۳۴ هزار‌ واحد بافت فرسوده در دست ساخت است

به گزارش رکنا، محمد آیینی در بیست و یکمین اجلاس انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران شیراز، با بیان اینکه در مجموع تاکنون برای 210 هزار واحد در بافت فرسوده پروانه صادر شده است، اظهار داشت: این تعداد در 62 هزار نقطه است که عدد خوبی در سهم انبوه‌سازان در این پروژه‌ها نیست.

به گفته وی، میانگین متوسط واحد‌ها در پروژه‌های بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، 3.8 واحد است که عدد خوبی در این زمینه نیست و این نشان دهنده این است که انبوه‌سازان هنوز ورود خوبی به این حوزه نداشته‌اند که اگر ورود کنند، قطعا شرایط متفاوت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در این راستا چند تدبیر جدی اندیشیده شده است، ادامه داد: همگرایی نظری و ذهنی در نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده و موضعگیری وزارتخانه هم در این بخش، سریع‌تر وشفاف‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی بافت فرسوده از مسکن ملی هم مهمتر است، چرا که زودبازده، مفیدتر و اثربخش‌تر است، گفت: در استان فارس 141 هزار بنای فرسوده ناپایدار داریم که این عدد ضرب در 4، جمعیتی است که در این راستا در خطر هستند.

آیینی با تاکید بر اینکه این رقم در کشور، عدد بالایی است، ادامه داد: در بافت‌های تاریخی میانگین واحد‌های مسکونی کمتر از 20 واحد می‌شود که مسکن‌های کم‌ارتفاع را می‌توان با طراحی دیگر هم به واحد‌های مسکونی افزود و بافت تاریخی را هم نجات داد.

وی با دعوت از انبوه‌سازان برای نجات بافت تاریخی شیراز، تصریح کرد: منظور از این دعوت، این نیست که بافت تاریخی را با ساخت و ساز بی‌رویه خراب کنیم، اما زمینه‌ای فراهم شده که حرایم غیرضروری محدود و تعدیل شود تا امکان ساخت و ساز مناسب‌تری وجود داشته باشد.

آیینی با اشاره به گنجاندن 5 بند در برنامه هفتم توسعه، افزود: این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورده تا حداکثر زمان برای صدور پروانه در این بافت‌ها از متوسط 8 ماه به 2 تا 3 ماه تقلیل یابد. 

به گفته وی، بافت‌های تاریخی و فرسوده در برنامه هفتم در عداد مناطق کمتر توسعه یافته لحاظ شده و این، یعنی اینکه تمام تسهیلات و حمایت‌های مسکن ملی، شامل این موارد هم می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌هایی هم که در خارج و مجاورت بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود، اگر به منظور سکونت سکنه بافت فرسوده باشد شامل 40 درصد تخفیفات شهرداری می‌شود.

کدخبر: 963797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟