این یک پیام از پشت دیوارها به نازگل است: دلم برایت تنگ شده + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این یک پیام به نازگل است: «دلم برایت تنگ شده....»

حال و روزش تعریفی ندارد. خیلی سریع اشک از چشمانش جاری می شود و نمی تواند احساساتش را کنترل کند. همسرش نازگل به همراه دو فرزندش او را ترک کرده اند و این روزها دیگر کنارش نیستند. او تنهاست؛ اینجا میان صدها مرد دیگری که وضعیت بهتری نسبت به او ندارند. پدر نازگل گفته است که اگر فرهاد، می خواهد به زندگی مشترک با دخترش بازگردد، می بایست جواب آزمایش بیاورد و مشخص شود که دیگر « اعتیاد » ندارد.

دندان هایش به شدت آسیب دیده اند و خودش هم پوست و استخوان است. اول با مصرف  تریاک پا به دنیای معتادان گذاشته و به مرور زمان، به سمت دیگر مواد مخدر از جمله شیشه رفته است؛ اما فرهادِ این قصه، الان پاک است. سه ماهی می شود که پاک شده است و می خواهد همان مردی بشود که می تواند مثل کوه، پشت خانواده اش بایستد.

بیکاری و اعتیاد؛ داستان مردی که دلتنگ پدر و مادرش است

مسعود 36 ساله است. بیکار که شد، به مصرف موادمخدر رو آورد. خودش، برادرش و پدرش، هر سه کار می کردند تا خرج زندگی را در بیاورند و وقتی که دید نمی تواند باری را از دوش خانواده بردارد، اینگونه به این منجلاب افتاد. 10 سالِ تمام؛ به هر مواد مخدری که فکرش را بکنید چنگ زده بود تا حداقل بتواند ذهنش را از آنچه « فقر اقتصادی» نامیده می شود دور کند. 

دل مسعود بی نهایت برای پدر و مادرش تنگ شده است. او می گوید که قلبش پر می کشد تا پدرش آقا محمد و مادرش نسرین خانم را هرچه زودتر ببیند و به آنها بگوید که خیلی دوستشان دارد. او این روزها پاک شده است و می خواهد به زندگیِ دوباره برگردد. 

قول می دهم از این به بعد پدر خوبی باشم

حامد 42 ساله است. قبلا شهریار زندگی می کرد. به شیشه اعتیاد داشته و الان پاک شده است. همسر حامد از او متارکه کرده و ستاره، دختر 13 ساله اش را سه ماهی می شود که ندیده است. او خوشحال است که شهرداری به آنها قول داده است که روزی که بخواهند از این مرکز خارج شوند، برایشان شغلی دست و پا می شود و حتی لازم نیست نگران جای خواب باشند. 

بابا حامد به تک دخترش می گوید که درست است که تا الان پدر خوبی نبوده؛ ولی بعد از این تلاش می کند پدر خوبی برایش باشد.

آرزوی معلم زبان انگلیسی شدن؛ «پرهام» 13 سال را در خیابان های کرج زندگی کرد

12 سالش که بود معتاد شد. الان 27 ساله است. هروئین، تریاک، شیشه، کمیکال و... هرچه را که بگویید یک بار امتحان کرده بود. می گوید پدرم در خانه اصلا من را درک نمی کرد. با بغض از خانواده اش حرف می زند. از خانواده ای که دوست داشت پشت و پناهش باشند ولی در نهایت از شدت تنهایی به دوستانی روی آورد که آنها او را به دام وحشتناک اعتیاد انداختند. 

پرهامِ این قصه تا سیکل درس خوانده است. او که دوست دارد معلم زبان انگلیسی شود، از عشقش به اینکه دوست دارد سایر کشورهای دنیا را ببیند و با فرهنگ و آداب و رسومشان آشنا شود سخن می گوید. 

او می گوید: فکر می کردم مواد مخدر می تواند کمبود محبت من در خانه را جبران کند برای همین رفیق هایم را بیشتر از پدر و مادرم دوست داشتم. در نهایت 13 سال در خیابان های کرج زندگی کردم. خیلی شب ها مادرم دنبالم می آمد تا من را به خانه بازگرداند ولی من دوست نداشتم آنها آشفتگی ام را ببینند. اسم مادرم فاطمه است. دلم می خواهد به او بگویم: دیگه آخرین بارمه!

اکنون پرهام از اعتیاد پاک است و دلش می خواهد بعد از این که از یاورشهر خارج شد به خانه برود و دستان مادرش را ببوسد. 

«یاور شهر»؛ فضایی برای 

کمی آن طرف تر از محله حکیمیه تهران، مجموعه تربیتی-آموزشی درمانی یاور شهر 9 واقع شده است. جایی که شهرداری تهران آن را آماده کرده تا معتادان متجاهر در آن طی 9 گام، برای شروع یک زندگی جدید آماده شوند.

الگوی تربیتی، آموزشی و درمانی در مراکز یاورشهر شهرداری تهران به این ترتیب است: سم زدایی، بازیابی هویت، سلامتی جسمانی، معنویت افزایی، مهارت آموزی، حرفه آموزی، اشتغال درآمدزا، حمایت از خانواده و صیانت پس از خروج.

شهرداری همراه معتادان تا لحظه ترک اعتیاد

احمد احمدی صدر ، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه افرادی که در یاورشهرهای شهرداری تهران حضور دارند و چه تضمینی وجود دارد که اینها بعد از خروج از مراکز یاورشهر، بتوانند بیرون از آنجا شغلی برای امرار معاش داشته باشند، گفت: ورود به بازار کار کمک می کنیم و شهرداری تهران اعلام کرده است در عرصه های مختلف که نیاز به نیروی کار دارد، می تواند از این دسته از افراد استفاده کند و استخدام شوند.  

معتادان متجاهر ترک شده از خانواده تنها نمی مانند

وی در ادامه تاکید کرد: به طور مثال در مشاغل صنعتی، بسته بندی، حرفه هایی مثل صافکاری و نقاشی ماشین، پاکبانی و خدمات شهری و... شهرداری تهرانبرای استفاده از این دسته از افراد، اعلام آمادگی کرده است. در این راستا، هم آموزش های لازم به افراد متقاضی ارائه شده است و هم بازار کار را برایشان فراهم می کنیم. اگر کسی در این میان تصمیم بگیرد که به اعتیاد بازگردد، خانواده اش و تیم مدیریت شهری مجددا برایشان برنامه ریزی می کنند تا از چرخه اعتیاد خارج شوند. 

احمد احمدی صدر همچنین افزود: کسانی که از یاورشهرها مرخص می شوند و سرپناهی ندارند، می توانند تا مدتی که محلی برای زندگی پیدا کنند، در مراکز مشخص شده شهرداری تهران اقامت پیدا کنند تا زمانی که جامعه پذیرای این دسته از افراد باشد.

وی تاکید کرد: ما هر کسی که در تهران باشد، چه از شهرستان آمده باشد و چه اهل خود تهران باشد را پذیرش می کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: افراد پذیرش شده در مراکز یاورشهر، حدود 300 الی 400 نفر بانوان و مابقی آقایان هستند. مراکز یاورشهر هفت هزار و 500 نفر ظرفیت دارند. امروز در تهران 8 هزار نفر ظرفیت خالی داریم.

احمدی صدر در پایان گفت: اتباع غیرمجاز  رد مرز می شوند و به کشورشان بازگردانده خواهندشد. همچنین تعداد افراد زیر سن قانونی نیز در تعداد کمتری در مراکز یاورشهر اقامت دارند.

کدخبر: 969706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟