دولت: نرخ بیکاری کاهشی شد/ چه شغلی، چگونه و با چه سرمایه‌گذاری ایجاد شده که نرخ بیکاری کاهش یافته است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سید احسان خاندوزی- سخنگوی اقتصادی دولت 12 دی ماه 1402 اعلام کرد: بر اساس آمار نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷/۶ کاهش پیدا کرده است این کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر ایران است. البته همزمان با این افزایش باید گفت نرخ مشارکت نیم واحد افزایش پیدا کرده است. بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۱/۵ کاهش پیدا کرده است که در پاییز سال قبل ۱۲/۵ درصد بود. اشتغال ناقص نسبت به سال گذشت که ۹/۵ درصد بود به ۸/۲ درصد کاهش پیدا کرده است. همچین رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۳/۶ درصد بوده است که بیش از یک درصد بیشتر از نیمه اول سال قبل بوده است.

با بیان این توضیحات از سوی سخنگوی اقتصادی دولت، چند سوال ایجاد شده است که به نظر می رسد در راستا شفاف سازی عملکرد ، بهتر است دولت به آنها با جزئیات پاسخگو باشد.

 پس از این اعلام آمار و تاکید بر کاهش نرخ بیکاری به طور مشخص و مستقیم این سوال مطرح است که دولت چه عملکردی در عرصه کسب و کار داشته است که منجر به کاهش نرخ بیکاری شده است؟

دولت چه شغلی را به چه شکلی ایجاد کرده و این مشاغل با چه سرمایه گذاری شکل گرفته است که به خبر خوب کاهش نرخ بیکاری ختم شده است؟

اساسا در بستر شغل و اشتغال چه اتفاقی افتاده است که نرخ بیکاری کاهش یافته است؟

این سوالات از آن جهت شکل گرفته است که آنچه مردم در زندگی روزمره خود شاهد آن هستند با خروجی آمار نرخ بیکاری تضادهای بصری دارد و همین امر ، این آمارگویی از نرخ بیکاری را نیازمند شفاف سازی کرده است.

با دقت به وضعیت جامعه، گرانی بر جایگاه خود ایستاده است. وضعیت تورم تغییری نکرده است.

از سوی دیگر تولید کنندگان تاکید دارند که هزینه تولید افزایش پیدا کرده و تولید دیگر به صرفه نیست.صادر کنندگان از وضعیت نامناسب صادرات می گویند.

بازاریان در همه اصناف موکدا می گویند که خرید و فروش به دلیل نوساناتی که در بازار وجود دارد بسیار کاهش یافته است.اساسا میل به فروش نیست.

به طور مثال وقتی گفته می شود که بازار مسکن دچار رکود شده است در همین بازار تعداد زیادی شغل مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در آن مشاغل کارگران و کارمندان مشغول هستند که همین رکود بازار، شغل و اشتغال آنها را تعطیل یا دچار توقف کرده که منجر به تعدیل نیرو هم می شود.

با این شرایط و نمایی که از شغل و اشتغال در فضای زندگی شهروندان ایرانی وجود دارد نیاز به شفاف سازی این آمار کاهشی نرخ بیکاری ضروری است.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 961069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟