کرونا سلامت 7500 پرستار را گرفت و از کارافتاده شدند

به گزارش رکنا به نقل از اعتماد، شهریور 1400، حمیدرضا عزیزی؛ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستار ی، کمبود پرستار در بخش‌های بیمارستانی در پیک پنجم کرونا و در دوره شیوع سویه مرگبار دلتا در کشور را عامل مهمی در مرگ و بدحالی بیماران بستری در بیمارستان‌ها دانسته و گفته بود که کمبود پرستار در این دوران به حدی بوده که طبق گزارش‌های دریافتی از برخی استان‌ها و شهرستان‌ها، مراقبت از 25 بیمار کرونایی به یک پرستار محول شده بود و در برخی بیمارستان‌های تهران، یک پرستار مسوولیت مراقبت از 15 بیمار کرونایی را بر عهده داشت. عزیزی گفته بود: «تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور حدود ۰.۸ نفر به ازای هر تخت و در شهرهای محروم نظیر زاهدان ۰.۵ نفر به ازای هر تخت است در حالی که استاندارد جهانی ۴ پرستار به ازای یک تخت است.»

امروز با یک جست‌وجو در اینترنت، عکس‌های فراوانی می‌توان پیدا کرد از پرستارانی که در ساعات کار و مراقبت از بیمار با همان لباس‌های محافظ و گان و ماسک‌های یکسره‌ای که جز چشم‌ها، باقی صورتشان را پوشانده، از شدت خستگی روی نیمکتی به خواب رفته‌اند. اولین پرستاری که در ایران قربانی کرونا شد، نرجس خانعلی‌زاده بود؛ پرستار 24 ساله بیمارستان میلاد لاهیجان که اولین تجربه‌های پرستاری را در بیمارستان امام تهران و کانون بستری مبتلایان عفونی یاد گرفته بود.

زمان بروز علایم تا فوت نرجس، فقط 2 روز طول کشید. پرستاران بیمارستان میلاد، بعد از فوت نرجس گفتند و نوشتند: «۴ اسفند ۱۳۹۸، در حین رسیدگی به بیماران در محل کار خود از حال رفت و به زمین افتاد. به دلیل عوارض ریوی و تنگی نفس در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. بعدازظهر ۶ اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان میلاد لاهیجان درگذشت.»

بعد از فوت نرجس، متن آخرین نوشته‌اش در صفحه اینستاگرام هم منتشر شد: «... اورژانس بیمارستان امام خمینی. جایی که از کسی که تحمل دیدن دررفتگی رو نداشت، آدمی رو ساخت که بهترین بیمار براش بیماری بود که دررفتگی داشت. جایی که دیگه نمی‌ترسیدم با مریض HIV و سل و هپاتیت سر و کار داشته باشم. شاید باورتون نشه، ولی دیگه از مرده و مردن هم نمی‌ترسم.»

 

کدخبر: 957854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟