قیمت برنج باز هم افزایشی می شود؟

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت برنج به گوش می‌رسد. برای بررسی دلایل این افزایش قیمت برنج با دبیر انجمن واردکنندگان برنج، مسیح کشاورز به گفتگو نشستیم.

به گزارش اقتصادی رکنا، مسیح کشاورز در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «وقتی برنج به اندازه کافی وارد کشور نشود کمبود ایجاد می کند و عده ای از این کمبود سواستفاده می‌کنند و قیمت‌ها را بالا می‌برند. به همین منظور در ستاد تنظیم بازار یک ماه پیش با این استدلال که کاهش جدی وارداتی ۶۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ و ۹۹ داشتیم وهمچنین به قوه دیگری که باید ممنوعیت واردات را بر می‌داشت گفتیم که قیمت برنج خارجی دیگر تهدیدی برای برنج ایرانی ندارد در نتیجه ضرورتی ندارد که شما دنبال ممنوعیت واردات برای حمایت از برنج ایرانی باشید».

وی در ادامه افزود:« الان تقریبا برنج‌های پرفروش ایرانی با محصولات خارجی یک قیمت هستند و از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. ولی از آنجایی که جهاد مخالف این کار است. دوره ممنوعیت بر قرار شده از ۳۱ تیر ماه دیگر هیچ برنجی وارد کشور نخواهد شد ما این پیش بینی را کردیم و به دولت هم گفتیم که اگر این اتفاق بیوفتد در کشور با کمبود و در نهایت گرانی برنج مواجه خواهیم شد».

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: «گفته شده که به دلیل کاهش بارندگی میزان تولید داخل کم شده ولی عدد ها تقریبا مانند سال گذشته اعلام شده است».

کشاورز در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ارتباط برنج خارجی با برنج ایرانی یک طرفه است به این معنا که افزایش قیمت برنج خارجی باعث افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود اما کاهش قیمت برنج خارجی باعث کاهش قیمت برنج ایرانی نمی‌شود بلکه از افزایش قیمت غیرمنطقی برنج ایرانی جلوگیری می‌کند. پیشنهاد ما این بود که اقشار ضعیف جامعه که حدود ۶ دهک هستند از طریق برنج خارجی تامین شوند».

کدخبر: 706721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟