معتادان متجاهر هم بلاگر شدند / بعضی فالو کردن ها از سوی مردم، اعتراض است! + فیلم

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  این روز‌ها در فضای مجازی شاهد شکل گیری صفحاتی هستیم که تولید کنندگان محتوای آن معتادان حتی معتادان متجاهر هستند. معتادان متجاهر هم بلاگر شده اند که البته به نظر می رسد بیشتر کارمند طراحان بلاگری معتادان شده اند.

در یکی از این موارد طی ۲ روز ۳۰ هزار نفر در این صفحه عضو شدند و پست‌های آن بازدید‌های بالای ۷۰ هزار تایی گرفت. آنچه در این میان به چشم می‌آید رشد سریع این صفحات توسط افرادی است که معتاد هستند و تهیه مواد مخدر و خوراکشان در اولویت نیاز‌های روزمره‌شان است و شاید خیلی از این افراد حتی در توانشان نباشد که گوشی موبایل و بسته اینترنت تهیه کنند. به نظر می‌آید افرادی با ساماندهی و برنامه‌ریزی دارند فضای تولید محتوای اینستاگرام را به این سمت و سو هدایت می‌کنند.

ضد قهرمان‌های مردمی

سینا تفنگچی کارشناس فضای مجازی در واکنش به گسترش تولید محتوای معتادان متجاهر در فضای اینستاگرام به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بعضی فالو کردن‌هایی  که در فضا‌های مجازی توسط مردم انجام می‌گیرد نوعی اعتراض است. سفید کردن کارکتر‌هایی که در گذشته در جامعه چرک و سیاه بودند نوعی تقابل مردم با سیاست‌ها است،مانند صادق بوقی و غیره.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً رشد پر تعداد صفحات که معتادان متجاهر در آن فعال هستند ، بدون برنامه نیست و قطعاً افرادی در اتاق فکر‌هایی دارند با جذب فالور اهدافی را پیگیری می‌کنند تا به وقتش از آن استفاده کنند.

تولید محتوای سمی

این کارشناس فضای مجازی می‌افزاید: اینکه امروز کارکتر‌های معتاد ترند شدند و دارند محتوا تولید می‌کنند واکنش به بی‌توجهی حاکمیت به کارکتر‌هایی مانند ورزشکاران و هنرمندان است که از بهبود شرایط نا‌امیدند و دیگر در این بستر تولید محتوا نمی‌کنند. بسته شدن صفحات مجازی در جامعه تولید انزجار می‌کند و جامعه در واکنش به آن به سوی صفحات مجازی می‌رود که محتوای مفیدی ندارد.این فعال مجازی می‌گوید: اینکه اینستاگرام را فیلتر کنیم و شبکه‌ای مانند روبیکار را گسترش دهیم از تولید محتوای سمی پیشگیری نکرده‌ایم.

تفنگچی درباره نظارت‌های حکومتی که در این حوزه تا کنون صورت گرفته به رکنا گفت: مردم باید آگاهی استفاده از فضای مجازی را آموزش ببینند و با مشاهده این صفحات آن را گزارش دهند نه اینکه عضو شوند. وقتی فضای گفتمان محدود می‌شود جامعه برای اینکه محدودتر نشود از رفتار‌های خود محدود‌کننده خودداری می‌کند تا فضای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن مطالب داشته باشد.

 

 

 

کدخبر: 963692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟