آغاز روابط تجاری ایران و عربستان پس از 18 ماه / رئیس جمهور چه دستوری صادر کرد؟

ایران و عربستان روابط تجاری خود را از سرگرفته اند. به نظر می رسد مذاکرات اخیر ایران و عربستان توانسته است گام های مثبتی در راستای عادی سازی روابط دو کشور داشته باشد.

به گزارش اقتصادی رکنا، براساس آخرین گزارشات گمرکات ایران، در نیمه نخست سال جاری بیش از 47 میلیون تن کالا به ارزش 22 میلیارد و 588 میلیون دلار بین ایران و 15 کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است. پس از بسته شدن سفارت عربستان در سال 95، به نظر می رسد بار دیگر روابط اقتصادی دو کشور به شرایط عادی برگشته است. در این خصوص گفتگوی رکنا با محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران را بخوانید:

سخنگوی گمرک

آغاز رابطه تجاری ایران و عربستان پس از یک سال و نیم

در این خصوص سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک به خبرنگار اقتصادی رکنا گفت: بحث تجارت با سیاست تفاوت دارد. بسیاری از مواقع آنچه در حوزه سیاست رخ می دهد، عینا در حوزه تجاری نیست و آنچه در حوزه تجاری است در حوزه سیاست دیده نمی شود. اما حتما بر روی هم اثر می گذارند. ما از سال 95 به تدریج کاهش تجارت با عربستان را داشتیم و در یک سال و نیم گذشته به طور کامل رابطه تجاری دو کشور قطع شد.

چه کالاهایی به عربستان صادر کردیم؟

لطیفی ادامه داد: خوشبختانه مجددا با تاثیر مذاکراتی که اتفاق افتاده است، صادرات ما از شهریور ماه با ارسال دو محموله از سرگرفته شد. این یک پالس مثبت است و امیدواریم تجارت با تسهیلی که اتفاق افتاده است در حوزه سیاست هم اثرگذار باشد. زیرا روابط با همسایگان یکی از سیاست های اعلامی دولت سیزدهم و تاکید مقام معظم رهبری است. هر چه کاهش تنش در منطقه در حوزه سیاسی و نظامی داشته باشیم، طبیعی است که تعاملات اقتصادی و فرهنگی کشور و منطقه افزایش پیدا می کند. برآیند این اتفاق افزایش امنیت در منطقه و رونق اقتصادی و ارتقای جایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه است.

سخنگوی گمرک ضمن افزایش صادرات ایران به عربستان تا 39 هزار دلار، گفت: دو محموله تا پایان شهریور صادر شد. محموله 6 هزار دلاری کاشی و محموله 33 هزار دلاری شیشه های کروی قابل استفاده در حوزه راهنمایی و رانندگی بوده است. فعلا از عربستان وارداتی نداشته ایم.

محمد لاهوتی

روند صادرات در کشور افزایشی است

لاهوتی به مناسبت روز صادرات ضمن تبریک به صادرکنندگانی که طی سال های اخیر توانستند منابع ارزی را تامین کنند به خبرنگار اقتصادی رکنا گفت: در سال های اخیر منابع صادرات غیرنفتی جایگزین منابع ارزی از محل فروش نفت شده است. آمارهای صادراتی کشور حاکی از رشد 61 درصدی طی 6 ماهه امسال نسبت به 6 ماهه مشابه در سال 99 است. روند صادرات در کشور افزایشی است. کشورهای هدف صادراتی ما کماکان 5 کشور اول شامل چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان و ترکیه است.

وی درخصوص وضعیت حوزه واردات کشور افزود: در مقابل واردات کشور کماکان از امارات متحده عربی، چین، ترکیه، سوئیس و آلمان است. این کشورها 5 کشور اول شریک تجاری ایران هستند. این مساله بیانگر این است که بازارهای ما به دلیل تحریم ها در صادرات محدود به 5 کشور تقریبا همسایه ما به جز چین، شده است. در شرایط فعلی این مساله طبیعی است اما در شرایط عادی ما باید به دنبال گسترش بازارها باشیم.

حضور عربستان در حوزه سیاسی و تجاری کشور حائز اهمیت است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره آغاز روابط تجاری ایران و عربستان گفت: عربستان یکی از شرکای قدیمی ایران در بحث تجارت بوده است. عربستان با ایران هم مرز و همسایه است و در هدف گذاری 15 کشور صادراتی ما قرار دارد که متاسفانه در سال های گذشته به دلیل مسائل سیاسی ارتباط های تجاری ما هم قطع شد. در حال حاضر باتوجه به رایزنی ها و گفتگوهایی که شروع شده است، بخش تجاری ما تا حدودی افزایش یافته است. قطعا این امر می تواند کمک کننده به حجم تجارت ما چه در بعد صادرات و چه در بعد واردات با بودن عربستان در شرکای تجاری ما تلقی شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که ما به دلیل ارتباطات دیرینه و تاریخی که با عربستان داریم و به عنوان دو کشور بزرگ منطقه پیام این دوستی و ارتباط هم می تواند ثبات را به موضوع اقتصاد منطقه و در برخی مواقع موضوعات سیاسی را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. از این جهت حضور عربستان در بخش تجاری ما و رابطه سیاسی ما حائز اهمیت و تاثیرگذار است. لذا از این موضوع هم استقبال می کنیم و امیدوار هستیم هرچه سریعتر روابط به صورت عادی برگردد.

با کاهش ارزش پول ملی، صادرات کاهش یافت / درون سیاست های غلط بازنگری شود

لاهوتی درخصوص حوزه تجارت خارجی و حجم صادراتی گفت: سال گذشته 36/5 میلیارد دلار صادرات کشور در مقابل 38 میلیارد دلار واردات کشور بوده است. تراز تجاری کشور کمی کمتر از 1/5 میلیارد دلار منفی بوده است. این در شرایطی اتفاق افتاده است که متاسفانه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است. شاید در دنیا تنها کشوری باشیم که با کاهش پول ملی، صادرات کاهش پیدا کرده است. این مساله تقریبا در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است. این نشان دهنده سیاست گذاری هایی است که باید درون آن بازنگری شود و از اعمال سیاست های غلط جلوگیری شود.

کمیته پایش به دستور رئیس جمهور شکل می گیرد

وی درباره جلسه ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده است، افزود: خوشبختانه با شروع دولت سیزدهم اصلاحات قوانین شروع شده است. روز پنجشنبه در حضور آقای رئیس جمهور با پیشنهادی که مبنی بر پایش قوانین سه سال گذشته در حوزه تجارت خارجی داده شد، ایشان به وزیر محترم صمت دستور دادند که کمیته پایش شکل بگیرد. امیدوار هستیم با رفع این موانع و اتفاقاتی که در ماه های اخیر در دولت سیزدهم رخ داده است، ما مجددا شاهد بهبود شرایط تجارت خارجی کشور باشیم.

موانع خودساخته و خودتحریمی برطرف شود

لاهوتی ادامه داد: تا پایان سال پیش بینی می شود صادرات کشور حداقل بالغ بر 40 میلیارد دلار رقم بخورد. اگر در این 6 ماه باقی مانده موانع موجود که به نوعی خودساخته و خودتحریمی است، برطرف شود حتی تا 45 میلیارد دلار را هم بعضا پیش بینی می کنند. لذا این مساله به سیاست گذاری های دولت سیزدهم بستگی دارد که به نظر می رسد دولت هم در جهت تسهیل تجارت خارجی اهتمام و جدیت دارد که قدم بردارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در آخر گفت: باتوجه به موضوعات مطرح شده پیش بینی می کنم که ما تا پایان سال ان شاالله در حوزه تجارت خارجی شاهد گشایش هایی خواهیم بود. این مساله باتوجه و نگاه به شرایط فعلی است. اگر موضوع مذاکرات آغاز شود و توافقاتی اتفاق بیفتد قطعا شرایط را بهتر خواهد کرد و ما آن زمان باید به سمت گسترش بازار و جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت سرمایه گذاری مشترک حرکت کنیم.

کدخبر: 732705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟