن انتقاد کرده است.

سه هفته است جلسه شورای عالی مسکن برگزار نشده است

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز گذشته با بیان اینکه قرار بر این بود جلسات شورای عالی مسکن برای تسریع در روند طرح تولید یک میلیون واحد مسکن در سال بصورت منظم برگزار شود، گفت: "متاسفانه علیرغم گذشت هفته‌ها از اولین جلسه شورای عالی مسکن این شورا تشکیل جلسه نداده و بیم آن می‌رود شعار آقای رییس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال مسکوت بماند."

محمدرضا رضایی کوچی افزود: "در جلسه اول شورای مسکن که به ریاست رییس جمهور برگزار گردید قرار بود پس از ۱۰ روز شورای مسکن مجدد برگزار شود و هماهنگی های لازم صورت گیرد اما با گذشت سه هفته تاکنون شورای مسکن تشکیل نشده و این می‌تواند به بحث خانه‌دار شدن مردم آسیب وارد کند."

وی ادامه داد: "قرار شده است که برخی اقدامات که نیاز به تصویب در شورای عالی مسکن دارند، مطرح و تصمیم گیری شود."

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رییس جمهور در اسرع وقت نسبت به تشکیل شورای مسکن اقدام کند، اظهار داشت: "بحث مشکلات بانکها، تامین مصالح از طریق وزارت صمت،تامین زمین از طریق وزارت راه و تامین هزینه های ساخت از طریق وزارت اقتصاد باید هر چه سریعتر در شورا مطرح شوند و هماهنگی های لازم با دستگاههای مربوطه انجام گیرد در غیر این صورت احتمال مسکوت ماندن و عملیاتی نشدن آن وجود دارد."

تکلیف واحدهای باقیمانده مسکن مهر را چه کسی مشخص می کند؟

آنچه مشخص است این است که پروژه مسکن مهر نه تنها تکمیل نشده است و متقاضیان این پروژه ها هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند، بلکه هیچ سرنوشت روشنی برای آن نیز متصور نیستند. چرا که نه مسئولی از آن صحبت می کند و نه سازمانی آن را پیگیری می کند. خبرنگار اقتصادی رکنا چندین مرتبه با مسئولین مربوطه تماس گرفته و پیام داده است، اما متاسفانه پاسخگو نبودند. بالاخره تکلیف واحدهای مسکن مهر چه می شود؟ در این خصوص گفتگوی خبرنگار اقتصادی رکنا با یکی از متقاضیان مسکن مهر را در ادامه بخوانید:

چهار سال است قسط خانه ای را می دهم که هنوز تحویل نداده اند

یکی از متقاضیان مسکن مهر به خبرنگار رکنا گفت: در تاریخ 1387/06/02 برای طرح مسکن مهر پرند ثبت نام کردم. مبلغ اولیه که رهن خانه اجاره ای بود که در آن ساکن بودم از صاحبخانه گرفته و واریز کردم. پس از 8 سال و 5 ماه در تاریخ 1395/11/20 از سوی شرکت عمران پرند پیامک آمد که واحد شما آماده است و برای تحویل مراجعه کنید و اگر مراجعه نکنید امتیاز این واحد به شخص دیگری منتقل می شود.

وقتی مراجعه کردم گفتند خانه آماده است و برای اخذ دفترچه قسط از بانک مسکن پرند اقدام کنید. پس از آنکه دفترچه قسط را گرفتم و خیالشان راحت شد، گفتند خانه هنوز آماده نیست. از تاریخ 1396/06/01 تا به حال اقساط را هر ماه به موقع پرداخت کرده ام اما هنوز خانه را تحویل نداده اند.

خواستم از آنها شکایت کنم، زیر برگه قرار داد نوشته اند اگر مشکل از پیمانکار باشد می توانید خسارت بگیرید. اما اگر مشکل از سوی دولت باشد نمی توانید خسارت بگیرید. وقتی می پرسم مشکل چیست؟ می گویند آب و گاز آمده است اما هنوز برای واحد شما نصب نشده است. پیمانکار می گوید خانه آماده است. قانون این است که تا خانه را به ما تحویل ندهند، نباید دفترچه بانک بگیریم. اما به ما دروغ گفتند. از سوی شرکت عمران پرند پیامک ارسال می شد.

از تاریخ 1396/09/08 تا به امروز ماهی یک بار به پرند مراجعه می کنم و همیشه وعده وعید می دهند که چند ماه دیگر واحد ما آماده تحویل است. الان چند سال است که با این وعده ها مرا سردرگم کرده اند.

مسکن مهر

بیش از 4 سال است که قسط بانک را پرداخت می کنم اما از خانه خبری نیست. پیمانکار این پروژه نه تلفن پاسخ می دهد و نه پاسخ پیامک. فقط می گویند دولت مقصر است. جالب این است که پول اجاره زمین را قبلا از ما گرفته اند.

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

مسکن مهر

کدخبر: 737926 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟