مردم توان خرید گوشت ندارند! / دامداران دام خود را حراج کردند !

مصرف گوشت در کشور طبق آخرین آمار از 12 کیلوگرم در سال به 6 کیلوگرم رسیده است. به عبارتی سرانه  مصرف گوشت خانوار با 50 درصد کاهش مواجه شده است. از دلایل کاهش مصرف گوشت در کشور می توان پایین آمدن توان و قدرت خرید خانوار، افزیش هزینه های تولید برای دامداران و عدم برنامه ریزی های حساب شده در صنعت دامپروری کشور دانست. دلایل کاهش مصرف گوشت کشور را از رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی و رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

مردم توان خرید گوشت را ندارند

به گزارش اقتصادی رکنا، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، درخصوص کاهش مصرف گوشت و حذف گوشت گوسفندی از سفره مردم به رکنا گفت: گوشت گوسفندی گران نیست. بودجه مردم کاهش یافته است. گوشت گوسفندی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشته است. شرایط خاصی هم برای تولید گوشت گوسفندی رخ نداده است و به وفور در بازار وجود دارد. اگر مردم توان خرید ندارند، ارتباطی به بازار گوشت گوسفندی ندارد.

ملکی در پاسخ به این که چرا مردم ترجیح می دهند به جای گوشت گوسفندی، گوشت گوساله مصرف کنند، گفت: به دلیل این که گوشت گوساله فاقد چربی و استخوان است. مردم  گوشت گوساله را ترجیح می دهند چون به صرفه تر است. این در حالی است که گوشت گوساله برخلاف گوشت گوسفندی نسبت به سال گذشته به دلیل کمبود نهاده و کاهش بارش ها و خشکسالی با افزایش قیمت همراه شده است.

وی ضمن بیان این که در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متعادل است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو بره ماده از سوی مغازه دار 110 هزار تومان با حساب 10 تا 12 درصد سود عرضه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این سوال که شنیده می شود برخی دامداران ورشکسته شده اند، گفت: ورشکستگی در صنف خود نداشته ایم. اما تا حدودی کار ضعیف شده است. آن هم به این دلیل است که کمتر کسی به دلیل هزینه ها و درآمدها به این شغل وارد می شود. از سوی دولت قول داده اند که حمایت هایی صورت گیرد که کم و بیش در حال انجام است.

دام به مقدار زیادی بر روی دست دامدار مانده است

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، درخصوص وضعیت دامداران گفت: دام به مقدار زیادی بر روی دست دامدار مانده است. این حجم تولید نیاز به بازار دارد. اما به دلیل پایین آمدن تقاضا، حجم دام تولید شده در دامداری ها افزایش یافته است. از سوی دیگر گرانی نهاده ها، کم آبی و خشکسالی و کرونا که باعث تعطیل شدن مشاغل پرمصرفی چون تالارها، هتل ها و رستوران ها شده است ، باعث شده این میزان دام روی دست دامدار بماند.

پوریان افزود: پایین آمدن تقاضا به دلیل کاهش مصرف خانوار هم به مشکلات دیگر دامداران باید افزوده شود. وضعیت اقتصادی خانوار و قیمت بالای گوشت عرضه شده در بازار، هم توان خرید مردم را کاهش داده است و هم تولیدکننده و دامدار را به دلیل بالا بودن هزینه های تولید تحت فشار قرار داده است. بنابراین باید راه چاره ای اندیشید که این مشکلات برطرف شود.

دامداران دام خود را حراج کردند

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه گفت: گوشت هم به دلیل تورم افزایش قیمت داشته است. در حال حاضر بسیاری از خانوار به سختی می توانند گوشت بخرند. در حوزه دام و گوشت برای حل این مشکلات در تاریخ 17 اردیبهشت 1400 در شورای عالی قیمت گذاری مصوبه ای کارشناسی شد که دامدار بتواند مقداری از تولیدات مازاد خود را صادر کند. متاسفانه این مصوبه در دولت قبل اجرا نشد. در دولت جدید هم پس از گذشت 45 روز هنوز اجرایی نشده است. علت آن هم کم کاری معاونت های وزارت جهادکشاورزی است که باعث معلق شدن این مصوبه شده است.

وی تاکید کرد: این مساله چنان دامدار را در فشار قرار داد که بسیاری از دامداران دام های خود را به دلیل فشار هزینه ها، حراج کردند. لذا صنعت دامپروری کشور نیاز به یک تصمیم گیری درست دارد که بتواند هم در بخش تولید کمک کند و آن را رشد دهد و هم از طرفی گوشت مورد نیاز جامعه تامین شود و مازاد آن صادر شود.

پوریان در ادامه درخصوص ورشکستگی برخی از دامداران گفت: دامداری که برای محصولش خریدار و تقاضایی نداشته باشد و نتواند نهاده مورد نیاز دام خود را تامین کند، ورشکسته است و در حال حاضر دامداران ما در چنین وضعیتی گرفتار شده اند. هم اکنون مثلث هزینه تولید بالا، عدم تقاضا و خشکسالی دامداران را تهدید می کند. راه حل این است که باید بخش عظیمی از گوشتی که تولید شده و بازار داخلی برای آن وجود ندارد، صادر شود و بخش بازرگانی فعال گردد. از طرفی بخشی از تولیدات داخل ذخیره سازی شود. شرکت پشتیبانی که وظیفه پشتیبانی از دام را دارد ، گوشت را خریداری، بسته بندی و در زمان مناسب در بازار عرضه می کند. می توانیم با قیمت مناسب تولیدات دامدار را خریداری کنیم و این صنعت را اقتصادی نماییم تا انگیزه ای برای تولید کننده بوجود آید. امروز دامداران ما دلسرد و بی انگیزه شده اند. در زمانی که تقاضایی در بازار وجود ندارد، می توان بخشی از تولید مازاد را ذخیره سازی و بخشی را صادر کرد. با ذخیره سازی گوشت توسط دولت و به موقع عرضه شدن در بازار دیگر شاهد افزایش قیمت ها نخواهیم بود.

گرانی گوشت مربوط به مقوله بازار است و نه تولید

وی درخصوص گرانی گوشت در بخش بازار و نه بخش تولید، گفت: متاسفانه در حال حاضر بازار از مقوله دیگری پیروی می کند و به تولید هیچ ارتباطی ندارد. بره نر کشتاری کیلویی 55 هزار تومان از دامدار خریداری می شود و با محاسبه ضریب استحصال لاشه 110 هزار تومان تمام می شود. اما چرا هر کیلو گوشت 180 تا 190 هزار تومان در بازار عرضه می شود؟ بنابراین مقوله بازار و مشکلات آن را نباید به تولید مربوط کنیم.

قیمت گوشت قرمز در بازار

پوریان در آخر افزود: قیمت گوساله نر کشتاری هم اکنون هر کیلو 53 هزار تومان و بره نر کشتاری هر کیلو 56 هزار تومان است. دو برابر این قیمت ها با تبدیل به لاشه بعلاوه 10 درصد سود قصاب و فروشنده باید در بازار عرضه شود. اما متاسفانه این موضوع اصلا رعایت نمی شود.

کدخبر: 725268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟