افزایش 10 برابری قیمت قبوض برق !

به گزارش رکنا، «تعدادی پیام مردمی ارسال شده که حاکی از تعجب شهروندان از هزینه بالای قبوض خدماتی است. برخی ادعای افزایش قیمت چشمگیر و چندین برابری بهای قبوض برق را کرده‌اند که گاهی تا ۱۰ برابر هزینه‌های قبلی نیز اعلام شده است. مثلا در یکی از همین پیام‌ها اشاره شده که در یک منزل مسکونی با متراژ کم در دوره قبل ۱۰۰ هزار تومان قبض برق آمده اما در این دوره به یک باره با همان میزان مصرف چیزی در حدود ۶۰۰ هزار تومان باید بپردازد. این در حالی است که مشترکین پرمصرف‌تر قبض‌های میلیونی را هم تجربه کرده‌اند اما مدیران صنعت برق توپ قیمت‌های بالا را در زمین مردم می‌اندازند و افزایش مصرف را علت افزایش قیمت قبض‌های نجومی می‌دانند.

حسن حشمتی، سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی درباره این افزایش قیمت‌ها می‌گوید: ما در صنعت برق به صورت غیر متعارفی افزایش قیمت نداشتیم و این افزایش مبالغ دو علت عمده دارد. اولین علت این است که در تابستان به عنوان پیک بار مصرف تعرفه محاسبه بهای برق از ۹ ماه دیگر سال متفاوت است و به صورت پلکانی هم با توجه به میزان مصرف میزان افزایش قیمت نیز محاسبه می‌شود. علت دوم این است که امسال با توجه به گرمای هوا مصرف برق نیز بالاتر بوده است. این دو عامل هر دو دست به دست  هم داده است تا قیمت‌ها تغییر کند.

وی می‌افزاید: ما در مصارف بخش خانگی و ... یک الگوی مصرف داریم که اگر از الگوی مصرف بالاتر استفاده شود افزایش قیمت به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود.

حشمتی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که دوره قبلی نیز در فصل گرما بوده با چه معیاری این تفاوت فاحش اتفاق افتاده است، بیان می‌کند: قبض قبلی در ابتدای تابستان بوده؛ اگرچه گرمای هوا زودتر هم شروع شده بود اما به نسبت گرمای تیرماه به عنوان اوج مصرف بار نبود، ساز و کار محاسبه قیمت نیز پشت قبض برق مشترکین یا لینک آن در پیام ارسالی موجود است. به هر حال عدالت نیست از کسانی که مصرفشان بیشتر است هزینه آن را نگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که دقیقا شکل محاسبه قیمت برق به چه صورت است و چرا این مدل محاسبه قیمت تا این اندازه غیر قابل محاسبه، نامشخص و مبهم است، خاطرنشان می‌کند: در روش محاسبه قبض برق به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که چرا یک مشترک با مشترک دیگری تفاوت دارد. چون شرایط محاسبه کاملا متفاوت است و به مسائل مختلفی بستگی دارد و در هر پلکان تفاوت‌هایی دارد که به صورت موردی باید آن را بررسی کرد، این امکان ندارد که به یک باره قیمت بهای برق شش برابر شود. باید هر فردی که اعتراض دارد مراجعه کند تا جداگانه بررسی شود.

حشمتی در واکنش به این موضوع که آیا این امکان وجود دارد که در شرایط فعلی همه این افراد بخواهند به اداره برق مراجعه کنند، بیان می‌کند: اصلا این طور نیست که اگر این اعلام انجام شود جلوی اداره برق تجمع شود، تعداد این افراد اصلا به این اندازه نیست. اعلام کنید هر کس مشکلی در این زمینه دارد مراجعه کند تا بررسی کنیم. ادارات وظیفه بررسی دارند.

سخنگوی صنعت برق استان خراسان در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد نحوه محاسبه بهای برق ابهام دارد و برای عموم مشخص نیست و گنگ است و در ماهی که ۱۰ روز آن هم خاموشی‌های ساعتی بوده این حجم افزایش قیمت روی اعصاب مردم است، تصریح می‌کند: من قبول دارم سیستم تعرفه وزارت نیرو ساده نیست و هر کسی که مراجعه کند متوجه نمی‌شود و قبول دارم که یک سیستم محاسبه پیچیده است اما تا حدی که می‌توانستیم روی قبوض به شکل ساده توضیحاتی را داده‌ایم که حداقل مشترک بعد از دو - سه بار خواندن تا ۸۰ درصد پاسخش را دریافت کند.

حشمتی توضیح می‌دهد: هزینه برق بر اساس کیلووات ساعت محاسبه می‌شود اما بازه زمانی، ساعت اوج بار و فصل و خیلی معیارهای دیگر هم مهم است تا این قیمت پایه مشخص شود، بعد از آن در هر پلکان که قرار گیرد بر همان اساس مشخص می‌شود، حالا آن مصرف پایه یک بار دیگر با توجه به ضریب‌های مشخص هر پلکان ضرب در قیمت واحد همان قسمت  می‌شود و مجموع همه این‌ها با هم مصرف پایه را نشان می‌دهد و بعد از آن ۷ درصد افزایش سالیانه به آن اضافه می‌شود و هر چه این مصرف بالاتر باشد مبلغ نیز به صورت تصاعدی در هر پلکان افزایش می‌یابد. مثلا در پله‌های پایین افزایش قیمت ۱۰ درصد و در پله‌های بالا ۴۰ درصد است.

قیمت مصرف مازاد برق، هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان

سخنگوی صنعت برق کشور نیز روز گذشته اظهار کرد: ما به‌تازگی اصلاح تعرفه برق نداشته‌ایم و فقط در اردیبهشت هر سال ۷ درصد افزایش قیمت داریم. برای مشترکان پرمصرف که مصرفشان بیش از الگو باشد ۱۶ درصد علاوه بر ۷ درصد اولیه (۲۳ درصد) به رقم صورت حسابشان اضافه می‌شود.

مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: البته امسال برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگوی منطقه مصرف برق داشته باشند مصرف مازاد، برابر متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر (به ازای هر یک کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان) محاسبه می‌شود که تعداد این مشترکان حدود ۸۰۰ هزار است.

وی گفت: حدود ۲.۸ درصد نیز مشترکانی هستند که به‌شدت پرمصرف‌اند که باید میزان مصرف مازاد بر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر پرداخت کنند. به همین دلیل این تعداد احتمالا صورت حساب‌هایشان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: امسال با توجه به گرمای بالای هوا احتمال دارد مشترکان برق بیشتری مصرف کرده باشند و چون تعرفه‌ها به صورت پلکانی است و بر اساس هر ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف بیشتر، افزایش می‌یابد نرخ‌ها نیز به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

منبع: خراسان

کدخبر: 717175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟