دولت قیمت جدید تخم مرغ را اعلام کند بازار آرام می شود / شانه ای 15 هزار تومان به جیب واسطه می رود

قیمت تخم مرغ در بازار هم اکنون به شانه ای 65 هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که قیمت تخم مرغ درب مرغداری شانه ای 38 تا 40 هزار تومان است. رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار ایران معتقد است اگر قیمت تخم مرغ اصلاح شود و قیمت واقعی آن اعلام شود، قیمت تخم مرغ تا 15 هزار تومان کاهش می یابد. در خصوص مشکلات مرغداران و تولیدکنندگان و همچنین قیمت تخم مرغ، گفتگوی رکنا با حمید کاشانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار ایران را بخوانید:

قیمت واقعی تخم مرغ چقدر است؟

کاشانی در ابتدا ضمن بیان این که سرانه مصرف تخم مرغ در کشور افزایش یافته است، درباره قیمت تخم مرغ گفت: در حال حاضر هر ایرانی در سال 200 عدد تخم مرغ، معادل 12 کیلو مصرف می کند. قیمت تخم مرغ در حال حاضر درب مرغداری بین شانه ای 38 تا 40 هزار تومان است که با احتساب سود باید هر شانه تخم مرغ 43 تا 45 هزار تومان به دست مردم برسد.

وی افزود: قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ 33 هزار تومان است که مربوط به سال گذشته است. از سال گذشته تا به امروز طی چندین نامه به معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیر کل تنظیم بازار و مراجع ذی ربط تاکید شد که قیمت تخم مرغ باید اصلاح و واقعی شود. طی چندین نامه این مساله به دولت قبل عنوان شد، که باتوجه به تاخیر ورود گله های مرغ اجداد در سال 98 به کشور، نیاز به این وجود دارد که چندین تصمیم توسط دولت اخذ شود. این اتفاقاتی که امروز رخ می دهد حاصل تعلل در اخذ تصمیم های به موقع و شنیده نشدن هشدارهای بخش خصوصی در گذشته است.

کاشانی در ادامه تاکید کرد: در دولت گذشته قیمت تخم مرغ را به دلایلی از جمله این که شب عید است و نزدیک انتخابات است، اصلاح نکردند. گفتند اجازه دهید دولت جدید بیاید. دولت جدید هم در حال حاضر در حال بررسی است که ان شاالله قیمت واقعی تخم مرغ را اعلام کند. ما آمادگی این را داریم و کتباً اعلام کردیم که حاضر هستیم کل تولید خود را به قیمت شانه ای 38 تا 40 هزار تومان به غرفه ها و میادین تحویل دهیم تا با کمترین قیمت به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان این که قیمت واقعی تخم مرغ از آنچه در حال حاضر در بازار است، بسیار پایین تر است، گفت: در حال حاضر تخم مرغ در بازار شانه ای 55 تا 65 هزار تومان است که قیمت واقعی حداقل شانه ای 15 هزار تومان کمتر از قیمتی است که به دست مصرف کننده می رسد. یعنی قیمت واقعی تخم مرغ شانه ای 43 تا 45 هزار تومان با توجه به وزن های مختلف باید به دست مصرف کننده برسد. این مبلغ هم مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی است و هم مورد تایید تولیدکننده و مصرف کننده است.

حمیدرضا کوچک کاشانی

عدم اعلام قیمت واقعی تخم مرغ باعث دلال بازی شده است

کاشانی تاکید کرد: وضعیتی که در حال حاضر در بازار حاکم است به این دلیل است که قیمت واقعی تخم مرغ اعلام نمی شود. این مساله باعث سود جویی و منفعت طلبی و دلال بازی در بازار شده است. در این میان هم فقط تولیدکننده و مصرف کننده زیان می بینند.

وی در ادامه درخصوص شفاف نبودن سیستم توزیع گفت: در فضای مجازی فیلمی منتشر شده است که فردی قیمت تخم مرغ را محاسبه و اعلام می کند. به نظر می رسد با این کارها افرادی در پی این هستند که با کلاهبرداری، تولیدکننده را روبروی دولت قرار دهند و از طرفی ناکارآمدی دولت را برجسته کنند. این افراد به دنبال این هستند که توجه را از توزیع غیرشفاف و منفعت طلبی و سودجویی عده ای به سمت دولت و تولیدکننده معطوف کنند، در صورتیکه واقعیت بازار چیز دیگری است. براساس نامه ها و مستندات موجود، چندین بار خواهش کردیم که اجازه دهید تخم مرغ را شانه ای 43 تا 45 هزار تومان به صورت گسترده به دست مصرف کننده برسانیم. اما به دلیل منفعت طلبی و سودجویی برخی و وجود سیستم توزیع غیر شفاف و سنتی، بازار دچار هرج و مرج و بی نظمی شده است.

دولت قیمت واقعی را اعلام کند تا مشکل تخم مرغ در کشور حل شود

کاشانی در بیان راهکار مشکلات موجود افزود: ما از مردم عذرخواهی می کنیم. در وضعیت نابسامان کنونی که برای تولید کننده هم قابل قبول نیست ، تولید کننده کمترین تقصیر را دارد. برای برون رفت از این وضعیت و برای حمایت از مردم اگر وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین همین فردا اجازه دهند که تخم مرغ را 43 تا 45 هزار تومان عرضه کنیم این کار عملی است. چون قیمت مصوب تخم مرغ قیمت قدیم است فروشگاه ها و میادین نمی توانند تخم مرغ را به قیمت جدید تحویل بگیرند تا قیمت جدید بیاید و کارشناسی شود. مسئولین ذی ربط اجازه دهند توزیع شروع شود تا جلوی این هرج و مرج گرفته شود.

وی درباره تولید مرغ اجداد در داخل کشور گفت: مرغ اجداد در حال حاضر در ایران وجود دارد، اما مرغ لاین و جوجه هایی که برای مرغ اجداد نیاز داریم از طریق واردات تامین می شود و در حال حاضر فناوری آن را نداریم که خودمان تولید کنیم. در حال حاضر صادرات تخم مرغ در کشور وجود ندارد.

کاشانی درخصوص خبر واردات تخم مرغ به کشور گفت: برای واردات تخم مرغ تامین ارز شد و قرار شد تخم مرغ وارد کشور شود. در جلسه هفته گذشته که در وزارت جهاد کشاورزی با مسئولین ذی ربط برگزار شد، همه متفق القول بودند که اگر قیمت تخم مرغ اصلاح شود نیازی به واردات نداریم و تولید داخل کفاف نیاز بازار داخل را خواهد داد.

چرا سایز تخم مرغ ها کوچک شده است؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار درخصوص کوچک شدن سایز تخم مرغ گفت: برخلاف دیدگاه معمول، نظر کارشناسی این است که تخم مرغ هرچه ریزتر باشد، مقوی تر است. مثل مرغ که بهترین سایز آن برای مصرف مرغ گریل است. در جامعه جا افتاده است که مرغ و تخم مرغ درشت خریداری کنند. اما از نظر پروتئین، ریز مقوی ها و ویتامین  ها هر چقدر تخم مرغ ریزتر باشد، بهتر است. در کل سایز تخم مرغ بستگی به جایی دارد که فروخته و توزیع می شود. در حال حاضر 60 تا 70 درصد تولید تخم مرغ در سایز درشت است و اتفاقا تولید سایز کوچک بسیار کم است.

مجبور هستیم به جای نهاده ها از مواد نامرغوب استفاده کنیم

وی در ادامه درخصوص تامین نهاده ها تاکید کرد: چند ماه گذشته درخصوص تامین نهاده ها مشکل داشتیم. در حال حاضر نهاده تامین می شود اما با بی نظمی تامین می شود. متاسفانه به صورت دقیق و در زمانبندی مشخص به دست مرغدار و تولیدکننده نمی رسد. ما مجبور هستیم به دلیل این بی نظمی، نهاده مورد نیاز خود را یا از بازار آزاد تهیه کنیم، یا متاسفانه در برخی موارد مواد نامرغوب و یا کالای مورد استفاده دیگری جایگزین می شود.

کاشانی در آخر گفت: به عنوان نماینده تولیدکنندگان تخم مرغ از مردم عذرخواهی می کنم. این را بدانند که تمام سعی خود را می کنیم که با همراهی دولت در کمترین زمان و با کمترین قیمت، بازار تخم مرغ را به ثبات برسانیم. از دولت سیزدهم انتظار داریم که به بخش خصوصی اعتماد کند و جایگاه نظارتی خود را تقویت کند. از پیشنهادات و راهکارهایی که بخش خصوصی دارد حمایت و کمک کند این راهکارها اجرایی شود. از دولت درخواست داریم نسبت به وظیفه نظارتی که دارد اجازه دهد بازار اقتصاد و تجارت روند عادی خود را طی کند.

کدخبر: 727033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟