ساخت هتل در کاروانسرای دوران صفوی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان در گفت و گو با رکنا گفت: کاروانسرای فرسفج، مربوط به دوره شاه عباس صفوی است که حدودا 400 سال قدمت و 4 هزار متر مربع مساحت دارد. این کاروانسرا در سال 1376 ثبت ملی شده است. در واقع کاروانسرای فرسفج، یکی از 54 کاروانسرایی است که تحت عنوان «کاروانسراهای ایرانی» به یونسکو معرفی و در شهریور 1402 در آخرین اجلاس ریاض ثبت جهانی شدند.

ترکاشوند همچنین افزود: این کاروانسرا تنها اثر ثبت جهانی در استان همدان است که با توجه به معماری منحصر به فردی که دارد، می تواند یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان قلمداد شود. قرار بر این است که این کاروانسرا را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا آن را به عنوان یک هتل سنتی منحصر به فرد، احیا و راه اندازی کنند.

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا با ساخت هتل ، آسیبی به این میراث تاریخی وارد می شود یا خیر تاکید کرد: به دلیل تهیه طرح مرمت قوی برای این اثر، بدون تعرض به آن، اتاق ها تغییر کاربری داده خواهند شد و به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می دهند. این مهم با قوانین یونسکو نیز در تعارض نیست فقط می بایست پروتکل ها رعایت شود. 

ترکاشوند در پایان گفت: در سال 1384 فرایند مرمت کاروانسرای فرسفج آغاز شد و اکنون مرمت آن به طور کامل انجام شده است. همچنین ضوابط عرصه و حریم این اثر، مصوب و ابلاغ شده است. همچنین مردم شهر فرسفج به خوبی با اداره میراث فرهنگی همراه هستند و برای ما بسیار ارزشمند است.

کدخبر: 987914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟