قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام شد

به گزارش رکنا، در سنوات گذشته بازار دام زنده در ایام‌ و مناسبت های مختلف همچون عید قربان، تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی بدنبال ازدیاد تقاضا تب و تاب بیشتری به خود می گرفت که با شیوع کرونا و محدودیت های برگزاری هیئت های مذهبی تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، اما با این حال سودجویان و دلالان همیشه در کمین هستند تا بتوانند با آشفتگی بازار به بهانه های مختلف، بیشترین سود را عاید خود کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو دام سبک با نرخ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان به فروش می رسد که نسبت به هفته های اخیر تفاوت معناداری داشته است، این درحالی است که مسئولان و دامداران خبر از انباشتگی دام در واحدهای دامداری و ورشکستگی صنعت می دهند که با اظهارات دلالان و فروشندگان متفاوت است چرا که آنها علت گرانی اخیر را کمبود بره با وزن مناسب بازار اعلام می کنند.

بنابر اذعان مسئولان انباشت دام در واحدهای دامداری به قدری بالاست که بسیاری از تولیدکنندگان ورشکست و تعدادی در کمین ورشکستگی هستند که اگر هر چه سریع تر اقدامی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و اجرای مصوبات به کار گرفته نشود، صنعت دامپروری نابود می شود چرا که اختلاف قیمت تمام شده با نرخ کنونی دام در بازار بسیاد معنادار است.این پایان ماجرا نیست چرا که به رغم قیمت پایین خرید دام از دامدار، نرخ گوشت در مغازه ها بسیار بالاست که دلایل متعددی همچون رکود بازار، سودجویی عوامل واسطه و دلال و بهانه جویی برای واردات برای این گرانی ها مطرح می شود، درحالیکه سودی از این گرانی ها عاید دامدار نمی شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و بازار دام در ایام اربعین‌حسینی، علل گرانی گوشت و تاثیر تقاضا بر بازار با خبر شویم:

قیمت هر کیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به مشکلات تامین نهاده، تعداد دام لاغر بیشتر از دام‌پروار است که اگر مسئولان تدابیری بیندیشند، از نظر تامین دام پروار مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: تعدد جمعیت دام لاغر نسبت به پروار بیانگر کمبود جمعیت دام در کشور نیست و به افرادی که بدنبال سو استفاده از این ماجرا هستند تا بتوانند اقدام به واردات کنند، تشکل ها با ابزارهای قانونی مانع این کار می شوند.

صدر دادرس ادامه داد: تا زمانیکه دام‌ تولید داخل روی دست دامدار مانده، تشکل ها اجازه واردات گوشت را نمی دهند. کمااینکه هم اکنون مشکلی در عرضه وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام را ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با ازدیاد تقاضا در اربعین حسینی احتمال نوسان جزئی قیمت وجود دارد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور ادامه داد: اختلاف چشمگیر قیمت تمام شده تا نرخ خرید دام از دامدار منجر به ورشکستگی تعدادی از تولیدکنندگان شده است که اگر مسئولان دولتی بدنبال حفظ تولید و تولیدکننده هستند، هر چه سریع تر اقدام عاجلی در این‌خصوص باید انجام دهند.

وی با تاکید بر اصلاح مکانیزم بازار بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت در مغازه ها ۱۵۰‌تا ۱۶۰ هزار تومان است که سودی از این نرخ عاید دامدار نمی شود و عمده این پول به جیب دلال و واسطه سرازیر می شود که این امر بیانگر آن است که مکانیزم کنونی بازار درست نیست و نیاز به اصلاح دارد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه قیمت تمام شده دام با نرخ فروش اختلاف معناداری دارد، بیان کرد: بنابر آخرین برآوردهای مرکز پژوهش های اقتصادی وزارت جهاد در تیر، قیمت تمام شده هر کیلو دام ۹۰هزار تومان بود، درحالیکه متوسط قیمت کنونی خرید هر کیلو دام از دامدار ۵۰ هزار تومان است، ضمن آنکه در صورت برآورد مجدد قیمت تمام شده هر کیلو بره زنده بالای ۱۱۰ هزار تومان است که این اختلاف معنادار قیمت تمام شده با نرخ خرید دام از دامدار منجر به نابودی سرمایه تولید می شود، کمااینکه تعدادی از دامداران ورشکست شدند و تعداد دیگری هم در حال ورشکستگی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به نابودی سرمایه های دامی، دولت هر چه سریع تر باید اقدامات عاجلی برای حفظ تولید در بحث دام سبک اجرا کند تا تولیدکنندگان از بحران فعلی خارج شوند.

گوشت قرمز به اندازه کافی در بازار موجود است

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور از اشباع بازار گوشت خبر داد و گفت: گرانی گوشت در بازار ناشی از بازارگردانی دلال و واسطه است، هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامی در خصوص قیمت گذاری و صادرات دام نشده است، افزود: علی رغم انباشت دام در واحدها، نه تنها صادرات به منظور کاهش مشکلات دامداران مرتفع نشده، بلکه دولت بدنبال واردات گوشت است که این موضوع ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.

عالی قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و دام سبک ۴۰ تا ۴۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس هر کیلو گوشت با قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان باید عرضه شود که با این وجود فروش با نرخ های بالاتر ناشی از سودجویی دلال و واسطه است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه کشتار دام های مولد چراغ خاموش در حال انجام است، بیان کرد: در شرایط کنونی بهترین راهکار رونق تولید و خروج دامداران از بحران فعلی صادرات است که متاسفانه معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی به رغم نامه نگاری های متعدد، جوابی دریافت نکردیم.

وی قیمت تمام شده هر کیلو دام را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، هزینه تولید بشدت بالا رفته است که فروش با نرخ های فعلی به زیان دامدار است.

این مقام‌مسئول درباره بازار دام در ایام اربعین بیان کرد: با توجه به عدم کشش بازار، قیمت دام در ایام اربعین نوسانی ندارد و از طرفی اربعین یک روز است و اتفاق خاصی همانند دهه اول محرم در بازار رخ نمی دهد.

گرانی گوشت، مصرف عمومی را کاهش داده است!

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه مشکلی در تامین دام و گوشت کشور نداریم، اظهار کرد: با توجه به فراوانی گوشت و انباشت دام روی دست دامدار، قیمت در بازار نوسانی ندارد.

وی افزود: علی رغم وعده وعیدهای مختلف از سوی وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات دامداران همچنان پایدار است.

پوریان ادامه داد: باتوجه به ورود به فصل پاییز، میزان دام روی دست دامدار، مشکلات تامین نهاده و نبود بازار دامداران چاره ای جز کشتار دام های خود ندارند چرا که به رغم تصویب صادرات دام از ۱۷ تیر، عملا اتفاق خاصی نیفتاده است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به ماده کشی در کشتارگاه ها بیان کرد: گرانی نهاده و بی رمقی بازار گوشت موجب شده تا ۲۵ میلیون راس دام ضعیف در کشور داشته باشیم که بر این جمعیت زایش های پاییز اضافه می شود که با این وجود مسئولان تدابیری برای صادرات باید اتخاذ شود چرا که تولید ۳ فصل پیش روی دست دامدار مانده است.

وی قیمت کنونی هر کیلو بره لاغر نر را ۵۵ هزار تومان و گوساله ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به فراوانی دام و رکود بازار، قیمت در ایام اربعین نوسانی ندارد.

این مقام مسئول در پایان از مازاد حدود ۶ میلیون راس دام سبک پروار با وزن بالای ۵۵ کیلو و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین در کشور خبر داد و گفت: برای این میزان دام تقاضایی در بازار وجود ندارد که انتظار می رود هر چه سریع تر تدابیری برای صادرات اتخاذ شود تا تولید بهار و زمستان دچار مشکل نشود.

با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، رکود صنعت دامپروری و محدودیت های برگزاری هیئت های مذهبی برآورد می شد که قیمت دام در ایام اربعین التهاب چندانی نداشته باشد که متاسفانه طبق روال معمول واسطه ها و دلالان با بازارگردانی و به بهانه های مختلف بدنبال تشنج و التهاب در بازار هستند، کمااینکه امسال هم به رغم زیان چشمگیر دامدار در فروش و خطر نابودی صنعت، قیمت نسبت به هفته قبل التهاباتی داشته است که انتظار می رود با اصلاح مکانیزم بازار، یکبار برای همیشه به این نابه سامانی ها پایان داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: 724226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟