تعطیلی مدارس این صنف را نابود می کند / قیمت لوازم تحریر بعد از کرونا سر به فلک می کشد !

لوازم تحریر و خرید کیف، کفش و دفتر و کتاب ماه مهر و بازگشایی مدارس را برایمان تداعی می کند. ماه مهری که یک ماه پیش از آن دانش آموزان و دانشجویان با خرید لوازم تحریر، دفتر، کتاب، کیف و کفش مصارف یک سال خود را تهیه می کردند. با ورود کرونا به کشور اما وضعیت بسیار تغییر کرد. مدارس و دانشگاه ها بسته شدند و علم آموزی مجازی شد. بازار لوازم تحریر و کیف و کفش تنها بخشی از مشاغلی است که از این اتفاق آسیب فراوان دید.

به گزارش اقتصادی رکنا، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و هنوز گمانه زنی ها درخصوص زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها ادامه دارد. بازار لوازم تحریر و کیف و کفش در انتظار باز شدن مدارس است. از طرفی هم وزارت آموزش و پرورش قیمت شهریه مصوب مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 1400-1401 را در مقطع ابتدایی بین 2 میلیون و 650 هزار تا 7 میلیون و 100 هزار تومان، در مقطع متوسطه اول بین 3 میلیون و 200 هزار تا 10 میلیون و 150 هزار تومان و در مقطع متوسطه دوم بین 3 میلیون و 795 هزار تا 10 میلیون و 150 هزار تومان تعیین کرده است. با این حال اما هنوز مشخص نیست که مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری چه وقت بازگشایی می شود تا تولید اقلام ضروری دانش آموزان و دانشجویان آغاز و به گردش بازگردد. در این خصوص گفتگو رکنا با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران و رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران را بخوانید:

موسی فرزانیان

فقط 20 تا 30 درصد فروش داریم

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران، درباره وضعیت بازار لوازم تحریر در دوران کرونا گفت: کرونا نزدیک به 2 سال است که بر بازار نوشت افزار تاثیرگذاشته است و در این مدت ما درگیر این بیماری بودیم و هستیم. پیش از آن هم به دلیل تعطیلی های مکرر مدارس برای آب و هوا مشکل داشتیم و وقتی کرونا هم آمد مشکل ما مضاعف شد. همچنان مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها بسته است و چون دانش آموزان و دانشجویان به طور فیزیکی در مدارس و دانشگاه ها حضور ندارند، این مساله بر مصرف لوازم تحریر بسیار تاثیرگذاشته است.

فرزانیان ضمن بیان این که در این مدت از سوی دولت هیچ کمکی به صنف ما نشد، در ادامه تاکید کرد: میانگین اگر بخواهیم حساب کنیم در حال حاضر فقط نزدیک به 20 تا 30 درصد فروش داریم و 70 تا 80 درصد افت فروش داریم. از طرف دیگر تورم و گرانی هم تاثیر خود را گذاشته است. اما چون لوازم تحریر در سبد خانوار اقلام ضروری به حساب نمی آید، بیشتر بسته بودن مدارس و دانشگاه ها و بیماری کرونا در بازار فروش و مصرف لوازم تحریر اثرگذار بوده است. از یک بعد دیگر که مهم است بحث تولیدکننده های این صنف است. تولیدکننده های ما اول زنجیره اجناس را تولید کردند و انبار کردند و در انبارها ماند. سال گذشته مدارس باز نشد و جنسی که مثل همیشه تولید کرده بودند، در انبارها ماند و فروش نرفت. این وضعیت ادامه پیدا کرد و چون کارخانه ها باید در حال کار باشند، مجبور شدند شیفت های کاری خود را کم کنند و بعضی کارخانه ها تعدیل نیرو کردند. برخی هم شیفتی کردند تا حداقل کارکنان را اخراج نکنند. این وضعیت در تولید هم خیلی تاثیر گذاشت و با این سرمایه در گردش گران و تورم و پایین آمدن ارزش پول بسیار بر تولیدکننده و مصرف کننده و بنکدار تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار تهران در مورد قیمت لوازم تحریر در بازار گفت: اجناس ما قیمت مصوب ندارد و کالاهای ما قیمت گذاری نمی شود. ما در این صنف ارز نمی گیریم. تولیدات ما یا تولید داخل است و یا توسط واردکنندگان با ارز آزاد خریداری می شود و به همین دلیل قیمت مصوب هم در این صنف نداریم.

مصرف لوازم تحریر به شدت کاهش یافته است

وی در مورد وضعیت بازار نوشت افزار قبل از کرونا گفت: ما قبل از کرونا مشکلات تورم، رکود و کاهش ارزش پول را داشتیم. چون لوازم تحریر چیزی نیست که همیشه مورد نیاز خانوار باشد. ولی وقتی  همه چیز از جمله ارز گران شد، کالاهای لوازم تحریر هم گران شد. در این برهه این افزایش قیمت به چشم مردم آمد و مصرف به شدت کاهش یافت. از طرفی بسته بودن مدارس به دلیل آب و هوا هم مزید بر علت شد و کرونا هم که آمد دیگر مشکلات مضاعف شد.

دولت تکلیف ما را مشخص کند

فرزانیان درخصوص وضعیت امسال گفت: اکنون مشکل اصلی ما این است که تولیدکننده ها هیچ کاری نمی کنند، چون تکلیف ما مشخص نیست. ما نمی دانیم بالاخره مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها به صورت حضوری باز می شود یا نه؟ گمانه زنی است که آبان یا آذر مدارس به صورت حضوری باز می شود، قرار است از اول مهر کلاس ها به صورت مجازی آغاز شود. تولید کننده و واردکننده چون نمی داند در حال حاضر سردرگم هستند و نمی توانند بر روی این گمانه زنی ها حساب کنند. تولیدکننده و واردکننده نمی توانند سرمایه های خود را به بازار بیاورند و به دنبال تولید باشند و یا وارد کنند و انبار کنند. چون به صرفه نیست و در حال حاضر به دنبال این کار نیستند و با همان کالاهای انبار شده سر می کنند تا ببینند چه می شود و واقعا مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری باز می شود که مواد اولیه و واردات را بیشتر کنند و کالا وارد کنند و تولید کنند؟ اما چون هنوز مشخص نیست با این گرانی و سرمایه در گردش کلانی که نیاز است، فعالیت اصلا به صرفه نیست.

وی درباره بحث صادرات و واردات گفت: صادرات بسیار کم انجام می شود و برخی اقلام به افغانستان و عراق صادر می شود. اما به چشم نمی آید. در بحث واردات برخی از اقلام مثل مداد، خودکار، پاک کن و تراش تولید می شود که مواد اولیه مورد نیاز وارد می شود و تولید انجام می شود. اما اقلامی مثل مغز مداد، اتود و برخی ماژیک ها وارداتی است و اصلا تولید در کشور نداریم. کاغذ هم وارد می شود و اینجا پس از صحافی تبدیل به دفتر می شود.

شرایط واردات بسیار سخت است / بازار کالاهای قاچاق را رونق می دهند

فرزانیان افزود: در بخش واردات ما به راحتی نمی توانیم کار کنیم. دو سال است که درگیر هستیم. به این دلیل که شرایط اقتصادی صنف لوازم تحریر را به گروه کالایی 27 منتقل کردند و از طرفی هم به تولید داخل امید دارند. اما تولید داخل در برخی اقلام مثل ماژیک، فقط 20 قلم زیرمجموعه در یک تعرفه دارد. ماژیک وایت برد در حد 20 تا 30 درصد نیاز جامعه تولید می شود و بقیه اقلام تولید نمی شود و باید وارد شود. واردات هم که به گروه کالایی 27 رفته است و این گروه کالایی در شرایط اقتصادی کنونی مجوز واردات ندارند. اقلامی مثل ماژیک بسیار است. از سوی دیگر با شرایط کرونایی روبه رو هستیم که مصرف هم کم است و اگر مدارس بخواهد باز شود حتما کمبود کالا خواهیم داشت. در حال حاضر با این شرایط و مشکلات ارزی تا حدودی عدم واردات جبران شده است اما این ذخیره هم در حال اتمام است و به جایی رسیده است که باید واردات داشته باشیم. اگر مجوز داده نشود بازار را به سمت قاچاق سوق می دهند. بازار کالای قاچاق و قاچاقچیان را رونق می دهند. اما اگر به صورت قانونی واردات را آزاد کنند، واردکننده واقعی می تواند به کارش ادامه دهد و مصرف جامعه را تامین کند.

وی در آخر گفت: تولیدکننده های صنف ما به دلیل جنس گران و کاهش ارزش پول ملی و نیاز به سرمایه در گردش کلان ، به حمایت نیاز دارد. از طرفی هم معضل تبصره ماده 27 وجود دارد و باید کار واردات را تسهیل کنند. حداقل در کالاهایی تسهیل واردات انجام شود که تولید داخل وجود ندارد و نیاز به مجوز دارد. باید در بازار کمبودی وجود نداشته باشد که به نسبت آن گرانی مضاعفی به بار بیاید. چون واردات برخی اقلام مثل مداد رنگی ممنوع شده است و الان هم هرچه کالا وجود دارد در حال مصرف و رو به اتمام است. بالاخره در آینده یا باید بسیار گران خریداری شود و یا کالای قاچاق و مشکلات دیگر بوجود می آورند و این مشکلاتی است که وجود دارد.

رسول شجری

تعطیلی مدارس و مراسم و مجالس مشکلاتمان را افزایش داد

رسول شجری، مسئول اتحادیه کفاشان دست دوز تهران نیز درخصوص وضعیت فروش کیف و کفش در بازار گفت: در دوران کرونا و طی این دو سال ما خیلی متاثر شدیم و بسیاری از مشکلات ما مضاعف شد. چون اصلا یکی از آفت های کرونا تعطیلی مدارس و از طرفی برگزار نشدن عروسی ها و مراسم و مجالس بود. باز شدن مدارس و دانشگاه ها برای ما بسیار حیاتی است و بسیار در صنف ما تاثیرگذار است و درخواست ما این است که حتی اگر یک ماه دیرتر، مدارس و دانشگاه ها را بازگشایی کنند. ما بسیار راغب هستیم که به صورت حضوری مدارس و دانشگاه ها باز شود.

نزدیک به 50 درصد فعالیت صنفی ما در این مدت مختل شده است

وی ضمن بیان این که در حال حاضر در شرایط سختی به سر می بریم و فروش ما به حداقل رسیده است گفت: نزدیک به 50 درصد فعالیت صنفی ما در این مدت مختل شده است. بسیاری در این صنف به دلیل مشکلات بوجود آمده دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند. اگر در گذشته می توانستیم با 100 میلیون تومان یک فعالیت کاری را آغاز کنیم، اکنون دیگر بسیار دور از دسترس شده است و فعالان صنف ما بسیار سخت می توانند برگردند و در این وضعیت دوباره شروع کنند. چون هزینه فوق العاده بالا رفته و میزان دستمزدها نیز بسیار بالا رفته است. تعداد کارگرانی که از این صنف خارج شدند و الان نیستند که به تولید بیپوند بسیار زیاد شده و شرایط ما خیلی سخت شده است.

مدارس را حتی یک ماه دیرتر حضوری باز کنید / باز نشدن مدارس برای ما ضربه محکمی خواهد بود

مسئول اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درباره واردات مواد اولیه گفت: بخشی از مواد اولیه ای که برای تولیدکنندگان ما استفاده می شود مثل تکسون، چسب و پاره ای از اقلامی که برای چرم بکار می رود، از بیرون وارد می شود. اما شرایط واردات خیلی سخت شده و بسیار با مشکلات فراوان وارد می شود و شرایط اقتصادی کشور دست به دست هم دادند و شرایط را سخت تر هم کردند.

شجری در آخر گفت: به نظر می رسد ما این فصل را با باز نشدن مدارس از دست میدهیم و برای ما بسیار سخت است که بتوانیم در این شرایط کار کنیم و برای واحدهای تولیدی و فروشگاهی ما بسیار ضربه محکمی خواهد بود. درخواست ما این است که به صورت فیزیکی حتی اگر یک ماه هم دیرتر ولی بازگشایی انجام شود . چون این چرخه اقتصادی کشور باید به گردش درآید و نمی تواند در این وضعیت ادامه دار باشد.

کدخبر: 718508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟