آیت اسدی: دولت با فشار نظر خود را بر دستمزد کارگری تحمیل کرد/ اعضای کارگری بدون اعلام تواقف جلسه را ترک کردند

 آیت اسدی نماینده کارگری در شورایعالی کار به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:چندین روز است که ساعتهای طولانی در حال مذاکرات مزدی هستیم.نماینده کارگری با قوت برای رشد دستمزد کارگران بر حسب رشد تورم و حداقل سبد معیشت کارگران ایستادگی کردند.

اسدی در ادامه افزود:بعد از یک جلسه 10 ساعته نفس گیر این نشست با ترک نمایندگان کارگری ادامه یافت،در ادامه جلسه تعیین دستمزد با 2 گروه کارفرمایی و دولت ادامه یافت،رقم تعیین شده در این نشست بدون تاییئ و رضایت نماینده کارگری صورت گرفته.

این عضو شورایعالی کار با انتقاد از عملکرد دولت در این نشست ها افزود:این رقم که با فشار دولت بر جامعه کارگری تحمیل شده است به هیچ عنوان مورد تایید نماینده کارگران نیست.در کجای جهان بعد از اعتراض نماینده های کارگران و ترک جلسه به نتیجه می رسند که در ایران این اتفاق مورد تائید دولت است.

 اعضای کارگری با ارائه مستندات وگزارش هایی از کاهش سبد معیشت کارگران خواستند با دقت بیشتری این موضوع بررسی و کارشناسی شود ولی وزیر کار با رد این موضوع که رقم سبد معیشت دستکاری صورت نگرفته به این درخواست کارگران توجه نکرد.  

وی گفت:وزیر در برابر خواسته کارگران  مبنی بر افزایش حقوق برمبنای رشد نرخ تورم که حداقل حدود 15 میلیون محاسبه شده بود مقاومت می کند و به هیچ عنوان مایل به افزایش قانونی دستمزد کارگران نیست.

جزئیات دستمزد 1403 تعیین شده برای کارگران

برهمین اساس نتایج اعلام شده از سوی شورایعالی کار که به تصویب نمایندگان کارگری و دولت در رسانه ها منتشر شده به شرح زیر است:

پس از روزها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت.

حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار به میزان ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد. این خبری است که سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از یک جلسه ۹ ساعته در جمع خبرنگاران اعلام کرد.وزیر کار گفت: حق اولاد از ۵۳۷ هزار تومان به ۷۱۶,۶۰۰ تومان افزایش یافت. بن خوار و بار از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان و حق مسکن بدون تغییر ۹۰۰ هزار تومان حق تأهل ۵۰۰ هزار تومان برای اولین بار برای کارگر خانم و آقا در نظر گرفته شد. حداقل دریافتی یک کارگر با دو فرزند از ۸میلیون و ۵۰۹ هزار تومان امسال به ۱۱ میلیون ۶۰۹ هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود دستمزد سایر سطوح کارگری ۲۲ درصد به اضافه ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارو ۷۸۰ ریال تعیین شد.

‌به گفته مرتضوی به این ترتیب حداقل مزد روزانه دو میلیون و ۳۸۸ هزارو ۷۲۸ ریال افزایش یافت.

همچنین علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار نیز گفت: دریافتی یک کارگر با خانوار ۳.۳ نفری از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان رسید. حداقل حقوق یک کارگر با یک فرزند از ۸ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان رسید.

وی درباره حضور نمایندگان کارگری در شورای عالی کار بیان کرد: این شورا با دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن رسمی است. به گفته وی، حداقل مزد کارگران سال آینده نسبت به رشد امسال با ۸ واحد درصد افزایش همراه شده و به ۳۵.۳ درصد رسیده است. البته اقدامات دولت در سبد معیشت و کمک‌های جانبی هم در کنار آن از کارگران حمایت می‌کند.

میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافۀ رقم ثابت تعیین شد.

 

کدخبر: 981755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟