نسل زد مفاهیم اجتماعی را تغییر دادند / افزایش آمار فرزندانی با والدین متارکه کرده در جامعه ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،حمید مستخدمین حسینی جامعه‌شناس به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بدترین نوع آسیب به کودکان برچسب زدن است، برچسب"فرزند طلاق" که در دهه شصت مرسوم بود و فرزندان طلاق را محکوم به بزهکار بودن و ترد از اجتماع می‌کرد امروزه تغییر مفهوم داده و با ورود "نسل زد" در جامعه با بمباران اطلاعاتی که شده‌اند دیگر "فرزند طلاق"بودن یک برچسب منفی نیست.

نسل زد؛نسل تغییر مفاهیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: "نسل زد" این را پذیرفته که همه انسان‌ها در طول زندگی روزمره دچار خطا و اشتباه و نابهنجاری شده‌اند و ما به این می‌گوییم کج روی اولیه، و به دلیل مدیریت از سوی اولیا حل می‌شود و اما حل نشود و برچسب بخورد منجر به کجروی ثانیه می‌شود و فرد آن نقش منفی را پذیرفته. مانند دیدگاهی که در دهه شصت نسبت به فرزندان طلاق وجود داشت و  آنان را محکوم به بزه و خلاف می‌کرد.

این پژوهشگر خانواده و فضای مجازی بیان کرد: الان به این شکل نیست و تعاریف جدید مفاهیم تغییر کرده و برخی از این افراد فرزندان طلاق و والدینشان با اقتدار از وضعیت خود تعریف می‌ گویند. این طور نیست که هر کسی پدرو مادرش متارکه کرد برود و بزهکار شود. ما می‌گوییم با توجه به اینکه روابط عاطفی همدلی و انسجام خانواده از بین می‌رود احتمال اینکه بزهکاری داشته باشند و اشتباه کنند بیشتر است اما صددرصد  اینگونه نیست.

سیاست های اجتماعی غلط در گذشته

وی نقش رسانه‌های جمعی را در هدایت افکار عمومی در این خصوص گفت: نوع نگاه دهه شصت نسبت به فرزند طلاق منبعث از نگاهی بود که در رسانه ملی به نمایش گذاشته می‌شد که به اشتباه می‌خواستند جامعه را از آخر و عاقبت طلاق و سرنوشت بد فرزندان طلاق بترسانند و به قول خودشان از بروز طلاق پیشگیری کنند اما این سیاست‌ها با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با دیتا‌های زیادی که نسل کنونی موسوم به "نسل زد " با آن مواجه است تغییر مفهوم ساختاری داده و برخورد با این پدیده را راحت‌تر کرده.در آن دوره برچسب زدن به این کودکان آسیب هایی زیادی به آنان زد.

امکان گزینش اطلاعات "نسل زد"

این آسیب‌شناس اجتماعی با تحلیل وضعیت فرزندانی که والدینشان متارکه کرده‌اند ادامه داد: در سال‌های اخیر جامعه با موجی از فرزندانی که والدینشان متارکه کرده‌اند مواجه شده که در مهدکودک‌ها و مدارس با هم تعامل دارند و این موضوع را میان خودشان حل کرده‌اند. وجود شبکه‌های مجازی و داده‌های بسیاری که در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و امکان این را دارند که اطلاعات درست "عادتواره ذهنی" درست را گزینش کنند به همین دلیل رفتار‌ها با این نسل بهتر شده است و به این نسل کمک کرده تا آسیب‌ها به حداقل برسد. به گونه‌ای که کوتاه شدن دست رسانه‌های ملی از این موضوع هضم آن را تسهیل بخشیده و از آسیب‌هایش کاسته به این ترتیب که دیگر"فرزند طلاق" بودن برچسب زدن نیست. نقش شبکه‌های مجازی در این تغییر مفهوم ساختاری بسیار پررنگ بوده . این نسل با اقتدار در میان انبوهی از داده های اطلاعاتی آنچه را که می خواهند برمی گزینند و هیچ رسانه ای نمی تواند خوراکش را به آنها بخوراند.

  بالاشهر "اختلاسگر"،  پایین شهر" سارق"

عضو هیأت علمی دانشگاه معتقد است: آسیب‌های اجتماعی در طبقات فرهنگی و اقتصادی بالا به دلیل دست‌یابی به امکانات بیشتر کمتر است ودر اقشار پایین که در تأمین حداقل نیاز‌های خود وامانده‌اند آسیب‌ها بیشتر است منتها فقط برچسبش فرق می‌کند. در جوامع سرمایه داری به دلیل جایگاه افراد فرا دست بسیاری از بزهکاری‌ها دیده نمی‌شود و یا اصلاً برچسب متفاوت می‌خورد مثلاً دزد در فرادست می‌شود "اختلاسگر"ودر فرودست "سارق". وگرنه اینکه بگوییم در بالادست بزه کمتر است اصلاً این طور نیست و در آن طبقه به دلیل قدرت و سرمایه‌ای که دارند اصلاً دیده نمی‌شود و تعریف دیگری از آن داده می‌شود.

زنان میزبان آسیب‌ های اجتماعی  

وی افزود: در جوامع که دارند دوره‌گذار را پشت سر می‌گذارند هنجار‌های اجتماعی آنگونه که باید رفتار‌ها را کنترل نمی‌کنند و رفتار "آنمیک" داریم. سنت از سویی و مدرنیته از سویی دیگر جایگاه زنان و دختران را به چالش کشیده و توانسته به این قشر آسیب‌های بیشتری وارد کند. در سنت زنان محدود شدند و در مدرنیته به شدت فضای باز دارند و در این جا دچار پارادوکس می‌شوند. زنان ودختران با این فضای مدرن می‌خواهند در جامعه سنتی نقش داشته باشند به همین دلیل بانوان  در ایران آسیب بیشتری می‌بینند.همان طور که در فضای مجازی می بینید دختران و زنان بیشتری در دام کلاه برداری ها و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

 

 

 

 

کدخبر: 965347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟