10هزار درخت در تهران درگیر سوسک چوب خوار شده‌اند / هر یک درخت؛ 100 درخت را در یک سال آلوده می کند + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهزاد بزرگمهر، معاون فضای سبز سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه یکی از علل گسترش سوسک چوب خوار، آبیاری نامنظم و کم درختان است، گفت: آفت اساسا برای درختانی که ضعیف هستند به وجود می آید. آفت وجود دارد و ناگهان طغیان می کند. مثلا حقابه پارک چیتگر ، 450 لیتر در ثانیه سازمان آب باید به ما آب بدهد که در سال گذشته در خوشبینانه ترین حالت، 50 لیتر آب در ثانیه رسانده است، بنابراین وقتی حدود یک هشتم سهم آب را دریافت می کنیم، طبیعی است که نتوانیم آنقدر که باید و شاید به درختان رسیدگی کنیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: در ایران با این شرایط خشکسالی  می بایست آبیاری درختان را به سمت پساب ببریم. 

بزرگمهر با اشاره به اینکه یکی از علل به وجود آمدن آفت، آبیاری است و موارد دیگری نیز در این زمینه دخیل است، افزود: مالک پارک چیتگر، اداره کل منابع طبیعی است. حال در این شرایط، برای حذف درختان آلوده فرایند طولانی تری را طی خواهیم کرد در صورتی که این مهم می بایست تسریع شود و اداره کل با ما همکاری کند تا این آلودگی انتشار پیدا نکند. در این شرایط، در خوش بینانه ترین حالت این فرایند یک سال طول می کشد، که در آن زمان یک درخت آلوده به 100 درخت تبدیل می شود.

معاون فضای سبز سازمان بوستان ها شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران با آبفا تعامل زیادی دارد و هر هفته چندین جلسه با آنها جلسه داریم. سال گذشته ما به آبفا کمک کردیم تا آب شرب مردم تهران تامین شود. الان فقط باید دعا کنیم باران بیاید.

بهزاد بزرگمهر در پایان با اشاره به اینکه عمق فاجعه بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنیم، گفت: در چنین شرایطی، از روش آبیاری با پساب درختان را آبیاری خواهیم کرد که دیگر مشکلی در پی نخواهیم داشت. حدود 10 هزار درخت در تمام پارک جنگلی های تهران به خاطر آفت سوسک چوب خوار از بین رفته اند. همچنین لازم به ذکر است که پارک سرخه حصار از درختانی که آفت داشته اند پاکسازی شده اند. 

کدخبر: 963387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟