وضعیت درآمدی پزشکان پیوند عضو ایران اصلا خوب نیست / وزارت بهداشت خود را برای معضل کم شدن جراح پیوند عضو آماده کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدجواد سلیمانی، رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان هاشمی نژاد در گفت و گو با رکنا از شرایط سخت جراحان پیوند عضو سخن می گوید. او از وضعیت موجود انتقاد می کند و تاکید می کند که اگر وزارت بهداشت توجهی به این حوزه نداشته باشد به زودی با چالش بزرگی در بخش پیوند مواجه خواهیم شد. 

این موارد در حالی مطرح می شود که ایران یکی از قطب های برتر پیوند عضو در دنیا به حساب می آید و اگر با همین فرمان پیش برویم، به زودی و به راحتی این جایگاه ویژه را از دست خواهیم داد.

او در ابتدا تاکید می کند: اگر شرایط به این منوال پیش برود، دیگر هیچکس در رشته های پزشکی به سمت حوزه «پیوند عضو» نخواهدآمد و دیگر انگیزه ای برای تحصیل نخواهدداشت.

یک جراح پیوند عضو در آمریکا بیش از یک میلیون دلار دریافت می کند؛ ولی ایران...!

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان هاشمی نژاد می افزاید: در ایران متخصصانِ عمل پیوند عضو، به غیر از این جراحی، در روزهایی که موردی برای عمل پیوند وجود ندارد، جراحی های دیگر را انجام می دهند چراکه درآمد از عمل پیوند اصلا کافی نیست. این در حالی است که در کشوری مثل آمریکا ، پزشکی که کار جراحی پیوند انجام می دهد، در خانه منتظر می ماند و وقتی که مورد پیوند پیش می آید به اندازه ای که نیاز است (حتی چند روز) در بیمارستان حضور پیدا می کند، کارش را انجام می دهد و بعد به خانه باز می گردد و به انجام کارهای عملی می پردازد. قرارداد سالیانه یک جراح پیوند عضو، در آمریکا حدودا یک میلیون و 200 هزار دلار است، آن هم در شرایطی که فقط عمل پیوند عضو انجام می دهند. حال آیا چنین فردی انگیزه برای ادامه کار دارد یا فردی که ناچار است برای کسب درآمد، جراحی سنگ کلیه و پروستات و... را انجام دهد؟

وزارت بهداشت خود را برای معضل کم شدن جراح پیوند عضو در ایران آماده کند

محمدجواد سلیمانی در پایان با تاکید بر اینکه اگر وزارت بهداشت این معضلات را حل نکند، آینده خوبی در انتظار این دسته از پزشکان نخواهد بود، می گوید: دولت می بایست نگاه ویژه تری به مشکلاتی مثل نیاز به پیوند عضو، سوختگی و بیماری های روانی، داشته باشد. در غیر این صورت، رغبت به جراحی پیوند، روانپزشکی و... کمتر از پیش می شود. این یعنی در آینده، با کمبود متخصص در این زمینه ها مواجه خواهیم شد، همچنین کیفیت کار نیز پایین می آید. 

کدخبر: 972583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟