ماجرای کاهش قیمت لبنیات به کجا رسید ؟
حجم ویدیو: 5.77M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47

قیمت لبنیات بر اساس اعلام مرکز آمار ایران طی یک سال گذشته تا 70 درصد افزایش یافته است. البته این رقم به صورت رسمی اعلام شده است. مشخص نیست در طول این یک سال و حتی با گذشت چند ماه از سال 1400 چند مرتبه و چقدر قیمت لبنیات بالا رفته است. به طوری که گاهی به صورت هفتگی یا بعضا هر ماه شاهد افزایش قیمت لبنیات و برخی از محصولات لبنی در بازار بودیم که یک نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می کنید:

لبنیات گران شد

براساس اطلاعیه ای که از سوی وزیر جهاد کشاورزی منتشر شده است قرار است قیمت لبنیات 10درصد کاهش یابد. این خبری بود که در روزهای گذشته منتشر شد. پس از انتشار این خبر مشخص شد که این کاهش قیمت لبنیات شامل تمامی محصولات لبنی نبوده وتنها قرار است فقط شامل 3 محصول لبنی کم کیفیت که اقشار کم درآمد و دهک های پایین درآمدی در جامعه اغلب مشتری آن هستند در بر بگیرد، که آن هم 5 درصد از سود مغازه دار و 5 درصد از سود تولید کننده کسر شود.

به گزارش اقتصادی رکنا، پس از اعلام خبر کاهش 10 درصدی قیمت 3 محصول لبنی، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران تنها 10 قلم کالای لبنی را مشمول قیمت گذاری دولتی دانسته و قیمت گذاری مابقی محصولات که اغلب محصولات پرمصرف بازار است را عملا آزاد اعلام کرده است. آن هم در حالی که قیمت ماست پاستوریزه نسبت به مهر سال گذشته 70/6 درصد و قیمت شیر پاستوریزه 60/6 درصد افزایش داشته است و حالا با کسر 10 درصد قیمت 3 قلم کالای کم تقاضای بازار که 5 درصد آن هم از مغازه دار کسر می شود، می گویند قیمت لبنیات کاهش یافته است. آیا این اقدام به اسم کاهش قیمت، به نفع مردم است یا به نفع برخی تولیدکننده هایی که از این پس می توانند محصولاتی که کیفیت پایینی داشته و مشتری چندانی ندارد، به بازار عرضه کنند؟

بهتر است مسئولین خود را به جای مردم بگذارند. پس از یک سال قیمت لبنیات تا 70 درصد افزایش یافته است. حال قیمت فقط 3 محصول لبنی، آن هم از نوع کم کیفیت ترین محصولات بازار قرار است 10 درصد کاهش یابد که 5 درصد آن را هم مغازه دار باید از سود خود کم کند.

آزادسازی قیمت لبنیات

به گزارش اقتصادی رکنا، در این خصوص گفتگوی رکنا با سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران را بخوانید:

بنی طبا در ابتدا گفت: از 17 مهر ماه تولید این سه قلم کالا که مشمول کاهش 10 درصدی قیمت قرار گرفته، آغاز شده است. اما به واسطه مسائل فنی بازار و این که مغازه دار باید پس از اتمام موجودی و براساس نیاز خود به سفارش این اقلام اقدام کند، با تاخیر عرضه می شود. این اقلام شامل شیر پاستوریزه ساده نایلونی 900 گرمی، ماست 2/5 کیلویی پاستوریزه ساده، پنیر 400 گرمی UF که در برندهای مختلف تولید شده است.

وی افزود: هم اکنون عرضه ماست و پنیر به دلیل پروتکل تولید که چند روز باید در قرنطینه باشد، با تاخیر مواجه شده است. در کل معمولا وقتی تغییر قیمتی در بازار رخ می دهد یک هفته تا 10 روز به طول می انجامد تا به دست همه مغازه داران سراسر بازار برسد.شیر نایلونی در حال حاضر در بازار عرضه می شود. عرضه ماست هم به تازگی آغاز شده است و فقط عرضه پنیر به دلیل بحث قرنطینه اواخر هفته آغاز می شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران درخصوص افزایش قیمت لبنیات در یک سال اخیر گفت: قیمت لبنیات در سال 1400 یک بار به طور رسمی در مرداد ماه بواسطه تغییر قیمت شیرخام رخ داد. مرداد ماه قیمت شیر خام از 4 هزار و 500 تومان به 6 هزار و 600 تومان افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت به طور مستقیم قیمت 10 قلم کالای لبنی را که مشمول قیمت گذاری دولتی قرار می گیرند، افزایش داد.

این 3 قلم کالای لبنی را بیشتر دهک های محروم جامعه استفاده می کنند

وی تاکید کرد: اما پس از افزایش قیمت که پس از مرداد ماه انجام شد، به دلیل تمهیدات و قول هایی که وزارت جهاد کشاورزی دادند، ما و شبکه فروشگاهی هر کدام 5 درصد از سود قانونی و مشروع خود کم کردیم تا 3 کالا را ارزانتر به دست مردم برسانیم. این سه قلم، کالاهایی است که بیشتر دهک های محروم استفاده می کنند.

بنی طبا ادامه داد: سایر اقلام لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی نیست و براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل ، نسبت به هزینه تولید و عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود. براساس این آیین نامه هزینه تولید و 14درصد سود مشروع و قانونی، قیمت محصولات را تعیین می کنند. این محصولات شامل لبنیات غنی شده، ویتامین دار مانند ماست یونانی، شیرکاکائو، شیرهای غنی شده و ... است.

5 درصد از سود مغازه دار کسر می شود

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: معمولا بر روی هر کالای لبنی مغازه دار 10 تا 15 درصد سود لحاظ می کند و این در حالی است که تولید کننده کمتر از 10 درصد سود می برد. برای این سه قلم که قرار است ارزان تر به دست مردم برسد، 5 درصد از سود مغازه دار و 5 درصد از سود تولیدکننده کسر شده است.

وی در آخر گفت: اما در این میان مساله ای ایجاد شده است که به دلیل کم شدن انگیزه مغازه دار برای سفارش این سه قلم که از تحویل و فروختن آن پرهیز می کند. این مشکل را با مذاکره با اتاق اصناف و وزارت جهادکشاورزی و فروشگاه های زنجیره ای پیگیری کردیم و قرار است طی تفاهمنامه ای حل شود. که توزیع کنندگان و خرده فروش ها از بخشی از سود خود چشم پوشی کنند و کالاها را با 5 درصد سود کم تر عرضه کنند.

قیمت لبنیات

قیمت لبنیات

قیمت لبنیات

قیمت لبنیات

کدخبر: 729023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟